Afsløring af Rootkits
Fra : Jan Bruun Andersen

Dato : 01-02-09 12:19

Kent Friis Skriver:

'Ikke et root-kit. Et root-kit der er lavet rigtigt KAN ikke findes
uden enten et boot-medie eller en ekstern enhed der detecterer
netværkstrafik.'

Mit spørgsmål:

Hvordan fremstiller man et effektivt bootmedie mhp afsløring af Rootkits?

Har såvel XP som Vista PC'er og eksterne DVD og Floppy drev.

Bruger Rootkit Revealer fra Sysinternals og gmer. Måske findes der bedre.

Har ikke mistanke om Rootkit på mine maskiner, men jeg synes spørgsmålet
har almen interesse, så hvis nogen af de dygtige herrer kunne give en
kort beskrivelse eller et godt link hertil ville det være fint.

Jan

Fra : Kent Friis

Dato : 01-02-09 14:46

Den Sun, 1 Feb 2009 12:18:32 +0100 skrev Jan Bruun Andersen:
> [...]
> har almen interesse, så hvis nogen af de dygtige herrer kunne give en
> kort beskrivelse eller et godt link hertil ville det være fint.

Det er det sædvanlige problem med "known bad" scanning, man er
afhængig af at det root-kit der er på maskinen er kendt af det
program man bruger.

Nogen systemer giver mulighed for en "known good" scanning, hvor der
i stedet bliver checket om alle system-relaterede filer er som
da de blev installeret. Fx. skulle de fleste package-managers på
Linux kunne gøre dette. Men om noget lingnende findes til XP/Vista
er nok tvivlsomt.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Root Kit

Dato : 01-02-09 16:55

On 01 Feb 2009 13:45:59 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Det er det sædvanlige problem med "known bad" scanning, man er
>afhængig af at det root-kit der er på maskinen er kendt af det
>program man bruger.

Known-good og known-bad scanning er heldigvis ikke den eneste måde at
søge rootkits på.

Fra : Peter Larsen

Dato : 05-02-09 22:54

> [...]

> da de blev installeret. Fx. skulle de fleste package-managers på
> Linux kunne gøre dette. Men om noget lingnende findes til XP/Vista

sfc

> Mvh
> Kent

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Kent Friis

Dato : 06-02-09 18:59

Den Thu, 5 Feb 2009 22:53:43 +0100 skrev Peter Larsen:

> sfc

Jeg fandt en beskrivelse på http://support.microsoft.com/kb/310747

Det er uklart hvorvidt den kan gøre fra en boot-CD. Det er en
nødvendighed, hvis man skal kunne stole på resultatet.

Som jeg læser det, checker den kun de filer der kom med systemet. Den
rapporterer ikke ukendte filer, ukendte services, eller ukendte
registry keys, der måtte sørge for at et root-kit bliver loadet
ved boot.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Peter Larsen

Dato : 07-02-09 05:03

> [...]

> Det er uklart hvorvidt den kan gøre fra en boot-CD. Det er en
> nødvendighed, hvis man skal kunne stole på resultatet.

Det "normale" er jo nok at gøre det fra en f8 start.

> [...]
> rapporterer ikke ukendte filer, ukendte services, eller ukendte
> registry keys, der måtte sørge for at et root-kit bliver loadet

Er det ikke at:

?

> Kent

med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Kent Friis

Dato : 07-02-09 12:17

Den Sat, 7 Feb 2009 05:02:43 +0100 skrev Peter Larsen:

> Det "normale" er jo nok at gøre det fra en f8 start.

Det er stadig det inficerede system.

> Er det ikke at:

Når jeg skriver "system-relaterede", mener jeg ikke kun dem der kom
fra Windows-CD'en, men også drivere, services, og alt andet der
bliver loadet automatisk.

Det er så ikke engang nok med system-relaterede filer, en virus
kan jo også gemme sig i et alm. program. Så det er faktisk alt
hvad der ikke hører under dokumenter, der skal checkes. (Dokumenter
*kan* ikke checkes med en "known good" scanning, da man ikke
har en reference at checke dem imod. Selvom Word dokumenter også
er en sprednings-vektor).

Så for at det er brugbart, kræver det i et eller andet omfang et
pakkehåndteringssystem som det man finder de fleste Linux'er.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-02-09 00:17

> [...]

> Så for at det er brugbart, kræver det i et eller andet omfang et
> pakkehåndteringssystem som det man finder de fleste Linux'er.

Nåeh, tak!

> Kent

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-09 03:42

Jan Bruun Andersen:

<snip>

> [...]
> har almen interesse, så hvis nogen af de dygtige herrer kunne give en
> kort beskrivelse eller et godt link hertil ville det være fint.

User-Mode RootKits, Kernel-Mode RootKits. De skal alle kommunikerer med en
Puppet Master. Check din routers log, og geninstallerer dit OS om
nødvendigt.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.