Blokering p.gr.a. spam
Fra : Ukendt

Dato : 10-02-09 11:58

Hej Gruppe
Min bror fik følgende meddelelse, da han ville sende en mail:
"554 Service unavailable; Client host [83.92.177.145] blocked using
sbl-xbl.spamhaus.foo; http://www.spamhaus.org/query/bl?ip=83.92.177.145"

Han har undersøgt sin PC uden at finde noget mistænkeligt. IP-nummeret har
han jo sikkert arvet fra en anden (der har udsendt spam - eller hvad?), og
problemet løstes efter PC'en havde været slukket et par timer (fordi han så
fik tildelt et nyt IP-nummer).

Hvor ligger oplysningen om at denne IP er blokeret?
Kan man gøre andet end at vente og prøve igen?
Gives der nogen sikkerhed for at det angivne IP har udsendt spam?

Mvh Morten

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-02-09 12:04

"Morten Christensen" <mortenc(at)webspeed.dk> writes:

> [...]
>sbl-xbl.spamhaus.foo; http://www.spamhaus.org/query/bl?ipƒ.92.177.145"

>Hvor ligger oplysningen om at denne IP er blokeret?

Det står jo sådan set på det fine link: Spamhaus har en liste over
IP-adresser, der tildeles til slutbrugere. Det vil typisk sige ADSL-
og dial-up-adresser. Der er ikke nødvendigvis sendt spam fra disse
adresser, og i det hele taget behøver de ikke have lavet noget som
helst galt.

Men nogle organisationer vælger, at de ikke vil modtage mail fra
folks private opkoblinger. De insisterer på, at folk skal bruge
udbyderens mailserver til at sende igennem. Baggrunden er oftest,
at spam sædvanligvis kommer fra malware på private maskiner. Hvis
man simpelthen bare blokerer al mail fra dem, slipper man for en
masse spam.

>Kan man gøre andet end at vente og prøve igen?

Det hjælper ikke. Han skal konfigurere sin mailklient til at sende
ud via udbyderens mailserver. Eller måske fortælle modtageren (via
telefon eller noget), at han ikke kan sende mail til dem, og at de
derfor ikke kan forvente, at han vil fortsætte samarbejdet.

Det kommer jo unægteligt lidt an på modtageren, hvad der er smart
at gøre her

Mvh.
   Klaus.

Fra : Steen Thomassen

Dato : 10-02-09 12:55

Det er en politik liste. Se: http://www.spamhaus.org/pbl/index.lasso

> Hvor ligger oplysningen om at denne IP er blokeret?
> Kan man gøre andet end at vente og prøve igen?

Han kan følge den procedure som findes på spamhaus hjemmeside. Det
skulle være let at komme af den liste hvis man følger instruktionen.
Men det vil en must at have en fast IP-adresse, hvis man vil sende email
ud direkte. Og det er ikke tilfældet her.

Mvh
Steen

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 10-02-09 14:25

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Det står jo sådan set på det fine link: Spamhaus har en liste over
> IP-adresser, der tildeles til slutbrugere. Det vil typisk sige ADSL-
> og dial-up-adresser.

sbl-xbl lister adresser med kendte problemer, så den forklaring du
giver ovenfor er et stykke fra virkeligheden.

FAQ om de to lister:

<http://www.spamhaus.org/faq/answers.lasso?section=Spamhaus%20SBL>
<http://www.spamhaus.org/faq/answers.lasso?section=Spamhaus%20XBL>

--
/Wegge

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-02-09 14:38

Anders Wegge Keller <wegge@wegge.dk> writes:

> sbl-xbl lister adresser med kendte problemer

Spørgeren havde ikke problemer med nogen af dem, så de er ret
irrelevante.

Mvh.
   Klaus.

Fra : N/A

Dato : 10-02-09 15:34

Fra : N/A

Dato : 10-02-09 14:38

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 10-02-09 15:11

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Spørgeren havde ikke problemer med nogen af dem, så de er ret
> irrelevante.

Det var da "blocked using sbl-xbl.spamhaus.foo;" der var den opgivne
fejlkilde. Dynamiske adresser er listet i pbl.

--
/Wegge

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-02-09 15:34

> Det var da "blocked using sbl-xbl.spamhaus.foo;" der var den opgivne
>fejlkilde. Dynamiske adresser er listet i pbl.

Ja, men følger man linket, står der:

| 83.92.177.145 is not listed in the SBL
|
| 83.92.177.145 is listed in the PBL, in the following records:
|
| * PBL168642
|
| 83.92.177.145 is not listed in the XBL

Så modtagerens mailserver skriver forkerte data om, hvorfor den
blokerer. Det passer egentlig meget godt med min teori om, at
brugere af RBLs generelt ikke har ret meget styr på det dersens
informationsteknologi

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-09 15:53

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> blokerer. Det passer egentlig meget godt med min teori om, at
> brugere af RBLs generelt ikke har ret meget styr på det dersens

Jeg bliver også klogere efterhånden. Man kan bede om at blive slettet af
listen igen, og det havde min bror gjort. Det er forklaringen på, at du ikke
fandt nummeret blokeret, da du testede den.
Mvh Morten

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-02-09 17:40

> [...]

>listen igen, og det havde min bror gjort. Det er forklaringen på, at du ikke
>fandt nummeret blokeret, da du testede den.

Så kommer næste interessante spørgsmål jo: medmindre han netop har
fået den IP-adresse tildelt, har han formentlig noget snavs på sin
pc, der har fået IP'en listet. Er det snavs væk - forudsat der har
været noget altså?

Ellers kommer han jo fluks i listen igen (og har fortsat noget at
slås med på sin pc).

Mvh.
   Klaus.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 10-02-09 15:51

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Ja, men følger man linket, står der:

Nej, der står 203.92.177.145 is not listed in the SBL

Efter lidt manuel klistren rundt, kan jeg godt se det er PBL, så jeg
tager min kritik af din forklaring i mig igen.

> SÃ¥ modtagerens mailserver skriver forkerte data om, hvorfor den
> blokerer.

Temmeligt meget, medmindre det er OP, der har lavet en tastefejl.

> Det passer egentlig meget godt med min teori om, at brugere af RBLs
> generelt ikke har ret meget styr på det dersens
> informationsteknologi

Det er ihvertfald ikke smart at opgive en vilkårlig IP i querystring.
--
/Wegge