G-dage?? Løn-ekspert søges!
Fra : BK

Dato : 25-01-09 18:30

Hej.

Er der mon nogen, der ved noget om G-dage - hvordan beregnes de og hvad skal
der betales.
Jeg laver løn i en mindre privat virksomhed med kun månedslønnede
funktionærer (og der er ingen i firmaet, der kan hjælpe mig videre).

Lønnen køres via DataLøn/MultiData. Telefonisk henvendelse blev opgivet, da
jeg var nr. 47 i køen, og henvendelse via E-mail har jeg heller ikke haft
held med tidligere.
Jeg har haft ringet til HK, men det hjalp mig ikke videre. Der blev jeg
henvist til en hjemmeside, som jeg har gransket, men uden at jeg herefter
kan sige: Nå sådan

Jeg har aldrig tidligere hørt om G-dage, men det er altså sket nu i.f.m. at
en kontorfunktionær (A) blev sat ned i tid fra 1. januar fra 31 timer
ugentlig til 18,5 timer ugentlig - altså 12,5 time mindre pr. uge.
Vedkommende får herefter suppleret op, og i den forbindelse har
fagforeningen sagt, at arbejdsgiveren skal betale 3 G-dage.

Indtil 1. januar arbejdede A 4 hele arbejdsdage og havde fri om torsdagen.
Efter 1. januar arbejder A hele mandag og tirsdag og så de sidste timer
onsdag formiddag. Timelønnen er 150,- kr. Fast månedsløn.

Skal jeg bare sige, at når A har 12,5 time mindre pr. uge, vil det
gennemsnitlig sige 2,5 time mindre pr. dag, og for 3 dage altså 7,5 time. Og
så gange det med timelønnen på 150,-?

Eller skal man ind og se på kalenderdage og ikke bare tage det
gennemsnitlige timetal. D.v.s. fredag d. 2. januar mødte A ikke på arbejde.
Mandag og tirsdag, 5. og 6. januar, arbejdede A fuldtids. Onsdag d. 7.
januar arbejdede A 2,5 time. Torsdag og fredag d. 8. og 9. januar arbejdede
A ikke.

Synes også, jeg har læst noget om en fast takst, der skal betales, og at der
ikke skal betales Arbejdsmarkedsbidrag af G-dage.

Umiddelbart vil jeg jo synes, at en arbejdsgiver ikke skal betale mere i
G-dage, end hvad han ellers skulle have betalt til lønmodtageren, hvis
vedkommende havde fået løn som normalt.

Kunne heller i DataLøn finde vejledning til G-dage, og heller ikke en
tekstboks med G-dage. G-dage beløbet bør vel tydeligt fremgå af lønsedlen af
hensyn til A´s opsupplering. Men hvis det er rigtigt, at der ikke skal
betales AMBI, hvordan får man lønsystemet til at lade være med at trække
dette?

Gad vidst, om man kan få A´s fagforening til at regne ud, hvilket beløb A
skal have for 3 G-dage (hvis ellers A vil spørge herom).

Ja, som I nok kan se, er jeg da kommet noget på Herrens Mark
Og min tekst fylder alt for meget, men kunne ikke forklare problemerne på
anden måde - sorry.

Håber virkelig, der sidder en derude, som bare har helt styr på de der
G-dage, og som vil være sød og hjælpe mig.

På forhånd tak for enhver hjælp.

Hilsen, Birte

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-01-09 18:49

"BK" <birte@esenet.dk> wrote in

> Håber virkelig, der sidder en derude, som bare har helt styr på de der
> G-dage, og som vil være sød og hjælpe mig.

Jeg er 99% sikker på at fagforeningen er villige til at hjælpe med det når
du skal udbetale til et af deres medlemmer.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-01-09 12:29

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> wrote in message

> Jeg er 99% sikker på at fagforeningen er villige til at hjælpe med det når
> du skal udbetale til et af deres medlemmer.

Specielt hvis man udbetaler for lidt

Uden at jeg i øvrigt aner hvad G-dage er for nogen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-01-09 19:02

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in

> Specielt hvis man udbetaler for lidt

I det tilfælde er det 125% sikkert ;)

> Uden at jeg i øvrigt aner hvad G-dage er for nogen.

Det er en måde at hive lidt flere penge ud af sin arbejdsgiver når man ikke
skal arbejde der længere ;)

Fra : alexbo

Dato : 26-01-09 12:59

"BK" <birte@esenet.dk> skrev

> Jeg har haft ringet til HK, men det hjalp mig ikke videre. Gad vidst, om
> man kan få A´s fagforening til at regne ud, hvilket beløb A skal have for
> 3 G-dage (hvis ellers A vil spørge herom).

Nu skrev du desværre ikke hvilken hjemmeside du blev henvist til, men
arbejdsdirektoratet har i hvert fald en vejledning.

http://www.adir.dk/graphics/informationsprodukter/pjecer/2002/06_dagpengegodtgoerelse_fra_arbejdsgiveren/p14dk.pdf

Jeg vil foreslå at den ansatte henvender sig til sin A-kasse, ikke
fagforeningen, for at få sine G dage beregnet, G dage er en godtgørelse
fordi A-kassen ikke udbetaler for de første ledige dage, så det er A-kassen
der burde have forstand på tingene, men det er stort set også hvad jeg ved
om dem.

Men selv det hjælper jo i hvert fald ikke med lønseddelen hvor G-dage skal
stå separat.
Det er måske enklere bare at betale alm løn for de dage, og glemme alt om
G-dage, evt. lade den ene dag være en feriedag og fuld løn for 2 dage.
Hvis den ansatte er til at snakke med skulle det være muligt at finde en
bogholderimæssig nem løsning

mvh
Alex Christensen

Fra : claus b.p.

Dato : 26-01-09 16:18

"BK" <birte@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg laver løn i en mindre privat virksomhed med kun månedslønnede
> funktionærer (og der er ingen i firmaet, der kan hjælpe mig videre).

Der skal så vidt jeg kan se kun udbetales G-dage hvis det er arbejdsgiveren
der sætter en medarbejder ned i tid, og hvis medarbejderen er medlem af en
a-kasse. Prøv at søge "G dage" på Google, der kommer mange tilsyneladende
relevante hits. Arbejdsdirektoratet adir.dk har noget om det, men den side
er åbenbart nede lige nu. Ellers er der
fagforeningernes/arbejdsgiverforeningernes hjemmesider.
/Claus