Sikkerhedsafstand til fisk
Fra : Jim Andersen

Dato : 29-01-09 08:54

Er der nogen tommelfingerregler mht sikkerhedsafstand til forskellige fisk?

Jeg tænker her på muræner, dragefisk, stenfisk, baracudaer, rokker osv.

Er der nogle af dem der er specielt hidsige/angrebslystne eller er en
armslængde eller 2 nok?

Er der nogen af dem der ikke flytter sig af sig selv, når man kommer
snorklende i overfladen og fægter lidt med arme og ben og kigger alle andre
steder hen end lige dér hvor fisken kommer svømmende, så man støder ind i
den og stikker sig på en pig?

/jim

Fra : Rolf Hansen

Dato : 29-01-09 09:22

Den 29.01.2009 kl. 08:53 skrev Jim Andersen <jba020@politislet.dk.invalid>:

> Er der nogen tommelfingerregler mht sikkerhedsafstand til forskellige
> fisk?
>
> Jeg tænker her på muræner, dragefisk, stenfisk, baracudaer, rokker osv.

Det er kun dragefisken som kan give problemer, men det er især på natdyk,
hvor den er lidt nærgående. Den tiltrækkes af lys og kan svømme meget tæt
på f.eks. din hånd.

Triggerfish/aftrækkerfisk kan i perioder også være nogle agressive
sataner, men de har en zone omkring deres æg, som de beskytter. Det er
meget sjovt når de små går til angreb. Titan triggerfish giver dog nogle
væmmelige bid, men de skal bare have en luns divemaster og så er alle
tilfredse.

--
Venlig hilsen
Rolf Hansen

Fra : JL

Dato : 29-01-09 04:30

On 29 Jan., 09:21, "Rolf Hansen" <rolf@invalid> wrote:
> Det er kun dragefisken som kan give problemer

Altså.. alle vilde dyr med tænder og giftige pigge bør man holde sig
på behørig afstand af. Det var ikke en dragefisk der slog steve irving
ihjel. Jeg er endda blevet angrebet af små klovnefisk som bed i mit
hår.

Hvis du er i stand til at holde dig i ro og ikke flakser rundt kan du
komme relativt tæt på, jeg har været temmeligt tæt på mange af de fisk
du nævner.. men hvis man er meget urolig som man ser det ved nye
dykkere kan de godt blive bange og typisk vil de jo flygte men det er
vilde dyr så hvis de bliver presset vil de bide fra sig. Der er ikke
en sikkerhedsafstand på f.eks. 2m og f.eks. triggerfish har et
territorie der er pyramideformet med spidsen i dens rede, så hvis du
snorkler og prøver at komme væk ved at svømme opaf så følger den
efter.

Hvis du er i tvivl så hold dig væk.

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-09 14:34

"JL" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 29 Jan., 09:21, "Rolf Hansen" <rolf@invalid> wrote:

Som grundregel er der ingen dernede i dyrenes hav, der vil os noget ondt!
Uheldene sker når man som gæst ikke opfører sig ordentligt.
Og viden hjælper alvorligt (
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
<Altså.. alle vilde dyr med tænder og giftige pigge bør man holde sig
på behørig afstand af.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ikke nødvendigvis hvis man opfører sig ordentligt.
++++++++++++++++++++++++++++
<Det var ikke en dragefisk der slog steve irving ihjel.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Med Steves velkendte voldsomme kropssprog kan han vel sagtens være kommet
bagfra og have skræmt den stakkels rokke.
Jeg har da på Cayman tumlet rundt med mange store pilrokker.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
[...]
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Som talt ud af min mund. Jeg har lige været på SharkSchool i Shagra -
(www.redsea-divingsafari.com og www.sharkschool.com )
- der lærte vi, hvordan hajerne udtrykker sig, og hvordan vi skulle opføre
os overfor dem.
Fantastisk - men en hollænder glemte, hvad han havde lært - og blev bidt.
Jeg har beskrevet det på min hjemmeside: www.hbrodersen.dk
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
[...]
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ja, det er Titantriggeren, vi taler om, den er jeg også mere forsigtig med
end hajer.
Henning Brodersen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 29-01-09 12:29

On 29 Jan., 14:33, "Henning Brodersen" <henning&hbrodersen...dk>
wrote:

> +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
> Ja, det er Titantriggeren, vi taler om, den er jeg også mere forsigtig med
> end hajer.

Det gælder vel for alle triggerfisk. Men som dig har jeg også speciel
respekt for tiantriggeren. De virker altid så hysteriske og jeg vil
grumme nødigt bides af sådan et næb.

Jens Olsen

Fra : jesperbjerregaard@gm~

Dato : 31-01-09 13:31

Jeg husker en Malai instruktør der havde nogle grimme ar i ansigtet da
en trigger angreb ham. Hans elever var kommet for tæt på, og han kulle
ha dem væk. Hans maske blev slået af og han sagde det gjorde av som at
blive slået af en bat. Har også set finner med bidemærker i.
Mht muræne så pas på fingerne...
http://www.youtube.com/watch?v=v5Kebe3uQ5A&feature=PlayList&p=6762ABA020F268D4&index=0&playnext=1

Fra : JL

Dato : 31-01-09 15:29

On 31 Jan., 21:31, jesperbjerrega...@gmail.com wrote:
> Jeg husker en Malai instruktør der havde nogle grimme ar i ansigtet

Det er vilde dyr, hold afstand.

Fra : jesperbjerregaard@gm~

Dato : 01-02-09 01:01

> Det er vilde dyr, hold afstand.