Hvilken fugl?
Fra : Grethe Hoff

Dato : 08-02-09 16:43

Hei gruppe!
Jeg bor på landet utenfor Viborg og vi forer våre fugler daglig. Det er de
vanlige fuglene dompap, musvit, blåmeis, skovspurv etc. Men idag kom der en
jeg ikke kjenner navnet på og som jeg ikke kunne finne i min lille danske
fuglebok.
http://cegredesign.com/news/IMG_0109_1.JPG

Hva er dette? Gjerne også det engelske navn evt. det norske.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-02-09 16:57

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev
> http://cegredesign.com/news/IMG_0109_1.JPG
>
> Hva er dette? Gjerne også det engelske navn evt. det norske.

Det er en Rødhals.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Grethe Hoff

Dato : 08-02-09 17:13

> "Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev

> Det er en Rødhals.
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> Preben@esenet.dk

Takk skal du ha!

Fra : SørenH

Dato : 08-02-09 21:07

Grethe Hoff skrev:
> [...]
> fuglebok.
> http://cegredesign.com/news/IMG_0109_1.JPG
>
> Hva er dette? Gjerne også det engelske navn evt. det norske.

lat: Erithacus rubecula, da: Rødhals (populærnavn i Danmark: Rødkælk -
fra tysk: Rotkelchen), no: Rødstrupe

Den er en hyppig og synlig gæst især om vinteren i haverne, hvor den
hopper rundt på jorden og leder efter nedfald fra foderbrædt og mejsekugler.

mvh
SørenH

Fra : SørenH

Dato : 08-02-09 21:08

Glemte det engelske navn:
Robin

Fra : Grethe Hoff

Dato : 08-02-09 21:34

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den er en hyppig og synlig gæst især om vinteren i haverne, hvor den
> hopper rundt på jorden og leder efter nedfald fra foderbrædt og

Jeg kan av min bok se at den er rund med korte ben, mens den jeg så utenfor
her var slankere og hadde lengere ben. Men det er jo mulig tegningen i boken
er litt feil.....Vi sier det er Rødstrupe/Rødhals/Robin!
Boken er Fugle fra Politikens Forlag av Tommy Dybbro.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-02-09 22:19

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev

> Jeg kan av min bok se at den er rund med korte ben, mens den jeg så
> utenfor her var slankere og hadde lengere ben. Men det er jo mulig
> tegningen i boken er litt feil

Den har lange tarser, men kan godt sidde så benene er helt væk i fjerene.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : SørenH

Dato : 09-02-09 10:25

Grethe Hoff skrev:

> [...]
> er litt feil.....Vi sier det er Rødstrupe/Rødhals/Robin!
> Boken er Fugle fra Politikens Forlag av Tommy Dybbro.

En rødhals er meget dygtig til at puste fjerdragten op, afhængigt af
temperatur mm., så den ellers slanke fugl kan blive næsten kuglerund, -
det er een af de ting som gør den så charmerende.
Fuglen på dit billede er helt sikkert en voksen Rødhals.
På forsiden af den mest almindelige felthåndbog "Fugle i felten" er der
i øvrigt et dejligt billede af Rødhalsen tegnet i "oppustet stand" med
en næsten perfekt kugleform med hovedet som en halvkugle ovenpå og et
par vingespidser bagud.
Rødhalsen er ofte tæt på mennesker, og det har givet den den plads i
legender og historier, feks. legenden om at det røde bryst stammer fra
at den hev en torn ud af panden på Jesus på korset, så en dråbe af hans
blod farvede dens bryst.
Desuden spiller Rødhalsen en vigtig rolle i en gammel engelsk
børnefortælling med sørgelig slutning, hvor rødhalse dækker to døde børn
med blade.
Mvh
SørenH

Fra : Grethe Hoff

Dato : 09-02-09 20:55

> [...]
> Desuden spiller Rødhalsen en vigtig rolle i en gammel engelsk
> børnefortælling med sørgelig slutning, hvor rødhalse dækker to døde børn

Takk skal du ha, Søren!
Legenden om dens røde bryst har jeg nok hørt en gang for leeeeeeeeenge
siden.