Nogen der har monteret rullegitter?
Fra : Morten P

Dato : 05-02-09 22:06

(Er der en bedre gruppe?)

Jeg skal montere et rullegitter uden huller i.
Det er _tungt_.

Jeg tænker det smarteste må være at
- sætte skinnerne på væggen
- afmontere selve gitteret fra rulle motoren
- slide gitteret ned i skinnerne
- løfte motor op på plads
- derefter skrue gitter fast på den

Eller?

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 05-02-09 14:48

On 5 Feb., 22:06, "Morten P" <s...@spam.spam> wrote:
> [...]
>
> Jeg tænker det smarteste må være at
>  - sætte skinnerne på væggen
>  - afmontere selve gitteret fra rulle motoren

Næsten rigtigt. Den måde de professionelle montører gør det på er

- sætte skinnerne på væggen
- afmontere selve gitteret fra rulle motoren (fabrikken leverer
gitteret afmonteret)
- montere rullemotor
- slå to løftestropper om gitteret og den anden ende om rullemotor
- løfte gitteret op ved hjælp af motoren (se det var smart!)
- slå to nye stroppe omkring gitter og rullemotor
- fjerne de to løftestropper
- fastgøre gitter til rullemotor
- forsigtigt få motor til at rulle gitteret over på rullen (en mand i
hver ende hjælper med stroppen)
- sætte gitteret ned i skinnen og kør det ned med motor
- så skal top og bundstop bare indstilles og så er du køreklar

Jeg ved fra selvsyn at det fungerer på op til 5½ m længde. Men er det
første gang du gør det, så er det nok noget vanskeligere end for en
trænet montør. Guod fornøjelse og pas på ryggen.

J.O.

Fra : Morten P

Dato : 05-02-09 23:06

[...]

Nice!
Det lyder faktisk som den helt helt rigtige måde at gøre det på!

Mange tak for hjælpen

Fra : Sten Bo

Dato : 10-02-09 04:20

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Nice!
> Det lyder faktisk som den helt helt rigtige måde at gøre det på!

Og lad så være med at vende "motoren" / systemet på hovedet,

Jeg har oplevet at mekanikken i et "brandtæppe" foran en stor grill på en
færgerestaurant var ophængt "modsat", så det - da man ved skibstilsynets
prøve om formiddagen på åbningsdagen trak i lukkehåndtaget - drønede ned og
ramte et håndtag på stålskuffe i ene side under grillen. Slam Det
vejede vist 4 - 500 kg.

Man havde aldrig prøvet om der var plads og der var kun en frigang på 1 mm.
2 forskellige firmaer og for sent at rette. Det går nok.

Skuffen havde måske ikke været lukket ordentligt. Men det er vel realistisk
ved brand. Hvem har tid til at tjekke.

Det bevirkede, at brandtæppet kørte skævt i sporene, rev styreskinnerne i
stykker og nogle små dimser på siderne af segmenterne i "tæppet" af, og
segmenterne fra hinanden. Og det hængte så, halvt åbent, som en vingeskudt
persienne flået i stykker.

wauw. Prøv lige den igen!

Fjederen der ved op og forspænding ( som et rullegardin ) skulle ha
kompenseret vægten efterhånden som tæppet rullede ned, havde ved den
forkerte montering - i stedet affyret "guillotinen", da der blev trukket i
udløseren.

Grillen i restorangen måtte selvsagt ikke bruges, så menuen til alle de
inviterede honoratiores måtte ændres. Surt når det var en grill resturang
der skulle indvies.

Det tog en hel arbejdsdag at fjerne inddækninger og befri "skrotbunken" der
måtte kasseres. og 8 dage at få et nyt der var i specialmål.

Smeden der havde monteret gav personalet skylden som "åndsvage" - og
værre - da det senere viste sig at det selvkonstruerede udløsersystem en
gang i mellem pga. færgens rystelser lod brandgardinet falde af "sig selv".
Der var dog sat en klokke på, så kokken ku nå at få hovedet i sikkerhed.
Meget sur ormer.

Men det var festligt at se passagerernes ansigter når det skete.

Tjek lige een gang til - ikke

Fra : Vidal

Dato : 06-02-09 01:45

jenspolsen@hotmail.com skrev:

> Næsten rigtigt. Den måde de professionelle montører gør det på er

Se, det her er videnskab.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 06-02-09 02:00

Vidal skrev:

> Se, det her er videnskab.

Ikke raketvidenskab - men alligevel.

--
Niels

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 06-02-09 03:51

On 6 Feb., 01:45, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Se, det her er videnskab.

Nej ikke rigtigt. Men det er da rart at få forklaringen, selvom det
måske ikke er den helt rigtige gruppe.

Hvis du selv skulle regne ud hvordan man gør det, så ville du måske
nok synes at det var videnskab.
Eller man kunne konkludere, at man ikke kunne se en måde det kunne
gøres på. Og så hvis man hed Andreas konkluderer at gud har monteret
alle verdens rullegitrer.

J.O.