Kan nogen forklare mig hvad "ghost" og ima~
Fra : Ukendt

Dato : 28-01-09 16:11

Hej.

Jeg støder jævnligt på begreberne "ghost" og Image" her i gruppen.

Hvad dækker de mere præcist over - er det to ord for det samme eller to
forskellige ting.

Jeg har forstået det sådan, at der er tale om at man laver en total kopi af
sin harddisk - eller har jeg misforstået det?

Hvad gør man mere præcist og hvilke programmer skal bruges - og ikke mindst;
hvordan overfører man denne kopi af sin harddisk til sin pc, hvis uheldet er
ud og den eksisterende går ned?

Skal man lave en recovery eller?

Ja jeg ved ikke så meget om dette, men synes, at det kunne være rart, at
have en total kopi af alt, som man nemt kunne geninstallere, hvis ens pc går
ned.

Jeg har netop købt en ekstern harddisk på 1,5 TB, så den kan vel bruges til
at kopierer harddisken?

mvh

Jesper

Fra : Ole C

Dato : 28-01-09 16:56

Jesper skrev blandt andet:

> Jeg støder jævnligt på begreberne "ghost" og Image" her i gruppen.
>
> Hvad dækker de mere præcist over - er det to ord for det samme eller
> to forskellige ting.

Norton Ghost er navnet på et Symantec-program, der kan lave et image af
harddisk eller partition.
Andre er Acronis True Image, Drive Image o.m.a.

> Jeg har forstået det sådan, at der er tale om at man laver en total
> kopi af sin harddisk - eller har jeg misforstået det?

Det er rigtigt forstået-

> Hvad gør man mere præcist og hvilke programmer skal bruges - og ikke
> mindst; hvordan overfører man denne kopi af sin harddisk til sin pc,
> hvis uheldet er ud og den eksisterende går ned?

Man bruger et af de ovennævnte programmer til at lave et image på for
eksempel en ekstern harddisk.
Retablering kan for eksempel gøres via en boot-cd man i forvejen har lavet
med samme program.

> Skal man lave en recovery eller?

Hvis du mener den recovery-skive eller -partition som fuklgte med maskinen
som ny, så er svaret nej.

> Ja jeg ved ikke så meget om dette, men synes, at det kunne være rart,
> at have en total kopi af alt, som man nemt kunne geninstallere, hvis
> ens pc går ned.

Det er en god idé med flere forskellige versioner af et image: et af en helt
"jomfruelig" installation, hvis man har lyst til at begynde forfra med en
"ren" maskine - og så nogle versioner af velfungerende installationer.
Og hvis du så lægger alle data på en anden partition, mister du heller ikke
dem ved et eventuelt nedbrud på systemdrevet.

> Jeg har netop købt en ekstern harddisk på 1,5 TB, så den kan vel
> bruges til at kopierer harddisken?

Ja da.

--
vh