Bredbåndshastighed
Fra : Hr Jørgen

Dato : 08-02-09 20:36

I fjor tilbød TDC mig at sætte prisen på min bredbåndsforbindelse ned med
100 kr om måneden. Jeg sagde ja tak.. Hastigheden blev nedsat lidt.

I dag ser jeg, at jeg downloader med ca 3493 kbit/s og uploader med ca 215
kbit/s

Det må være den, de i dag kalder 4 Mbit/s. Jeg ser, den koster 199 kr/md. Så
har de en, de kalder 10 Mbit/s til 269 kr/md.

De der 70 kr pr md kan jeg overskue, men jeg kan ikke overskue de 10 Mbit
kontra de 4 Mbit.

Hvordan oplever jeg denne fartforøgelse. Jeg synes, visse hjemmesider er ret
længe undervejs, når jeg kalder dem. Er det udelukkende her, fartforøgelsen
mærkes, og er den væsentlig? Det er naturligvis vanskeligt at besvare, hvad
der er hurtigt. Det er nok en temperamentsag.

Hvad synes I om de tre hastigheder? Er de 4 Mbit latterligt lille? Er de 20
Mbit vildt overdreven? Jeg ville gerne have lidt kommentarer on dette her.

Mvh Jørgen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-09 21:26

Hr Jørgen skrev:

> [...]
> kontra de 4 Mbit.

> Hvordan oplever jeg denne fartforøgelse. Jeg synes, visse hjemmesider er ret

Du kan slet ikke mærke forskel ved surf. Det er kun ved
filoverførsel at du lægger mærke til en høj hastighed. Jeg er
gået fra 1,5 Mbit til 6 og sidst til 25, men der er ingen forskel
hvad hjemmesider angår.

> Hvad synes I om de tre hastigheder? Er de 4 Mbit latterligt lille? Er de 20
> Mbit vildt overdreven?

Til 'almindeligt' brug har man slet ikke brug for mere end 4
Mbit. Dem der åbner for Skype og The Pirate Bay samtidig med at
de hører musik og ser tv på computeren, skal bruge stor
båndbredde.

> Jeg ville gerne have lidt kommentarer on dette her.

Før eller senere skal du interessere dig lidt for hastigheden den
anden vej. Den vil du mærke meget mere end den første. Den
spiller ind når du sender vedhæftede filer og når du skal lægge
filer ud på en hjemmeside.

--
Bertel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-02-09 22:08

On Sun, 08 Feb 2009 21:25:39 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> filoverførsel at du lægger mærke til en høj hastighed. Jeg er
> gået fra 1,5 Mbit til 6 og sidst til 25, men der er ingen forskel

Jeg synes sagtens man kan mærke forskel, i hvert fald på de sites,
hvor der er embedded objekter af forskellig art (typisk Flash), og
naturligvis på dem, hvorfra der streames lyd og video (som YouTube
eller DR, fx).

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Jens Fallesen

Dato : 09-02-09 00:45

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> hvor der er embedded objekter af forskellig art (typisk Flash), og
> naturligvis på dem, hvorfra der streames lyd og video (som YouTube

Det kan jeg godt skrive under på. Man vænner sig dog hurtigt til den
højere hastighed, og så bliver det hverdag. Men når man så, som jeg, går
fra 20 Mbps til 5,5 Mbps – SÅ kan man i den grad mærke det …

Ja ja, jeg kunne bare lade være med at flytte til et bredbånds-uland.

--
Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 09-02-09 11:52

On Sun, 08 Feb 2009 23:45:28 +0000, Jens Fallesen wrote:

> [...]
> fra 20 Mbps til 5,5 Mbps – SÅ kan man i den grad mærke det …
>
> Ja ja, jeg kunne bare lade være med at flytte til et bredbånds-uland.

Er der ikke mere det foroegede latency fra DSL ift din fiber du
kan maerke ?

For mig er latency i al fald den begraensende faktor - men vi
taler ogsaa om 150+ ms herfra til .dk f.eks.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Jens Fallesen

Dato : 09-02-09 15:36

Jesper Skriver wrote:

> Er der ikke mere det foroegede latency fra DSL ift din fiber du
> kan maerke ?

Nej, for jeg mærker det primært i forbindelse med overførsel af større
filer, hvilket jeg jævnligt gør.

Og så mærker jeg i øvrigt også, at jeg har VPN-forbindelse til min
filserver i stedet for 1G LAN. Og her spiller både hastighed og latency
klart ind.

> For mig er latency i al fald den begraensende faktor - men vi
> taler ogsaa om 150+ ms herfra til .dk f.eks.

Så slemme latencies oplever jeg heldigvis heller ikke til Danmark.

--
Jens

Fra : Chano Andersen

Dato : 09-02-09 05:48

Bertel Lund Hansen wrote:
> Til 'almindeligt' brug har man slet ikke brug for mere end 4
> Mbit. Dem der åbner for Skype og The Pirate Bay samtidig med at
> de hører musik og ser tv på computeren, skal bruge stor
> båndbredde.

Mht. musik, er det vel kun relevant hvis den streames? :P

- Chano Andersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-02-09 22:12

"Hr Jørgen" skriver:

> Hvordan oplever jeg denne fartforøgelse. Jeg synes, visse hjemmesider er ret
> længe undervejs, når jeg kalder dem.

Internet Explorer 7 ?
Gerne kombineret med en 2-3 år gammel maskine med en virusscanner?

Det kan slå alle hjemmesider ihjæl.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hr Jørgen

Dato : 09-02-09 12:01

IKKE FORSTÅET

Jeg har IE7
Maskinen er 14 mdr (indbygget Vista udskiftet med Win XP)
Virusscanner. Mener du AVG free? Det har jeg. Samt SuperAntiSpyware free.

Mener du, at den kombination er specielt langsom til at hende WWW-ting ned?

Jørgen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-02-09 18:04

"Hr Jørgen" skriver:

> [...]
>
> Mener du, at den kombination er specielt langsom til at hende WWW-ting ned?

Ja faktisk.

Jeg oplever generlt på en del maskiner at opdatering til IE7 gør
"internettet langsomt". På min arbejdscomputer tog jeg tyrene ved
hornet, da jeg fik spat af de lange loadingtider og installerede en
Firefox i stedet. Nu går det som smurt og de få sider der ikke er glade
ved Firefox, må jeg lide den tort at vente på IE7.

Maskinen er en 2 år gammel Dell med antivirus.

Fra : Hr Jørgen

Dato : 10-02-09 19:07

Det er Specielt IE7, du har et horn i siden på?
Interessant.

Jeg er slet ikke kendt med dette her. Kan man få fat i den omtalte Firefox
og installere den sideløbende med IE? Man bestemmer jo selv, hvilken
browser, man vil anvende i hvert tilfælde.

For mange år siden fandtes der en browser, der vist hed noget med N.....
Den var stort set enerådende, og det irriterede Microsoft, så de satte hårdt
ind på at lave en ny browser, der kunne udkonkurrere den anden. Og det må
man sige, er lykkedes. Jeg har oven i købet glemt, hvad den hed.

Kan man bare finde Firefox og downloade den, klar til brug?

Jørgen

*****************************

Fra : Jens Jensen

Dato : 10-02-09 19:29

Hr Jørgen wrote, on 10-02-2009 19:07:
> Jeg er slet ikke kendt med dette her. Kan man få fat i den omtalte Firefox
> og installere den sideløbende med IE? Man bestemmer jo selv, hvilken
> browser, man vil anvende i hvert tilfælde.

Ja, IE og Firefox kan sagtens være installeret samtidigt. Og så kan man
vælge den ene eller den anden som standardbrowser og gøre valget om
senere, hvis man vil det.

> [...]
> ind på at lave en ny browser, der kunne udkonkurrere den anden. Og det må
> man sige, er lykkedes. Jeg har oven i købet glemt, hvad den hed.

Den hed Netscape. Så vidt jeg ved, er Firefox oprindeligt en
videreudvikling af Netscape. IE har slet ikke så stor markedsandel
længere og er stadig på tilbagetog:
http://marketshare.hitslink.com/browser-market-share.aspx?qprid=1

> Kan man bare finde Firefox og downloade den, klar til brug?

Ja da. Den danske kan hentes her:
http://mozilladanmark.dk/produkter/firefox/

Fra : Frank Damgaard

Dato : 10-02-09 19:33

Hr Jørgen skrev:
> [...]
> og installere den sideløbende med IE? Man bestemmer jo selv, hvilken
> browser, man vil anvende i hvert tilfælde.

ja man kan have begge browsere.
der også Opera , Safari og Google Chrome som man kunne forsøge med.

> [...]
> ind på at lave en ny browser, der kunne udkonkurrere den anden. Og det må
> man sige, er lykkedes. Jeg har oven i købet glemt, hvad den hed.

Netscape var det. Har stadig Netscape 2.0 installere på min linux server
men den du'r ikke til særlig mange sider ...
Netscape blev til Mozilla opensource projektet , med bla. Firefox og Thunderbird.

> Kan man bare finde Firefox og downloade den, klar til brug?

Ja.
Og den fås til flere OS , ikke kun windows.
http://www.mozilla.com/ http://www.mozilla.org/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-02-09 19:36

Hr Jørgen skrev:

> Jeg er slet ikke kendt med dette her. Kan man få fat i den omtalte Firefox
> og installere den sideløbende med IE?

Ok ja. Jeg har Opera som primær browser og Firefox som sekundær.
IE kan man ikke slippe af med, men da jeg designer hjemmesider,
har jeg også brug for at benytte den.

   http://www.opera.com/browser/download/

   http://www.mozilla.com/en-US/

Ingen af browserne forstyrrer hinanden bortset fra at kun én af
dem kan være standardbrowser, og så er det smart at slå fra at de
to andre tjkker for det hver gang.

> For mange år siden fandtes der en browser, der vist hed noget med N.....

Den hed strengt taget "Netscape Navigator", men blev blot kaldt
"Netscape" selv om det var et 'firma'navn.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-02-09 22:01

"Hr Jørgen" skriver:

> Det er Specielt IE7, du har et horn i siden på?

Kombineret med et antivirusprogram er detr jeg oplever den allersløvest.

> Jeg er slet ikke kendt med dette her. Kan man få fat i den omtalte Firefox
> og installere den sideløbende med IE? Man bestemmer jo selv, hvilken
> browser, man vil anvende i hvert tilfælde.

Prøv:
"http://www.google.dk/search?hl=da&q=firefox&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=&aq=f&oq="

> For mange år siden fandtes der en browser, der vist hed noget med N.....

Netscape, tjek evt lige, hvad det program jeg skriver fra hedder

> Den var stort set enerådende, og det irriterede Microsoft, så de satte hårdt
> ind på at lave en ny browser, der kunne udkonkurrere den anden. Og det må
> man sige, er lykkedes. Jeg har oven i købet glemt, hvad den hed.

Tjah, det der skete var at MS puttede broweseren ind i enhvert
styresystem så man slet ikke kunne undgå den.

Efterfølgende proppede de så også et mailprogram med i pakken.

Dermed "fritog" man folk fr at tage et valg......

> Kan man bare finde Firefox og downloade den, klar til brug?

Jeps.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-02-09 23:48

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Tjah, det der skete var at MS puttede broweseren ind i enhvert
> styresystem så man slet ikke kunne undgå den.

Ikke nok med det. De strikkede den så meget sammen med
styresystemet at det ville bryde sammen hvis den blev fjernet.

--
Bertel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-02-09 06:07

Bertel Lund Hansen skriver:

> Ikke nok med det. De strikkede den så meget sammen med
> styresystemet at det ville bryde sammen hvis den blev fjernet.

I Win 98 kan man fjerne den, derefter er det slut.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-02-09 08:35

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> I Win 98 kan man fjerne den, derefter er det slut.

Blev den installeret automatisk i 98? Jeg har godt nok glemt en
del om det genstartssystem.

--
Bertel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-02-09 19:42

Bertel Lund Hansen skriver:

> Blev den installeret automatisk i 98?

Jeps, men var der nogen der udgav 98Lite, hvor den kunne fjernes
igen....