Ny "opsigtsvækkende" undersøgelse
Fra : Zeki

Dato : 25-01-09 15:02

Der er "intet IT fremskridt på skolerne" lyder overskrifterne nu, baseret på
en rapport/undersøgelse som er lavet af forskningscenteret DREAM:

http://www.laeremiddel.dk/content/dk2/laremiddeldk/nyheder/ingen_it-fremskridt_trods_milliard-investering

"it i undervisningen har ikke slået igennem på skoler " konkluderer de bl.a.

Aha!

Dykker man ned i selve rapporten som der er link til på siden, står der så
følgende på side 19:

"I alt 267 undervisere i dansk og matematik pa 8. klassetrin i folkeskolen
og i 2.g pa de gymnasiale uddannelser STX, HHX og HTX har besvaret
sporgeskemaet"

Og ud fra de 267 underviseres svar (hvoraf blot 133 underviser i
folkeskolen) kan man konkludere at der er "intet IT fremskridt er på
skolerne"?

Hvor mange folkeskolelærere er det lige der er? 45.000 eller sådan noget?

Næppe en særlig dækkende og repræsentativ undersøgelse.

Gad vide hvor mange journalister der egentlig har læst den?

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 16:01

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Næppe en særlig dækkende og repræsentativ undersøgelse.
>
> Gad vide hvor mange journalister der egentlig har læst den?

I øjeblikket har vi på vores skole en arbejdsløs datalog. Han
mente også at det nærmest var en skandale at vi ikke benyttede
alle de mange rare programmer der var på skolens computere.

Det, han ikke fattede (fatter, for han er der stadigvæk) var
alle de logistiske problemer med grejet: Det skal bookes på
forhånd, lærere der er hurtige nok, blokerer så lokalerne
flere måneder i forvejen og derved hindrer de at andre kommer
til. Dernæst skal det hele gå op i en højere enhed:
materialerne skal fungere -p.t. har vi en tekniker en dag om
ugen til at reparere alle 200 maskiner når de går i stykker,
indlægge nye programmer etc. Dertil kommer at forskellige
firmaer kræver at eleverne skal logge sig på med deres
uni-login før de kan komme til programmerne. Eleverne har det
med at glemme sådanne ting fordi de er vant til at lærerne har
disse koder. Uni-C kræver at eleverne skal logge sig ind inden
3 måneder, ellers bliver de blot slettet fra databasen og
læreren skal så bede den it-ansvarlige (der tilfældigvis er
syg) om at skrive til uni-C for at få en ny adgangskode til
eleven. Og imens kan man ikke gå videre for den ene elev skal
jo også have noget at lave, og næste gang er der måske booket
i lokalet igen, eller også har man ikke den pågældende klasse
på det tidspunkt computerne er ledige, hvorimod kollegaerne
har booket lokalet den samme dag som man selv skal bruge det.

Endelig skal man naturligvis selv have adgang til
materialerne, de skal virke, man skal have forberedt forløbet
godt og grundigt for at kunne forklare hvorfor programmet fx
ikke giver dem kredit for et rigtigt svar, som følge af at
programmet har en fejl, som først bliver rettet næste gang -
om et år -etc.

Nogle firmaer mener så at børnene skal anvende en helt anden
kode, og inden vi får set os om, så har børnene 4-5
forskellige adgangskoder de skal holde rede på, eller som
lærerne skal have at vide før de kan benyttes.

At ting tager tid, er der ikke nogen der vil indrømme i
sådanne undersøgelser, som fx den pågældende der er præget af
overfladiskhed og mangel på forståelse af hvilke vilkår
materialerne og dermed computerne samt lærerne er underkastet.

Fra : Zeki

Dato : 25-01-09 16:13

"Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse
> [...]
> logistiske problemer med grejet: Det skal bookes på forhånd, lærere der er
> hurtige nok, blokerer så lokalerne flere måneder i forvejen og derved

Der kan du bare se: computerne bliver skam brugt. De samler generelt ikke
"støv" som der påstås.

> [...]
> 3 måneder, ellers bliver de blot slettet fra databasen og læreren skal så
> bede den it-ansvarlige (der tilfældigvis er syg) om at skrive til uni-C

Har I prøvet med https://brugerprofil.emu.dk/ ?
Der kan det ændres på 10 sekunder.

Men ja, der er mange udfordringer ved brug af computerne.

Min anke her er udelukkende værdien af en undersøgelse som konkluderer noget
nationalt, når undersøgelsgrundlaget er så vagt (133 lærere).

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 19:59

> "Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse

> Der kan du bare se: computerne bliver skam brugt. De samler
> [...]

ja, hvis man har sin adgangskode - men problemet er jo netop
at eleverne glemmer deres adgangskode. Så derfor skal elevens
data sendes ind igen og man får så efter et par dage elevens
data retur. Den går til it-vejlederen der ikke altid er til
stede og så er man lige vidt.

> Men ja, der er mange udfordringer ved brug af computerne.
>
> Min anke her er udelukkende værdien af en undersøgelse som
> konkluderer noget nationalt, når undersøgelsgrundlaget er så
> vagt (133 lærere).

netop - det er en skandaløs dårlig undersøgelse.

Fra : Kim2000

Dato : 25-01-09 20:17

> [...]
> undersøgelser, som fx den pågældende der er præget af overfladiskhed og
> mangel på forståelse af hvilke vilkår materialerne og dermed computerne

Husker jeg ikke ret i at din skole er på den anden side af 1000 elever?

Vi har på vores skole med 124 elever, 21 computere til bh-3.klasse og 18 til
4-7.klasse. Alle er bærbare, så vi ikke har det der bøvl med at booke
lokaler. Hvis man vil satse på IT så nytter det jo ikke en dyt at man smider
computere ind som ikke dækker som andet end "kolorit" på undervisningen. På
vores skole er computere en naturlig del af undervisingen, men det koster
selvfølgelig på andre kontier, fx kan vi ikke købe nye bøger hvert år.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-09 00:04

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> Husker jeg ikke ret i at din skole er på den anden side af
> 1000 elever?

Du husker ikke ret.

> Vi har på vores skole med 124 elever, 21 computere til
> bh-3.klasse og 18 til 4-7.klasse. Alle er bærbare, så vi
> ikke har det der bøvl med at booke lokaler.

Vi har ikke nok bærbare til alle eleverne. Muligt de har det
på din skole, men altså ikke på vores.

> [...]
> af undervisingen, men det koster selvfølgelig på andre
> kontier, fx kan vi ikke købe nye bøger hvert år.

Sådan er det altså ikke hos os. Vi var med i det såkaldte
ENIS-projekt, men det strøg den nye leder uden videre, for det
var for dyrt. Og sådan er det gået slag i slag, men vi får da
renoveret noget af den gamle skole, så lidt har jo også ret i
prioriteringerne.

Fra : Zeki

Dato : 26-01-09 19:50

> [...]
> undervisningen. På vores skole er computere en naturlig del af
> undervisingen, men det koster selvfølgelig på andre kontier, fx kan vi

Hvor lang tid bruger I så på at pakke ud, logge på, kable op (i tilfælde af
flade batterier), osv?

Der kan være flere uheldige konsekvenser forbundet med bærbare. Prøv f.eks
at sætte 10 elever sammen med hver deres bærbare og sæt dem til at streame
You Tube trådløst.

Fra : Kim2000

Dato : 26-01-09 20:02

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i en meddelelse

> [...]
> at sætte 10 elever sammen med hver deres bærbare og sæt dem til at streame

De går ned og henter dem, logger ind og det er så det. Vi har 100 mb
bredbånd, så indtil nu har det ikke været et problem. Opladeren er fast på
computerens plads i en reol.

Men de første to år vi havde bærbare var de et mareridt, heldigvis så er det
blevet løst hen af vejen. De første år vi havde dem gad man knap bruge dem
fordi det var så besværligt (lidt som det Arne skriver) og det var kun
sjældent hurtigere at lave det på computer end i hånden.

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-09 22:06

> De går ned og henter dem, logger ind og det er så det. Vi
har 100 mb
> bredbånd, så indtil nu har det ikke været et problem.
> Opladeren er fast på computerens plads i en reol.

Umuligt - så lidt bredbånd har ingen! 100 millibit bredbånd?
Er det ikke snarere 100 MB (Megabyte) I har?

Fra : Kim2000

Dato : 26-01-09 22:25

> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> har 100 mb
>
> Umuligt - så lidt bredbånd har ingen! 100 millibit bredbånd? Er det ikke
> snarere 100 MB (Megabyte) I har?

Aha, der er forskel på store og små bogstaver? Så blev man så klog.

Hvad så når PC Planet skriver (ret vilkårligt) 512Mb ram, 512MB ram eller
512mb ram? Stavefejl?

Fra : Søren Friberg

Dato : 26-01-09 22:29

Kim2000 skrev:
> "Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse

> Aha, der er forskel på store og små bogstaver? Så blev man så klog.

Det tror jeg, at enhver dansklærer vil give dig ret i - selv Arne!
(jeg har aldrig undervist i dansk og er en gang erklæret vildt ordblind)

> Hvad så når PC Planet skriver (ret vilkårligt) 512Mb ram, 512MB ram eller
> 512mb ram? Stavefejl?

Ja, men sprog flader ud, når det ikke kan misforstås (af andre end
krakilere, der vil det)

--
Kh Søren Friberg,
http://fotofriberg.dk - http://www.slagskygger.dk -

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 00:24

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:497e2b1a$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> vildt ordblind)

> Ja, men sprog flader ud, når det ikke kan misforstås (af

Ups! jeg troede at jeg skrev i sproggruppen - så blev JEG så
klog! beklager.'

Krakileren!

Fra : Søren Friberg

Dato : 27-01-09 05:54

Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]
> meddelelsen news:497e2b1a$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> Ups! jeg troede at jeg skrev i sproggruppen - så blev JEG så

Du skal huske kommaerne!

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 20:56

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:497e9354$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> Du skal huske kommaerne!

Hvilke kommaer? Hvor?

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 00:23

> [...]
> så klog.
>
> Hvad så når PC Planet skriver (ret vilkårligt) 512Mb ram,

I hvert fald forkerte benævnelser.

Fra : Zeki

Dato : 27-01-09 06:01

> [...]
> har 100 mb
>
> Umuligt - så lidt bredbånd har ingen! 100 millibit bredbånd? Er det ikke

Men flaskehalsproblemet afhænger jo ikke blot af husets in/output hastighed,
men også af de enkelte accesspoints kapacitet.

Vi har også 100Mbit, men ved at vi ikke kan have en halv klasse siddende med
bærbare i samme område hvis det er krævende ting der skal hentes ned
(video/lyd), ganske enkelt fordi det accesspoint der er tilknyttet området
skaber en flaskehals.

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-09 20:58

"Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> skrev i meddelelsen

> "Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse

Ups! Jeg glemte en smiley her - Den korrekte betegnelse i dag
er fx 100 Mb eller mere nøjagtigt: 100 Mbps.

Sådan kan det gå når man skriver lige inden man skal i seng -
pinligt!

Fra : Søren Friberg

Dato : 28-01-09 16:51

Zeki skrev:
> Der er "intet IT fremskridt på skolerne" lyder overskrifterne nu, baseret på
> en rapport/undersøgelse som er lavet af forskningscenteret DREAM:

Uden at forholde mig til undersøgelsen er det min opfattelse, at
konklusionen stort set er meget retvisende. Kæden falder af, hvor der i
artiklen gives forklaringr, ca i 3 afsnit. Der konkluderes bl.a.
lærernes betydning som et nøgleforhold, men som flere i tråden beskriver
med omhu er der mange praktiske og andre problemer forbundet med
anvendelsen af it.

Fra : wehaveawiener@hotmai~

Dato : 13-03-09 06:47

On 25 Jan., 16:00, "Arne H. Wilstrup" <ahw> wrote:
> [...]
> læreren skal så bede den it-ansvarlige (der tilfældigvis er
> syg) om at skrive til uni-C for at få en ny adgangskode til

Tillader mig lide at korrigere dig Arne.
Et uni-login udløber aldrig og slettes aldrig, så der er ingen krav om
at man skal anvende sit uni-login inden 3 måneder.
Desuden så kan brugeradministrator på institutionen give lærerne ret
til at nulstille elevernes adgangskode.
Dette slår igennem i løbet af 10 minutter.
Det er altså institutionerne selv, der styrer det med adgangskoder -
ikke uni-c