Fradrag for privat betalt internet i virks~
Fra : Mogens

Dato : 07-02-09 10:34

Er ved at arrangere noget nyt internet, og vilkårene som
erhvervsabonnent er ekstremt meget dårligere end som privat abonnenent.
Mit spørgsmål er derfor om der er noget til hinder for at jeg laver
abonnementet privat og får udgiften refunderet af firmaet? Eller skal
fakturaen være udstedt til firmaet for at kunne afløfte momsen?

Skal lige sige at vi jo beskattes privat af telefoni/internet (min
kone), så der skulle ikke være noget skattemæssigt til hinder for at få
refunderet udgiften fra virksomehden.

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-09 16:54

"Mogens" <mail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> privat af telefoni/internet (min kone), så der skulle ikke være noget
> skattemæssigt til hinder for at få refunderet udgiften fra virksomehden.

Æh jeg kan ikke rigtigt se problemet. Man kan da kun trække det fra en gang.

/karsten

Fra : Mogens

Dato : 07-02-09 17:08

Karsten Madsen wrote:
> "Mogens" <mail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Æh jeg kan ikke rigtigt se problemet. Man kan da kun trække det fra en gang.
>
> /karsten

Deri er vi ganske enige - altså at det kun kan fratrækkes en gang. Min
uvidenhed går dog på om virksomheden kan afløfte momsen af en faktura
udstedt til mig privat og refunderet af virksomheden. D.v.s. at bilaget
naturligvis bogføres i virksomhedens regnskab.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-02-09 18:36

> [...]
> udstedt til mig privat og refunderet af virksomheden. D.v.s. at bilaget
> naturligvis bogføres i virksomhedens regnskab.

Jeg kan stadig ikke se problemet.
Du kan som virksomhed fint købe et produkt, der hedder "privat-abonentment"
og dermed står din virksomheds navn på fakturaen.
At nogen udbydere tilbyder både "privat-abonentmenet" og
"erhvervs-abonentmenter" er udelukkende et spørgsmål om at sælge 2
produkter, typisk med forskellig service. Mit erhvervs-abonentment har
f.eks. nogle bedre support, hurtigere fejlretning og en bedre garanteret
hastighed. Jeg er tidligere blevet tilbudt at konvertere til et
"privat-abonentmenet", da man der kunne opnå en højere hastighed til lavere
pris (dog ikke særlig atraktivt, da man ikke vil garentere at hastigheden
reelt blev højere).

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-09 19:25

> [...]
> udstedt til mig privat og refunderet af virksomheden. D.v.s. at bilaget
> naturligvis bogføres i virksomhedens regnskab.

Du skriver at din kone beskattes af fri telefon, altså betaler din kones
firma hendes telefon og dermed internet.

Jeg kan ikke se hvordan du eller dit firma så skal betale samme telefon.
Momsen er jo løftet af i hendes firma, så jeg kan ikke rigtigt se hvordan
eller hvorfor du vil løfte momsen af noget som du eller dit firma reelt set
ikke betaler, det gør din kones firma jo.

Du vil jo reelt set betale dit internet gennem din kones firma som løfter
momsen af og trækker regningen fra i firmaet. Du vil så efterfølgende løfte
momsen af samme regning eller hvad ?

/karsten

Fra : Mogens

Dato : 08-02-09 13:34

Karsten Madsen wrote:
> [...]
> momsen af og trækker regningen fra i firmaet. Du vil så efterfølgende løfte

Vi har internet og fastnettelefon betalt af min kones arbejde. Derudover
vil jeg etablere en ekstra internetopkobling - altså et helt andet
abonnement - hvor spørgsmålet så er om mit firma kan fratrække momsen
såfremt fakturaerne er udstedt i mit navn.

Grunden til dette er at der har været nogle nedbrud på min kones
internetforbindelse, hvilket jeg ikke kan leve med. Derfor etableres en
ekstra linje så vi er sikrede mod nedbrud (det ene er via telefonlinjen
og det andet er et separat fiberbredbånd).

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-09 16:27

> [...]
> ekstra linje så vi er sikrede mod nedbrud (det ene er via telefonlinjen og

Kort svar : Nej.
Længere svar : Ja. Du skal bestille bredbåndet i dit navn og lade fakturaen
tilsende dit firma. Du er ejer og dit firma er betaler.

/karsten

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 13-02-09 19:11

"Mogens" <mail@nomail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> får udgiften refunderet af firmaet? Eller skal fakturaen være udstedt til

Er virksomheden et selskab eller enkeltmandsejet?

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - er du også vild med gadgets?

Fra : Karsten

Dato : 13-02-09 22:12

> [...]
> udgiften refunderet af firmaet? Eller skal fakturaen være udstedt til firmaet

Helt ærlig: Vær lidt kreativ.

> Skal lige sige at vi jo beskattes privat af telefoni/internet (min kone), så
> der skulle ikke være noget skattemæssigt til hinder for at få refunderet
> udgiften fra virksomehden.

Ja, lige netop derfor.

Når formålet åbenlyst er erhvervsmæssigt, er der næppe nogen grund til,
ikke at fratrækker omkostningen (og dermed momsen) over driften uanset
abonnementets form.

Hvorvidt du driver din virksomhed i selskabsform eller som privat
drevet firma er i den forbindelse ligegyldig jvf. ovenstående.

--
Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 14-02-09 21:49

"Karsten" <bito@karby.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorvidt du driver din virksomhed i selskabsform eller som privat drevet
> firma er i den forbindelse ligegyldig jvf. ovenstående.

Er det lavet om, så det nu er ligegyldigt, at det er en privatperson og ikke
selskabets navn som står på fakturaen? Jeg var ellers overbevist om, at
faktura skal være skrevet til selskabet, for at selskabet kan fratrække
moms, og få skattefradrag.

Det kan være ligemeget, når det er enkeltmands virksomhed, da ejeren og
virksomheden er samme juridiske enhed, men et selskab er jo ikke.

Fra : Karsten

Dato : 15-02-09 23:29

> [...]
> faktura skal være skrevet til selskabet, for at selskabet kan fratrække moms,

Om der er sket en "forglemmelse" eller mangelfuld kunderegistrering i
forbindelse med faktureringen - eller det er en simpel bon fra en
detailbutik - alt der imellem kan forekomme. Så længe selve ydelsen
eller varen er relateret til virksomhedens drift har jeg aldrig oplevet
problemer eller "nærgående" spørgsmål i forbindelse med korrekt
kontering i selskabet bogholderi.

Jeg må faktisk gå ud fra, at dit spørgsmål kun skal begtragtes
akademisk, da det i praksis aldrig har givet anledning til problemer.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 17-02-09 21:51

> [...]
>
> Jeg må faktisk gå ud fra, at dit spørgsmål kun skal begtragtes akademisk,
> da det i praksis aldrig har givet anledning til problemer.

Helt så akademisk er det nu ikke ment - da vi omdannede vores virksomhed fra
personligt ejet til selskab, blev det pointeret fra revisor, at vi skulle
sørge for at leverandører skrev det nye selskabs navn på fakturaer og ikke
det gamle navn, som de var vant til - ellers kunne de ikke bruges i
regnskabet. Om det bare er for at have rene linier, og ikke har den store
betydning i praksis skal jeg så ikke kunne sige, men det er en oplevelse fra
det virkelige liv

Fra : Karsten

Dato : 20-02-09 10:10

> [...]
> betydning i praksis skal jeg så ikke kunne sige, men det er en oplevelse fra

Jeres revisor har naturligvis ret. Selvfølgelig skal hidtidige
leverandører - helt generelt - anvende det nye selskabs navne- og andre
registreringsdata. Normalt sender man en rundskrivelse til sine
leverandører med oplysning om de ændrede ejer/selskabsforhold.

Jeg tog blot mit oprindelige udgangspunkt i "undtagelsen, der bekræfter
reglen".