Bygning af væg..
Fra : Carsten Fjølner

Dato : 08-02-09 19:14

Hej alle

Jeg er netop blevet oprettet og håber, at jeg gør det her korrekt...

Jeg vil gerne bygge en form for klatrestativ på en af mine vægge i min
lejlighed. Jeg ved bare ikke helt hvordan... Min plan er, at købe nogle
planker i Silvan og så sætte dem fast på væggen så de danner et fint
klatrestativ til katten.

Er der nogen, der har erfaring med dette og kan give mig et par gode
råd? Skal man eksempelvis betrække plankerne med gulvtæppe, filt eller
lignende?

Med venlig hilsen
Carsten

Fra : Allan F

Dato : 09-02-09 03:23

"Carsten Fjølner" <carstenKATTE@BAKKEdiskant.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen, der har erfaring med dette og kan give mig et par gode
> råd? Skal man eksempelvis betrække plankerne med gulvtæppe, filt eller

Køb noget almindeligt fyrretræ, som ikke er blevet trykimprægnieret. Dernæst
rend ind til en tæppehandler, og se om han har nogle rester af noget groft
sisal eller lignende - noget der ikke ligner almindeligt gulvtæppe, men er
rigtig solidt, så katten kan kradse i det med velbehag. Lav nogle hylder, på
størrelse med f.eks. en skotøjsæske, evt. med lidt kant på, så katten har et
par steder at lægge sig og holde øje med alting.

Filt vil blive spoleret i løbet af kort tid. Du skal bruge noget, der er
stærkt nok til at katten ikke umiddelbart kan rive det i stykker, og
'skærefast' samtidig.

Sæt gerne tæppe-stykkerne på de lodrette stykker inden du monterer dem på
væggen. Jeg vil foreslå, at du bruger noget i størrelsen 18x100 mm. Hvis du
så skærer dit tæppe i 180 mm bredde, kan du fastgøre tæppet på bagsiden af
træet med skruer og nogle store spændeskiver. På den måde undgår du
træsplinter på gulvet.

Sørg for at skrue tingene solidt sammen - der er ikke noget mere irriterende
end at vågne midt om natten ved lyden af vræl-krash-bang-klirrr.

Hvis det skal være rigtig fint, så lav en hylde på den modsatte væg, og lav
en gangbro 20 cm under loftet.

Allan F

Fra : Stig Johansen

Dato : 09-02-09 06:46

Allan F wrote:

> Lav nogle hylder, på størrelse med f.eks. en skotøjsæske, evt. med lidt
> kant på, så katten har et par steder at lægge sig og holde øje med alting.

Jeg synes det er en rigtig god plan, men hvis det var mig, ville jeg lige
tage et kig på kattens størrelse.

Vores Twix, f.eks. ville ikke kunne ligge på en hylde på størrelse med en
skotøjsæske.
(men mindre det er en størrelse 82 sko :)

Her ville jeg gætte på min. 20 x 45-50 cm hvis han ikke skal falde ud over.

Stig Johansen