Hvad fjerner diesel ?
Fra : Erik D

Dato : 07-02-09 21:32

Hej.

Jeg har en hæslig vane med, at hælde dieselolie på mit tøj. Når man så
vasker det, bliver det ved med at lugte - og det samme gør
vaskemaskinen.
Jeg har surfet lidt rundt på diverse amerikanske "How to do"
hjemmesider, for at finde et guldkorn. Indtil videre har jeg prøvet at
bruge en opvasketablet i forvasken og derpå alm. vaskepulver i
eftervasken, men gjorde ingen forskel.
Andre forslag går på eddike og eukalyptusolie, men dem har jeg ikke
prøvet endnu

Er der et kemi-geni som ligger inde med en ordentlig opskrift på, at
få diesellugten ud af tøjet.

E/CPH

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-02-09 11:19

"Erik D" <erikdaugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej.

>Jeg har en hæslig vane med, at hælde dieselolie på mit tøj. Når man så
>vasker det, bliver det ved med at lugte - og det samme gør
>vaskemaskinen.

Prøv at fjerne det før vasken med det fedt, mekanikerne bruger til at
rense fingrene.
Dieselolie kan fjernes med benzin, men jeg ved ikke om det tager
al lugten med. Men i hvert fald skal du tage det værste væk fra tøjet
inden det lægges i vaskemaskinen.
Har du prøvet med bio-midlerne?

Per A. Hansen

Fra : kaz

Dato : 08-02-09 12:13

Erik D wrote:
> [...]
> eftervasken, men gjorde ingen forskel.
> Andre forslag går på eddike og eukalyptusolie, men dem har jeg ikke

Jeg har fjernet gammel olie med margarine.

Fra : Brian H

Dato : 08-02-09 12:22

> "Erik D" <erikdaugaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> 918d6ad51d2c@w35g2000yqm.googlegroups.com...
> Er der et kemi-geni som ligger inde med en ordentlig opskrift på, at
> få diesellugten ud af tøjet.

Prøv med ganske almindeligt sulfo.

Fra : Max

Dato : 08-02-09 15:59

Hej Brian

> Prøv med ganske almindeligt sulfo.

Eftersom det blev forbudt at anvende i 1970, ja så
er det nok ikke nemt at få fat i :)

--
Mvh Max

Fra : Brian H

Dato : 08-02-09 20:10

> Hej Brian

> Eftersom det blev forbudt at anvende i 1970, ja så
> er det nok ikke nemt at få fat i :)

Så er det nok ikke den form for almindelig sulfo, eftersom noget der blev
ulovligt i 70 næppe kan være almindelig længere.
Det er selvfølgelig "Vel" ell. lign. 'sulfo' produkter jeg mener.
http://ekstrabladet.dk/kup/ugensmyte/article1119469.ece

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-02-09 21:09

Brian H wrote:
> [...]
> blev ulovligt i 70 næppe kan være almindelig længere.
> Det er selvfølgelig "Vel" ell. lign. 'sulfo' produkter jeg mener.

Åh, du mener opvaskemiddel? Det indeholder ikke sulfo.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Brian H

Dato : 08-02-09 22:07

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Åh, du mener opvaskemiddel? Det indeholder ikke sulfo.

Skal jeg virkeligt til at stave flueknepperi for jer?
Det kaldes stadig sulfo i daglig tale, måske ikke blandt alle, men er man
ikke født igår så ved man også at når nogen i dag siger sulfo menes der
selvf. opvaskemiddel.

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-02-09 22:17

Brian H wrote:
> [...]
> Det kaldes stadig sulfo i daglig tale, måske ikke blandt alle, men er
> man ikke født igår så ved man også at når nogen i dag siger sulfo

Hvad er det lige for en gruppe du skriver i ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-02-09 01:00

> Hvad er det lige for en gruppe du skriver i ?

"Sulfo" er fællesbetegnelse for sulfonsyrer og deres salte.
Det er derfor ikke forbudt (måske bortset fra nogle få).
Mit opvaskemiddel indeholder da også iflg deklarationen natrium laureth
sulfate og natrium lauryl sulfate (sic).
http://en.wikipedia.org/wiki/Sulfonic_acid

Mvh
Martin

Fra : Brian H

Dato : 09-02-09 18:08

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad er det lige for en gruppe du skriver i ?

Åbenbart ikke en sproggruppe...

Fra : Erik D

Dato : 08-02-09 15:16

On 8 Feb., 12:22, "Brian H" <br...@something.com> wrote:

> Prøv med ganske almindeligt sulfo.

OK - det der u-sulfo er nok det næste jeg skal prøve.

Tak for svarene.

Erik

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 09-02-09 05:50

On 8 Feb., 15:58, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Brian

> Eftersom det blev forbudt at anvende i 1970, ja så
> er det nok ikke nemt at få fat i :)
Hej Max,
Kan du ikke komme med en reference? (Wikepedia tæller ikke, netop
fordi Wikepedia mangler reference)
Du har sikkert ret, men eftersom det er *videnskab*, vi her diskuter,
er en reference kærkommen.

mvh
jhp

Fra : Max

Dato : 09-02-09 15:32

Hej Jørn

> Kan du ikke komme med en reference? (Wikepedia tæller ikke, netop
> fordi Wikepedia mangler reference)

Den bliver svær, personlig behøver jeg ikke referencer, jeg husker
debatten og produkterne der forsvandt. Et egentlig forbud var der
vel heller ikke tale om, sulfo røg ud på grund af krav om nedbrydelighed
så vidt jeg husker. Men at finde den aktuelle lovgivning fra dengang
er nok umuligt, det er nok druknet i mange EU regulativer siden :)

--
Mvh Max

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 11-02-09 05:39

Hej igen Max,
On 9 Feb., 15:32, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
> så vidt jeg husker. Men at finde den aktuelle lovgivning fra dengang
> er nok umuligt, det er nok druknet i mange EU regulativer siden :)

Men hvad er sulfo egentlig?
Er det en entydig betegnelse?
Det undrer mig at dansk wikipedia, i emnet *sulfo* , ikke har links
til andre sprog,
Dette var bl.a. .min undren.
mvh
jhp

Fra : Sten Bo

Dato : 11-02-09 23:11

[...]

Hi Ho

Kan man foreslå at du la være med det "svineri. Man kan få oliefnat men
det ved du vel..

Jeg har en ven der var ansat i et skadesfirma - der bla en gang i mellem kom
ud for at skulle rense ud i kældre hvor fyringsolie var løbet over.

Det er en svær sag med speciel midler og til sidst brugte de noget
duftneutraliserende til at ta det sidste. ( tjae men de påstod at det
virkede, selv mod liglugt, hvor man tidligere kørte med store
ozongeneratorer. (sidste er i dag forbudt. )

Det må være nemmere m vaskemaskinen på kogevask. Prøve at spørge på et
vaskeri der vasker arbejdstøj for værksteder og industri.

Kan en sjat "Rodalon" ikke ta det? Ellers få en snak med firmaet her
http://www.knudedan.dk/1

Om "Rodalonen" (Benzalkoniumklorid) hvis det er det der skal til, tjek
deres ANTI-KIM desinfektion på siden http://www.knudedan.dk/363 Sidst jeg
hørte var det vist 160 170 kr. for de 10 l Bemærk koncentrationen. Og nej
jeg kender dem ikke. bare et sparetip.