Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Pensionsafkastsskat
Fra : Leonard

Dato : 09-02-09 23:08

Hvordan er reglerne med det der pensionsafkastsskat, hvor jeg indtil
2008 har betalt 15% i skat af papirværdiforøgelsen i min kapitalpension.
Nu er papirernes (aktier) værdi jo faldet til det halve og hele
værdiforøgelsen er væk.
Hvis jeg nu tage rmig sammen og begynder at investere lidt aktivt,
håber jeg at kunne tjene noget hjem igen.
Men skal jeg så betale skat af værdiforøgelsen igen?
Eller skal jeg først betale skat når depotets samlede værdi er over
det, som jeg har betalt skat af en gang før?

Lige i runde tal er det noget der ligner:
I løbet af 10 år er der samlet indsat ca. 400.000 kr.
Depotet var i slutningen af 2007 ca. 800.000 kr værd og der er således
betalt 15% i skat af de 400.000 i løbet af de 10 år.
I slutningen af 2008 (og nu) er depotets værdi faldet til ca. 400.000
kr og jeg er altså tilbage ved start.
Skal jeg først betale pensionsafkastsskat igen, når depotet når over
800.000 kr?

--
Leonard

Fra : Poul Christensen

Dato : 13-02-09 20:30

"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in news:4990a94a$0$90265$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
> kr og jeg er altså tilbage ved start.
> Skal jeg først betale pensionsafkastsskat igen, når depotet når over

Ja, men senere hvis du indbetaler yderligere beløb

mvh poul christensen

Fra : Leonard

Dato : 13-02-09 20:42

Poul Christensen wrote:

> Ja, men senere hvis du indbetaler yderligere beløb

Det gør jeg så ikke, det kan slet ikke betale sig for mig, jeg kommer
faktisk til at betale mere i skat af pengene på kapitalpensionen end af
dem jeg bare har sparet op i banken. Dertil ulempen ved ikke selv at
kunne bestemme hvornår jeg vil bruge pengene, så det er slut med at
sætte penge ind der.
Men derfor må de da godt yngle lidt mere, så de har lidt værdi, når jeg
engang skal bruge dem på mimrekort.

--
Leonard