Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
30 eller 60 betalning betingelser
Fra : karsten abrahamsen

Dato : 03-02-09 11:55

hej
jeg mangler lidt hjælp........

vi producere i dag en vare til 20 kr stk, og har en betalings
betingelse på løbende måned + 30 dage.

vores kunde ønsker at hæve dette til løbende måned +60 dage, og er
indforstået med at vi hæver prise for varen, hvordan kan jeg regne ud
hvilken pris jeg så realistisk kan tage for vare ? procentvis !

har selvfølgelig googlet det, men synes ikke rigtig at finde det jeg
søger

hvis jeg skulle låne pengen i banken ville jeg nok skulle betale 10-12
%, men er det fair/rigtig at hæve prisen tilsvarende ?

Karsten

Fra : Ole C

Dato : 03-02-09 12:15

karsten abrahamsen (slet ZFNWQ) skrev blandt andet:

> [...]
>
> hvis jeg skulle låne pengen i banken ville jeg nok skulle betale 10-12
> %, men er det fair/rigtig at hæve prisen tilsvarende ?

De 10-12 % er vel årligt - altså cirka 1 procent pr. måned. En forlængelse
af betalingen med en måned, bør så logisk koste den samme procent. Men
udover det, er der vel også tale om at du får forøget risiko, da kundens
ønske jo ikke ligefrem afspejler voldsom likviditet
Har intet kendskab til eventuelle kutymer på området, men det er vel også
afgørende hvor store ordrer der er tale om - og dermed hvor mange penge en
prisforøgelse på for eksempel 5 pct. udgør.

--
vh
Ole C

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-02-09 11:43

Ole C skrev den 03-02-2009 12:15:
> ... Men udover det, er der vel også tale om at du får forøget
> risiko, da kundens ønske jo ikke ligefrem afspejler voldsom likviditet

Risikoen kan minimeres ved, at man tager ejendomsforbehold indtil
købesummen er betalt.
Derudover udvides betalingsbetingelsen med et krav om successiv
betaling, såfremt dele af varepartiet videresælges.

På den måde har kunden varen, men i tilfælde af konkurs, så kan
leverandøren bare droppe op hos kunden og tage varen, da varen ikke er
en del af konkursboet.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk