Minimer saarbarheder i Windows
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-09 00:09

[quote]

: Færre Windows-rettigheder kan minimere sårbarhedsproblemer
:
:
: Ni ud af ti kritiske sikkerhedshuller i Microsofts software kunne
: begrænses, hvis brugerne benyttede brugerkontoer med færre
: rettigheder.
:
: Problemet er imidlertid, at ifølge en tidligere opgørelse fra
: Microsoft kører omkring tre ud af fire Windows-pc'er med blot én
: enkelt brugerkonto, som giver fulde administratorrettigheder til
: systemet.

[/quote]

Læs resten her:

http://www.version2.dk/artikel/9831-faerre-windows-rettigheder-kan-mi
nimere-saarbarhedsproblemer

Kort link

http://tinyurl.com/bp8lb8

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-02-09 00:13

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> writes:

>: Færre Windows-rettigheder kan minimere sårbarhedsproblemer

Det er jo netop derfor, Vista og Windows 7 er udstyret med UAC.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-09 01:29

Klaus Ellegaard:

> Det er jo netop derfor, Vista og Windows 7 er udstyret med UAC.

Jo, men tallene/omfanget er alligevel overraskende. Og hvor meget der
er behov og hvor meget der er uvidenhed er uklart. Det er ikke så svært
at slå UAC fra i Vista.

--
"Well, opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-02-09 14:44

> [...]

>Jo, men tallene/omfanget er alligevel overraskende. Og hvor meget der
>er behov og hvor meget der er uvidenhed er uklart. Det er ikke så svært

Sådan er det jo... så længe det ikke kræver en længere uddannelse
at få tilladelse til at købe en pc, må man bare leve med, at der
hersker kaos på nettet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-09 15:40

Klaus Ellegaard:

> Sådan er det jo... så længe det ikke kræver en længere uddannelse
> at få tilladelse til at købe en pc, må man bare leve med, at der
> hersker kaos på nettet.

Det var nu ikke (kun) det jeg mente når jeg skrev "...hvor meget der er
behov og hvor meget der er uvidenhed...".

Se for eksempel her:

<http://www.version2.dk/artikel/9779-banker-lukkede-netbank-adgang-i-
panik-og-i-blinde>

Kort link

http://tinyurl.com/bhwa95

og rul ned til indlægget fra Niels Dybdahl:

: Hver gang jeg installerer et nyt program eller spil plejer jeg at
: notere om der er problemer, så jeg har nu en liste over 353
: programmer. Der er kun et program på listen som kræver administrtor på
: XP og det er Magnus og Myggen. Warcraft III og Harry Potter kan kræver
: administrator på Win2000 men ikke på XP sært nok.

Typisk kan man blive udsat for det samme. Jeg købte et Philips trådløs
"PC Card" kort og den klient der fulgte med virker kun under en admin
konto i W2K. Jeg beklagede mig til butikken hvor jeg havde købt kortet og
de undersøgte sagen og kunne bekræfte det og tilbød at tage varen
tilbage. Men det var det eneste kort man kunne købe på det tidspunkt med
Atheros 5K chipset - til Commview for WiFi - så det var ikke nogen
løsning. Løsningen var ikke at bruge kortet til normalt brug.

Jeg læste et sted, at UAC internt hos Microsoft bliver betragtet som et
pressionsmiddel overfor 3. part softwareproducenter, så de laver
programmer der virker korrekt. Folk bliver jo sure når de hele tiden skal
taste deres admin password ind i UAC.

Et lidt andet syn på problemet end det man ser fra f.eks Linux
fundamentalister der over en bred kam hævder, at det er Microsoft Windows
der er fylgt med sikkerhedshuller.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.