min historie
Fra : Stille

Dato : 28-07-01 05:13

jeg er en ganske almindelig (set udefra) ung mand på 23, som vil prøve at
fortælle hvad jeg var udefor, for ca 3 år siden.

april, for 3 år siden, flyttede jeg hjemmefra til en lille lejlighed. det er
jo noget man gerne vil (ikke noget man skal eller bør gøre). ville flytte
hjemmefra sådan jeg kunne invitere vennerne over uden de skulle køre mange
kilometer, og fordi min far mente jeg skulle flytte. ikke fordi han pressede
mig til det, men en dag hvor vi diskuterede, sagde han jeg skulle, hvor jeg
sagde jeg havde fundet et sted, hvor han sagde at det var godt. jeg tror han
fortrød hvad han sagde, men det endte med jeg flyttede.

derhjemme havde jeg mere eller mindre altid været stille af natur, familien
vidste godt jeg var rolig og påpasselig. gik aldrig i byen og røg ikke. var
stille i skolen, og havde nogle gode venner der i de sidste skoleår af
folkeskolen. fik ikke vedligeholdt kontakten og mistede dem hurtigt efter
jeg læste videre i en anden ende af landet. det er nok fordi jeg ikke er
opsøgende af natur.

det er en grund til jeg ikke har så mange venner. men dem jeg har, snakker
jeg ikke bag ryggen om, lyver om dem, eller snakker ondt om dem. mig kan de
regne med. jeg snakker aldrig alvorligt med vennerne, men prøver da at komme
ind på livet af dem for at få dem til at kalde mig for en ven. prøver at
gøre mine venner tjenester så tit jeg kan. så kan de forhåbentligt måske
også lide mig bedre når jeg er kørt.

har ingen pigeveninder, da jeg er for genert til at snakke med dem. og måske
dømmer de mig inden jeg når at snakke med dem, og så vil jeg helst lade
være. men det kunne være rart med en pigeven til at snakke alvorlige ting
med, da jeg ikke kan (eller ikke har valgt) gøre det med vennerne. min mor
er ingen undtagelse. hende tør jeg heller ikke snakke alvorligt med, om mine
følelser, for jeg har valgt ikke at snakke om dem med nogen. jeg ville dog
ønske jeg kunne.

det første brev jeg skrev til min mor og far, var da jeg boede i min
lejlighed. deri forklarede jeg alle mine følelser, og hvorfor jeg ville tage
mit liv. skrev endda at jeg elskede dem. det har jeg hverken sagt eller
skrevet før. jeg kørte ud med brevet, og skønt min mor var hjemme, lagde jeg
bare brevet stille og kørte igen. senere på dagen da jeg havde låst mig inde
i min lejlighed, havde min mor kontaktet min bror som kom forbi med hans
kæreste. han snakkede dog ikke rigtig med mig, og mente bare jeg skulle tage
med hjem. men jeg kender ham jo og vidste han nok var bekymret for mig, så
jeg sagde jeg kom senere.

jeg var rigtig flov da jeg kom hjem, for jeg havde jo ikke gjort som der
stod i brevet, og holdt hovedet lavt, sagde hej og kørte så igen.

et par måneder senere da jeg kom hjem fra sommerferie, flyttede jeg hjem
igen, dog kun pga at jeg ikke havde råd til at bo ude og så kunne jeg hjælpe
forældrene lidt økonomisk.

så gik tiden, og jeg tog mere og mere overarbejde, for at glemme alt i
hverdagen, og udfylde den med noget jeg mente var meningsfyldt. var rigtig
træt, sov meget i weekenderne og i min fritid sad jeg ved computeren og
tv'et. det var et sted hvor jeg kunne være mig selv, så der kunne jeg da
slappe af. lavede også aftaler af og til med vennerne, men det var det samme
med at jeg skulle kontakte dem og ikke omvendt, så jeg blev mere og mere
hjemme.

sådan gik det følgende år og næste sommer fik jeg det slemt igen. jeg kørte
i samme skure og snakkede ikke rigtig med nogen. en søndag havde jeg det
rigtig slem og kunne ikke sove hele natten. sad oppe hele natten og tænkte
på hvordan jeg nu skulle tage mit liv, og hvordan jeg skulle forklare det i
et nyt brev.

tidligt på morgenen kørte jeg ind til byen og købte piller. det var den
bedste måde, da hvis det skulle mislykkes fik jeg da ingen mén af noget. og
svineri kunne jeg ikke byde nogen. spiste derefter en halv kop og lagde mig
til at sove i det håb om at jeg ikke ville opleve mere skidt. der var jeg
glad.

slog øjnene op kl 14 ca, og troede de første sekunder at jeg var i himlen.
men kiggede mig så rundt og så uret, tvet og andre ting og blev virkelig
skuffet. jeg skulle jo være død og have det rart. jeg vidste ikke hvad jeg
skulle gøre, og tog bare på arbejde.

i dag er jeg stadig indelukket og genert og bruger megen tid hjemme, og går
ikke meget ud. jeg ved jo ikke om nogen af dem jeg gerne vil besøge er glade
for mit besøg. jeg taler høfligt til alle og fungerer normalt udadtil i
verden, er tolerant og ærlig. indadtil har jeg det skidt, og hvis jeg kunne
lave om på fortiden, ville jeg have spist det dobelte antal piller dengang.

passer stadig mit arbejde, og prøver at få skabt mig et bedre liv. det er
dog ikke lykkedes mig endnu

jeg har valgt at skrive min historie, da jeg måske kan finde nogen som har
haft lignende oplevelser og som har lyst til at skrive sammen.

med venlig hilsen ijk

Fra : Birthe Hansen

Dato : 30-07-01 22:52

"Stille" <smileyco@hotmail.com> skrev:

Hej "Stille"

>jeg er en ganske almindelig (set udefra) ung mand på 23, som vil prøve at
>fortælle hvad jeg var udefor, for ca 3 år siden.

Det hjælper mange mennesker at fortælle andre om hvad de har
oplevet - også selv om de ikke får den helt store respons: De tog
trods alt springet og fremstillede deres historie for nogle andre
(og ukendte) mennesker.

Tillykke med det!

> [...]
>sagde jeg havde fundet et sted, hvor han sagde at det var godt. jeg tror han
>fortrød hvad han sagde, men det endte med jeg flyttede.

Hm. Her kommer jeg i tvivl. Er du ked af at din far syntes det
var en god ide at du flyttede hjemmefra, selvom du egentlig selv
havde lyst til det?

> [...]
>jeg læste videre i en anden ende af landet. det er nok fordi jeg ikke er

Men behøver man have en masse venner?

Hvis det ikke er din natur at opsøge og vedligeholde venskaber,
ønsker du så at andre skal opsøge dig?Vil du gerne have mange
venner? Eller har du det i virkeligheden fint med at være alene
med dig selv?

>det er en grund til jeg ikke har så mange venner.

Hvilken grund synes du selv der er?

Er du ikke en god ven og et godt menneske, som andre burde holde
af? - Hvis de altså kendte dig?

> [...]
>ind på livet af dem for at få dem til at kalde mig for en ven. prøver at
>gøre mine venner tjenester så tit jeg kan. så kan de forhåbentligt måske

Her synes jeg at læse noget, der signalerer noget andet end det
jeg hidtil har læst...

Forsøger du i virkeligheden meget intensivt at få dig nogle gode
og fortrolige(mandlige) venner?

>har ingen pigeveninder, da jeg er for genert til at snakke med dem. og måske
>dømmer de mig inden jeg når at snakke med dem,

Hvorfor tror du det?

Jeg synes du virker meget ydmyg og selvudslettende - men noget
siger mig, at du måske fremtryller en helt anden personlighed,
der er påtrængende og appelerende, når du , fysisk, er sammen med
andre?

Det kan jeg naturligvis *intet* vide om - men det du skriver
giver mig nogle associationer.

> og så vil jeg helst lade
>være. men det kunne være rart med en pigeven til at snakke alvorlige ting
>med, da jeg ikke kan (eller ikke har valgt) gøre det med vennerne.

Så du trænger til kærlighed opmærksomhed og omsorg - og til at
give det samme? Du savner måske en kæreste?

> [...]
>følelser, for jeg har valgt ikke at snakke om dem med nogen. jeg ville dog

Jeg tror det de fleste mødre ønsker allermest er deres børns, og
måske specielt deres sønners fortrolighed. Så klø du bare på!

>det første brev jeg skrev til min mor og far, var da jeg boede i min
>lejlighed. deri forklarede jeg alle mine følelser, og hvorfor jeg ville tage
>mit liv.

Hov! Hvor kom den ide fra?

Hvorfor vil du pludselig ikke leve længere?

>skrev endda at jeg elskede dem. det har jeg hverken sagt eller
>skrevet før.

For mig betyder det, at du rækker en hånd ud imod dine forældre.
Du føler du har brug for deres hjælp og støtte?

Hvad er du egentlig så ked af?

> [...]
>med hjem. men jeg kender ham jo og vidste han nok var bekymret for mig, så

Alle mennesker bliver jo usikre, når nogen i deres omgangskreds,
eller nogen af dem de holder af, pludselig bliver trætte af
livet. Man aner simpelthen ikke hvordan man skal gribe sagen an,
da man er både vred og bekymret - og specielt bange for at såre!

>jeg var rigtig flov da jeg kom hjem, for jeg havde jo ikke gjort som der
>stod i brevet, og holdt hovedet lavt, sagde hej og kørte så igen.

Hør nu her: Du skal ikke være flov over at have meddelt at du vil
begå selvmord. For mig at se var det et råb om hjælp.

Men det du bør gøre er at tænke over, *hvorfor* du er ked af det,
og *hvorfor* du har selvmordstanker.

Hvordan ønsker du dit liv skal forme sig fremover?
Skal det være slut?

Hvad ønsker du af din familie og dine omgivelser?

Og hvordan opnår du det du ønsker?

>et par måneder senere da jeg kom hjem fra sommerferie, flyttede jeg hjem
>igen, dog kun pga at jeg ikke havde råd til at bo ude og så kunne jeg hjælpe
>forældrene lidt økonomisk.

Var det i virkeligheden det du ønskede?

Jeg tror du lyver for dig selv...

> [...]
>slappe af. lavede også aftaler af og til med vennerne, men det var det samme
>med at jeg skulle kontakte dem og ikke omvendt,

Dine venner er altså ikke "ordentlige venner"?
De svigter og forventer at du skal tage initiativet til alt? De
giver intet igen?

>så jeg blev mere og mere hjemme.

Fint nok. Du kunne også have forsøgt at være ærlig og oprigtig -
være dig selv - og finde nogle venner som kunne lide dig som du
er.

Hvorfor forsøger du hele tiden at leve op til et ideal?

Vi har da allesammen fejl og mangler!

[Nye selvmordstanker]

>tidligt på morgenen kørte jeg ind til byen og købte piller. det var den
>bedste måde, da hvis det skulle mislykkes fik jeg da ingen mén af noget. og
>svineri kunne jeg ikke byde nogen.

Abahva?

Du kan tro man kan få - endog alvorlige - men af at tage piller!

>spiste derefter en halv kop og lagde mig
>til at sove i det håb om at jeg ikke ville opleve mere skidt. der var jeg
>glad.

Glad? Hvorfor var du glad? På dine egne vegne? Eller fordi du nu
endelig kunne ramme nogle af dem du ikke kunne få til at makke
ret?

>slog øjnene op kl 14 ca, og troede de første sekunder at jeg var i himlen.'

Hvor herligt... Hvad laver man i himlen? Og hvor længe skal man
være der?

>men kiggede mig så rundt og så uret, tvet og andre ting og blev virkelig
>skuffet. jeg skulle jo være død og have det rart. jeg vidste ikke hvad jeg
>skulle gøre, og tog bare på arbejde.

På arbejde!?!

Du burde være taget til lægen.

> [...]
>for mit besøg. jeg taler høfligt til alle og fungerer normalt udadtil i

Prøv at være dig selv og være ærlig (overfor dig selv og andre) i
stedet for at prøve på at tilfredsstille Gud og hver mand. Du kan
ikke være venner med alle - men du er ganske givet et menneske
med lige så mange positive sider og kvaliteter som alle andre.

Tro på dig selv.

Elsk dig selv.

Kun meget få kan respektere et menneske, der hader og afskyr sig
selv.

> indadtil har jeg det skidt, og hvis jeg kunne
>lave om på fortiden, ville jeg have spist det dobelte antal piller dengang.

Du skal nok dø engang, det kan du være evig forvisset om. Vent
med døden til den kommer af sig selv, og tag livet som en
udfordring. Hvis du kan hjælpe bare ét andet menneske til at få
et bedre liv eller en bedre dag, har du gjort noget godt i dit
liv. Det er i hvert fald min indstilling.
Tænk på andre i stedet for dig selv. Så kommer andre automatisk
til at holde af dig.

>jeg har valgt at skrive min historie, da jeg måske kan finde nogen som har
>haft lignende oplevelser og som har lyst til at skrive sammen.

Jeg synes det er fint du skriver om dine oplevelser og følelser.
Du kan sagtens få respons - som f.eks. min - som du ikke bryder
dig om, men jeg håber alligevel at du (eller andre) vil lagre
nogle af mine ord og tanker, og på et eller andet tidspunkt kan
bruge dem til et eller andet.

Mvh Birthe

Fra : gj@hemmelig.dk

Dato : 25-11-01 16:20

hej Stille.....

Jeg er ny til dette news-groups så det kan være jeg skriver dte
forkerte sted... bær over med mig....

Jeg skriver bare for at fortælle at du ikke er alene....
Da jeg læste hva du havde skrevet var det som at læse om mig selv....
Jeg går dog til psykolog..... det kan jeg ikke tyde om du gør...

Samtidig vil jeg også lige sige til Birthe at jeg synes det er rigtig
godt det du har skrevet selvom man nogle dage ikke ville synes om
det.... Det er jo op og ned *s*

Mvh GJ

Fra : GJ

Dato : 16-09-01 01:36

Hej Stille

Jeg er helt ny til dette med news groups så jeg ved ikke helt om jeg
skriver det rigtige sted, men ellers bær over med mig....

Jeg vil bare lige sige at du ikke er alene ... der er andre der har
det som dig....

Da jeg læste dit brev tænte, jeg.... man skulle jo tror det var mig
der havde skrevet det.... Jeg kan svare næsten ja til alt det du
føler, den største forskel er nok at jeg går til psykolog... I hvert
fald lidt endnu... jeg har nemlig ikke råd til det....

Jeg håber du klarer dig fordi jeg ved hvordan det er at gå med
følelsen af at det hele bare kan være lige meget... Den eneste grund
til jeg ikke selv har ført det ud i livet er at det vil være det samme
som at slå mine forældre i hjel....

Samtidig vil jeg gerne lige sige til Birthe at hendes indlæg er rigtig
godt, selvom jeg ved der er nogle dage hvor jeg ville have ment det
modsatte....

Husk du er ikke alene Stille...

Mvh GJ

Fra : Gaardsøe Design

Dato : 17-09-01 10:37

Hejsa

Jeg har haft de mange af de samme førelser som du render rundt med.
Og forstår hvad du går igennem.

Dog vil jeg sige at du bør sætte dig ned og snakke med dine forældre.
Du skal bruge dine forældre som "støttepind", og fortælle dem hvordan du
rent
faktisk har det.

Jeg vil også foreslå dig at du finder en terapeut eller psykolog, som kan
give
dig nogle værktøjer til at komme videre i din hverdag.
Det er vigtigt at du får sagt disse ting højt.

Da dine forældre ikke kan læse dine tanker kan de heller ikke hjælpe dig, og
jeg ved da at hvis det står i deres magt vil de gøre alt for at hjælpe dig.

det med pigeveninder er på en måde svært, fordi du er bange for et afslag,
men
prøv at vende den den anden vej.. de kan måske også have det på samme måde
som dig.
Og det er ikke verdens undergang at få et nej.

En forklaring på Rigtigt (ja) og (Forkert) nej.

Du har altid to muligheder til at vælge den vej du skal gå.

Vælger du rigtigt (ja), så det det fint nok.
Vælger du derimod Forkert (nej), så har du igen 2 muligheder.
Det kan være rigtig eller forkert.
Vælger du rigtigt denne gang er det fint.
Vælger du forkert så har du igen to muligheder....
Og sådan bliver den beslutning entlig aldrig forkert, fordi du altid har 2
muligheder.,

Håber dette kan være til hjælp for dig og andre...

Knuz og varme tanker
Charlotte Knudsen

Fra : GJ

Dato : 18-09-01 19:57

jeg tror denne skulle have været een tand længere oppe ?