Rente på obligationer
Fra : Søren

Dato : 06-02-09 07:56

Som nybegynder i investering i obligationer undrer jeg mig over hvorfor man
ikke altid investerer i obligationer med højeste procenttal? Ex. vis er der
2% Nykredit kurs 98 og 7 % Nykredit til kurs 100. Giver det ikke mest
udbytte med den sidste?

-Søren

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-02-09 19:52

Søren wrote:

> [...]
> man ikke altid investerer i obligationer med højeste procenttal? Ex. vis
> er der 2% Nykredit kurs 98 og 7 % Nykredit til kurs 100. Giver det ikke

Du sammenligner æbler og bananer. Det ene (2%'eren) er en kort
obligation, formentlig med udløb 2011. Den anden er en 30-årig obligation
med udløb 2041, hvor låntagerne har konverteringsret, så du aner ikke om
du får 7% i 3 måneder eller 30 år. Renten på korte og lange obligationer
er sjældent ens (det hedder rentestruktur i den finansielle teori), og
dertil kommer rentevolatilitet som påvirker optionsværdien på den
konverterbare 7%'er. For private investorer skal man også tænke på skat
(skattefrie kursgevinster når det ikke er pensionsopsparing).

Obligationsinvestering er en kompliceret sag

--
Jesper Lund

Fra : Søren

Dato : 14-02-09 08:59

> [...]
> konverterbare 7%'er. For private investorer skal man også tænke på skat
> (skattefrie kursgevinster når det ikke er pensionsopsparing).

Selvom den 7 % kun 'virker' i 3 måneder, er det vel bedre med 7 % i 3
måneder end 2% ???

-Søren

Fra : H

Dato : 19-02-09 19:40

"Søren" <sofuss@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Selvom den 7 % kun 'virker' i 3 måneder, er det vel bedre med 7 % i 3
> måneder end 2% ???
>
> -Søren

Som Jesper siger: "æbler og bananer"

Du får 7% og har bundet pengene i 30 år (den lange løbetid, betyder høj
kursfølsomhed og dermed høj risiko)

Alternativt

Du får 2% og 2 kurspoint ~ 4% hvis der er 1 års løbetid (hvor de to
kurspoint i øvrigt er skattefrie).

Efter skat er det dermed et spørgsmål om du vil have 3% af penge, som er
bundet i 1 år ... eller 3,5% af penge, som er bundet i 30 år.