ny cv-ejer
Fra : Ukendt

Dato : 04-02-09 19:20

Hejsa

Jeg har netop købt min første vogn. Det hele fungerer fint, men der er mange
ting man lige skal finde ud af.

Jeg har lige en enkelt ting:

Drikker i vandet fra vandtanken - altså den beholder der forsyner vandhaner,
toilet mv. ?
Umiddelbart lydet det i mine ører lidt skummelt, da sådan en beholder jo
nemt kan blive en bakteriebombe - eller hva´ ?

vh Palle

Fra : S.B.

Dato : 04-02-09 20:11

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Umiddelbart lydet det i mine ører lidt skummelt, da sådan en beholder jo
> nemt kan blive en bakteriebombe - eller hva´ ?

Nu skal den jo rengøres før du bruger den med bakteriedræbende væske - kan
ikke lige huske hvad den hedder, men ved de ved en hver seriøs camping
udstyrs butik
Men vi bruger det nu ikke som drikkevand alligevel, har en 10 l. dunk med
til det samme, som vi skifter hver år.

Søren

Fra : T. Hartung

Dato : 04-02-09 22:11

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Nu skal den jo rengøres før du bruger den med bakteriedræbende væske - kan
> ikke lige huske hvad den hedder, men ved de ved en hver seriøs camping

Rodalon

Vandet kan sagtens drikkes - men man synes nok det smager lidt af plastik -
derfor har vi et par flasker liggende på køl også.

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Dan Andersen

Dato : 04-02-09 22:43

"Palle Johansen" <invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>aldrig decinficeret tanken heller. Har aldrig haft mavetilfælde selvom vi
Tømmer den selvfølgelig for vand, når vi stiller vognen hen efter vi har
brugt den.

Fra : KHH

Dato : 05-02-09 13:35

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse

> "Palle Johansen" <invalid> skrev i meddelelsen

For mit vedkommende, så fylder vi ikke mere på, af gangen, end vi bruger
samme dag.

Jeg mener, at de store vadtanke er mest til brug for bad og opvaskemaskiner
i CV, og da vi ikke bruger badet eller har det sidstnævnte, så har vi ej
heller brug for de store vandmængder.

For i øvrigt finder jeg, at badeværelser er alt for højt proriteret, da bad
i vognen giver fugt, og det skal man helst undgå, et lille toiletrum, der
også hos os, kun bruges til bimmerlim og ikke til bummerlum, er praktisk til
nattetimerne, men ellers bruger vi toilet og bad på campingpladserne og også
køkkenet til opvask.

Fra : Kim Olsen

Dato : 04-02-09 23:35

> Drikker i vandet fra vandtanken - altså den beholder der forsyner
> vandhaner, toilet mv. ?

Det er jo ikke kun dunken der bliver "ulækker" - også slangerne op til
vandhanerne får jo belægninger.
Så selvom vi også renser vandtanken hvert år ved sæsonstart, drikker vi det
ikke koldt, men bruger det selvfølgelig til kaffe og madlavning.

Kim

P.S. Vores campingsæson starter i uge 7 så der bliver det måske en større
udfordring at holde vandet i tanken frostfrit end bakteriefrit

Fra : GiWeo

Dato : 05-02-09 13:11

Hejsa

>Det er jo ikke kun dunken der bliver "ulækker" - også slangerne op til
>vandhanerne får jo belægninger.

Og hvordan tror du dine vandrør i huset ser ud indvendig ?

Fra : S.B.

Dato : 05-02-09 16:55

"GiWeo" <giweoREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa

> Og hvordan tror du dine vandrør i huset ser ud indvendig ?

Mine er lettere kalket til, har lige kigget i dem.
Men tror ikke der er mange bakterier der, er jo regelmæssig flow i dem,
modsat campingvognen hvor der, for mit vedkommende, ikke er meget gang i
vandsystemt de 8 mdr. der er fra den bliver stillet på bukke, til den igen
er på egen hjul.

Søren

Fra : Kim Olsen

Dato : 05-02-09 21:14

Det er fuldstændigt korrekt.
Både det, at der er regelmæssigt flow i husets vandrør, samt at de er
lystætte gør, at der ikke i samme grad dannes alger.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-09 21:46

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i meddelelsen
> Det er fuldstændigt korrekt.
> Både det, at der er regelmæssigt flow i husets vandrør, samt at de er
> lystætte gør, at der ikke i samme grad dannes alger.

endvidere er disse rør jo under tryk, hvorved mange af urenhederne bliver
´holdt på plads´

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 06-02-09 09:10

Palle Johansen wrote:
> "Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i meddelelsen
>>
> endvidere er disse rør jo under tryk, hvorved mange af urenhederne
> bliver ´holdt på plads´

Ovenstående påstand er da vist noget vrøvl, hvad med f.eks med "flow
hastigheden" i de to systemer?

Mvh
Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-09 12:12

"Ebbe Rasmussen" <ebbe87@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Ovenstående påstand er da vist noget vrøvl, hvad med f.eks med "flow
> hastigheden" i de to systemer?

det er nu ikke noget vrøvl, at urenheder i vandrør bliver holdt fast pga.
vandtrykket.

Det er bl.a. derfor, at du ser snavs i vandet, hvis der har været lukket for
vandet. Det manglende tryk får snavs til at løsne sig i røret, hvorfor
vandet jo altid lige skal løbe lidt, inden det bliver klart igen.

vh Palle

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 06-02-09 14:31

Palle Johansen wrote:
> [...]
> lukket for vandet. Det manglende tryk får snavs til at løsne sig i
> røret, hvorfor vandet jo altid lige skal løbe lidt, inden det bliver
Hej igen.
Det kan godt være du mener at have ret, men det er ikke manglende tryk der
får evt. snavs til at løsne sig når der har været lukket for vandet. Hvis du
har ret skulle man jo ikke kunne få rent vand, da der altid vil være et
trykfald når der åbnes for vandet et eller andet sted i systemet. Det tryk
der er i ledningsnettet kan på ingen måde holde noget "snavs på plads",
uanset hvor højt trykket er. Du blander årsag og virkning sammen.
Mvh
Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-09 19:40

> [...]
> der er i ledningsnettet kan på ingen måde holde noget "snavs på plads",
> uanset hvor højt trykket er. Du blander årsag og virkning sammen.

Det trykfald der evt. måtte opstå, fordi en forbruger tapper vand, er
mikroskobisk lille - i forhold til det tryk der er fra fx et vandtårn. Måske
sker der faktisk så meget påløb i vandtårnet, at det hele tiden
neutraliserer forbruget.
Uanset hvad, så har jeg engang lært (fra en bliktud) at det snavs der kommer
i vandet efter en lukning, skyldes det manglende tryk, hvorved slagger mv.
løsner sig i rørerne...
Problemet forsvinder i øvrigt, efterhånden som det hele bliver udskiftet til
plastic rør.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 07-02-09 22:12

Palle Johansen wrote:
> [...]
> mikroskobisk lille - i forhold til det tryk der er fra fx et
> vandtårn. Måske sker der faktisk så meget påløb i vandtårnet, at det
Her kan jeg igen se at du ikke aner om hvad du taler om. Prøv at lære lidt
om hvad flow betyder for tryk. I de fleste bebyggelser, med en vis alder, er
det tydeligt at trykket falder hvis der åbnes for flere tappesteder.
> [...]
> anden bliktuds mening har du fået her.
> Problemet forsvinder i øvrigt, efterhånden som det hele bliver
Tror du virkeligt det?

Med venlig hilsen fra Ebbe som stopper her.

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-09 18:06

> [...]
> om hvad flow betyder for tryk. I de fleste bebyggelser, med en vis alder,
> er det tydeligt at trykket falder hvis der åbnes for flere tappesteder.

ja, jeg tror faktisk at den bliktud jeg har talt med, har ret

- men det kunne da være interessant at høre, hvorfor du mener at vandet
bliver snavset, når der har været lukket for vandet.
Jeg mener, det er pga. af det faldende vandtryk - hvad mener du er årsagen ?

vh Palle

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 09-02-09 00:33

Palle Johansen wrote:
> [...]
> vandet bliver snavset, når der har været lukket for vandet.
> Jeg mener, det er pga. af det faldende vandtryk - hvad mener du er
Hej Palle
Jeg havde faktisk besluttet at stoppe, men du får dog et svar.
Der er jo som regel en grund til at der bliver lukket for vandet, som regel
rep. af en eller anden art. For det første vil det, at man lukker, bevirke
at der bliver løsnet belægninger, rust og kalk, fra selve ventilen. Disse
stumper vil løsrive noget af den belægning der sidder indvendigt i røret.
Men den største synder er den bearbejdning, der sker på røret, hvor det
bliver bearbejdet, selv ganske små bøjninger vil løsne noget af den
indvendige belægning, med samme resultat som før nævnt. Hvis du gider kan du
jo prøvet at lukke for vandet på hovedhanen i din bolig. Selv om du ikke
tapper mens der er lukket vil der komme urenheder i vandet hvis det er
længere tid siden der har været lukket på hovedhanen. Hvis du efterfølgende
lukker og åbner igen kommer der ikke noget snavs. Hvis du i stedet for
banker på dit rør, vil der også komme snavs, og det uanset hvor højt dit
tryk er i ledningsnettet.
Det var så sidste smøre om dette emne der har bevæget sig alt for langt fra
det oprindelige.

Mvh
Ebbe