Løse hunde?
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-01-09 12:39

Hejsa

Jeg er ved at være rimelig træt af meget løse ukontrollerbare hunde i det
grønne område vi har her i byen
Specielt når man tænker på at der er en hundeskov et kvarters gang derfra og
der er rigt dyreliv i området (dådyr, rovfugle, harer, mus etc)

I dag var der en bister labrador type der kom farende knurrende forbi min
kones buskeben og snappede ud efter vores ældste beagle, den gøede ikke
engang men peb så bange var den, labradoren fik et los i siden af min kone
Hun var trukket ca to meter væk fra stien da der har været småepisoder flere
gange tidligere med den hund

Er det politiet man henvender sig til, eller kommunen?
Reelt set kan der vel intet gøres?

Tak på forhånd

- Peter

Fra : ager

Dato : 26-01-09 12:44

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> flere gange tidligere med den hund
>
> Er det politiet man henvender sig til, eller kommunen?

hvis du ved hvem ejeren er, så er det bare at melde ham/hende, ellers kan
jeg ikke forestille mig, at du kan gøre noget, med mindre der virkelig sker
noget næste gang og at du får fat i ejeren og der bliver noget
erstatningsspørgsmål.

Mvh. Marie -der bare er rimelig træt af alle de lystfiskere langs stranden
for tiden.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-01-09 12:54

"ager" skrev

> hvis du ved hvem ejeren er, så er det bare at melde ham/hende, ellers kan
> jeg ikke forestille mig, at du kan gøre noget

Jeg ved hvor han bor henne (indenfor 3 villaer), men han er meget langt fra
den eneste
Imo er det lidt unfair overfor dem der vitterligt har styr på deres hunde
eller dem der er særdeles fredelige, det er heldigvis hovedparten

> med mindre der virkelig sker noget næste gang og at du får fat i ejeren og
> der bliver noget erstatningsspørgsmål.

Det var sådan set den situation jeg vil undgå for næsten enhver pris :(

Jeg er begyndt at gå til stranden i stedet, men der bliver lagt en lille
time ekstra på turen og det er lidt langt for min bedre halvdel (problemer
med ryg/gangtøj)

> Mvh. Marie -der bare er rimelig træt af alle de lystfiskere langs stranden
> for tiden.
Hedigvis er det ikke så stort et problem her i byen, da man ikke kan fange
noget hvis man fisker fra stranden :)

- Peter

Fra : ager

Dato : 26-01-09 13:21

> [...]
> Imo er det lidt unfair overfor dem der vitterligt har styr på deres hunde
> eller dem der er særdeles fredelige, det er heldigvis hovedparten

muligvis der kunne sættes et skilt op på området om at folk henstilles til
at holde deres kræ i snor?, måske det så er kommunen, jeg ved det faktisk
ikke, men det havde været en mulighed.
Om folk så retter sig efter det er så et andet ?

> Det var sådan set den situation jeg vil undgå for næsten enhver pris :(

Ja naturligvis, men sådan er det jo gået hen og blevet mange steder,
desværre!.

> Hedigvis er det ikke så stort et problem her i byen, da man ikke kan fange
> noget hvis man fisker fra stranden :)

Jeg siger dig, det flyder med snører, kroge, spande og andet lort..

Mvh. Marie

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-01-09 13:48

"ager" skrev

> muligvis der kunne sættes et skilt op på området

Der er skilte dog ikke alle "indgange"

> Jeg siger dig, det flyder med snører, kroge, spande og andet lort..

Snører og kroge?
Det er sgu noget værre end løse agressive hunde :(

- Peter

Fra : ager

Dato : 26-01-09 19:23

> "ager" skrev

> Der er skilte dog ikke alle "indgange"

ok, jeg tvivler nu også på at folk retter sig efter det alligevel, desværre.
Men det forpester altså livet for mange når der er sådan.
Heldigvis har jeg da stadig mine "hemmelige" gåsteder, hvor jeg sjældent ser
et øje, det er nu rart ind i mellem at man med sindsro kan lade dyrene rende
uden at skulle være på vagt hele tiden.

> Snører og kroge?
> Det er sgu noget værre end løse agressive hunde :(

om det er værre eller bedre kan nok ikke sammenlignes.. min terrier pissede
op ad den enes efterladte tasker og sager på stranden i formiddags.. så
kunne han lære det, kunne han! (-; Nej, det er da noget svineri og rigtigt
skidt for både hunde og andre dyr. Jeg har samlet sammen og smidt
forsvarligt ud når jeg har stødt på den slags, jeg venter også bare på en
chanse for at få fat i en af dem på land.

Mvh. Marie -der også er træt af mountainbikere i skoven, nu vi er i gang..
(-;

Fra : Pwh

Dato : 26-01-09 19:33

ager, skrev:

> Mvh. Marie -der også er træt af mountainbikere i skoven, nu vi er i
> gang.. (-;

Du er helt sikker på at der ikke er mere du skal brokke dig over

/Jens

Fra : ager

Dato : 26-01-09 19:38

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Du er helt sikker på at der ikke er mere du skal brokke dig over

arhh! jeg kan meget hurtigt rappe en stribe af.. (-;

Mvh. Marie -der sjældent brokker sig, men når hun lige er i stødet, så...

Fra : jopa

Dato : 26-01-09 17:25

"ager" <big@city.dk> skrev

> muligvis der kunne sættes et skilt op på området om at folk henstilles til
> at holde deres kræ i snor

Det nytter nok ikke meget.
Jeg har da også mit bøvl med løsgående hunde på stranden.
Gad vide hvad de ville sige til at jeg slap min løs når de kom fisenede hen
til os.
Så kunne de bære deres hund hjem i en papkasse.
Men hundene kan jo ikke gøre for at deres ejere kun tænker på sig selv.

--
Mvh. John

http://web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 26-01-09 18:37

jopa, skrev:
> [...]
> Så kunne de bære deres hund hjem i en papkasse.
> Men hundene kan jo ikke gøre for at deres ejere kun tænker på sig

Desværre er dårligt opdragede hunde mere reglen end undtagelsen,
som om at de færreste tager hundehold særligt seriøst.
Jeg oplever da også med jævne mellemrum at hunde kommer fisende
hen og skal spille halvsmarte med ejeren gående 20-30meter i baggrunden.
I sådan et tilfælde har jeg ingen skrupler over at mine giver den tørt på.

Oplevede det igen for 3 dage siden med en sort schæfer, først skulle den
spille op overfor Tyson, da han knurrede af den fes den så hen til Angel
og prøvede at krybe på hende, ½ sekund efter lå den og rullede rundt
på græsset, så kunne den sgu lærer det

/Jens (hvis hunde ikke er opdraget til at finde sig i chikane)

Fra : jopa

Dato : 26-01-09 19:19

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> [...]
> spille op overfor Tyson, da han knurrede af den fes den så hen til Angel
> og prøvede at krybe på hende, ½ sekund efter lå den og rullede rundt

Det er lidt irriterende når man tænker på at vi alle har godt af en
strandtur.
Jeg kører som regel langt på stranden for at finde et sted hvor der ikke ses
andre hunde så han kan få en tur i Vesterhavet.

--
Mvh. John

http://web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 26-01-09 19:40

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Det er lidt irriterende når man tænker på at vi alle har godt af en
> strandtur.

Enig.
Og nogle hunde (specielt Labber synes jeg) er så dårlige til hundesprog
at de ikke fatter hvis ens hund beder den om at fise af igen.
I sådan et tilfælde har jeg igen probs med at mine opdrager lidt på dem,
folk tager det som regel også meget pænt

> Jeg kører som regel langt på stranden for at finde et sted hvor der
> ikke ses andre hunde så han kan få en tur i Vesterhavet.

Jeg er så tvunget til at sørge for at mine hunde er mere sociale end din,
da der jo vrimler med hunde her hvor vi bor.
Så jeg har ingen probs med at fremmede hunde kommer rendende hen
for at hilse på mine, bare de gør det på en ordentlig måde.
Boede jeg som dig ville jeg nok ikke gører det store nummer ud af socalicering.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-01-09 07:36

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
flere
> gange tidligere med den hund
>
> Er det politiet man henvender sig til, eller kommunen?

Noget fortæller mig, at siden din kone nu kunne få lov til at give den et
los i siden....
Var det måske jer, og ikke Lab typen der var noget bistre....
Hvis jeg mødte en bister hund, er jeg som regel klog nok, til at undlade at
sparke ud efter den.
Efter som jeg tager det som en selvfølge, at hunden er ikke så lidt
hurtigere end jeg er.

Kunne det tænkes, at det var jer, der misfortolkede situationen ????

M.V.H....Benny..

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-01-09 11:35

"Benny Mortensen"

> Kunne det tænkes, at det var jer, der misfortolkede situationen ????

Det kunne det da godt hvis man aldrig har set nogen af hundene
Men når ejeren (af den sorte hund) griner fjoget og siger undskyld for 117
gang og vores hunde generelt ikke har et problem med andre hunde så vil jeg
mene at episoden er korrekt oplevet
Det er ikke første, anden eller tiende gang den hund snapper ud efter andre
hunde uden varsel ...

- Peter

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-01-09 10:44

> [...]
jeg
> mene at episoden er korrekt oplevet
> Det er ikke første, anden eller tiende gang den hund snapper ud efter

Hej Peter

Hvorfor tror du jeg spørger ????

Skal jeg være ærlig... Så har jeg endnu tilgode, at se den hundeejer....

Som trådløst lufter sin agressive hund, i en offentlig park, hvor han med
garanti vil møde andre mennesker, og dermed sikkert også, andre hunde. Så
noget fortæller mig, at den anden hundeejer, IKKE anser sin hund som værende
agressiv.

Er der en vis for for logik i det....

Du skriver nu, for mindst 117'ende gang.... Og endnu er din hund åbenbart
ikke blevet bidt, og næsten mere mirakuløst, din kone er heller ikke blevet
bidt.... Selv om hun tilsyneladende, indtil nu, er den eneste, vi med
sikkerhed ved, har udvist agressive tendenser )....

Hvor lang tid skal i så bruge, før i kan møde denne efterhånden, meget lidt
fremmede hund, i en væsentligt mere afslappet atmosfære.... For nu er i jo
sluppet både godt og uskadt fra mødet, mindst 117 gange, og alle hunde er
formodentligt stadig hele og i live....

Hvis du prøver at vende ejerforholdene, hvordan ville du så selv reagere,
skal vi gætte på, at du rent pr automatik, griner fjoget, og mumler
undskyld..... Om ikke for andet, så bare for at undgå at komme ind i en
diskussion, som i hvert fald, ville ødelægge alle chancer for et godt
forhold mellem både hunde og mennesker.

M.V.H....Benny..

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-01-09 14:58

"Benny Mortensen" skrev

> Skal jeg være ærlig... Så har jeg endnu tilgode, at se den hundeejer....
> Som trådløst lufter sin agressive hund, i en offentlig park

Hvis du med agressivitet mener hunde der bider uden varsel så har du sikkert
ret

> Så noget fortæller mig, at den anden hundeejer, IKKE anser sin
> hund som værende agressiv.

Hvem gør det?

Btw det er påbudt at hunden skal føres i snor i det pågældende område aht
dyrelivet
Jeg kan så glæde mig den dag lab'en stikker for at jage et af de mange dådyr
der i området :(

- Peter

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-01-09 10:31

> "Benny Mortensen" skrev
>
> Hvis du med agressivitet mener hunde der bider uden varsel så har du
sikkert
> ret

Jamen sådan i grove træk, var det ikke det du skrev ????

> Hvem gør det?

Tja, som jeg skrev, du var jo sluppet helskindet fra at møde hans hund 117
gange.
Og selv beskrevet din kones opførsel... Og ud fra dette, kan jeg da kun
bedømme,
at det var din kone der var agressiv, og ikke hunden.
Hvis nu din kone var blevet bidt... Ville du så indrømme, at det var fordi
hun sparkede ud efter hunden, eller valgte du, at lade hunden tage skraldet
???????....

> [...]
> dyrelivet
> Jeg kan så glæde mig den dag lab'en stikker for at jage et af de mange

Nu er hunde ikke ligefrem, nogen udpræget trussel for hverken rå eller
dådyr.
faktisk, kan man sige, at langt de fleste tilfælder, hvor hunde løber efter
et sådan, er jagten startet af rå'en eller då'en, og ikke uden grund....
Både Rå & Då, ved, at hvis hund / ræv, ser rådyret, eller bare får færten af
det, vil de søge.... Og deres kid er født uden fært.... Men ved at finde
moderdyrets spor, kan de søge sig frem til kiddet... Så moderdyret starter
jagten helt bevidst, for på den måde, at få hund/ræv langt væk fra
kiddet.... Og der er faktisk større chancer for, at hunden dør af
overanstrengelse, end at hunden fanger rå eller dådyret.... Derfor er den
største fare for disse dyr, stadig biler og landbrugsmaskiner... Og da
sidst, men ikke mindst.... Mennesker, og ikke deres hunde.
Og slap bare helt af.... Det vilde dyr, har alle fordelene, da det er på
hjemmebane, og vant til, selv at skulle håndtere alle former for farer, som
kan true et vildt dyr.... Og alle arter for hjortedyr i Danmark, er i
fremgang, så alt tyder på, at de klarer sig ganske udmærket....

M.V.H....Benny..

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-01-09 12:51

"Benny Mortensen" wrote

> Og selv beskrevet din kones opførsel... Og ud fra dette, kan jeg da kun
> bedømme, at det var din kone der var agressiv, og ikke hunden.

De står ca 2m fra stien hvor ejer kommer kørende på cykel med løs hund
Hunden løber direkte mod dem med rejste børster og knurrende og stryger tæt
op ad benene på min kone
Vores hund kryber sammen og piber hvilket vi ikke har set før
Hvordan skulle min kone have reageret?

> (...) der er faktisk større chancer for, at hunden dør af
> overanstrengelse, end at hunden fanger rå eller dådyret....

Derfor ville det glæde mig ...

> Derfor er denstørste fare for disse dyr, stadig biler og
> landbrugsmaskiner...

Ja hunden jager dyrene ud på vejnettet

Der er ikke tale om store arealer/skov/marker med langt til beboelse/veje
etc
Det er område på ca 400 x 150 m med tung trafik på to sider

Der er sikkert tale om vildt der har forvildet sig væk fra deres mere
naturlige levesteder (der er ca 1 km i fugleflugt)
I de 8 år jeg har boet her har jeg set større vildt en fem/seks gange i
området og typisk om vinteren

- Peter

Fra : Hm

Dato : 29-01-09 13:33

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

hej Peter
Jeg syntes ikke du har noget at skulle forsvare.

Hunden skulle være i snor.

Hunden virkede som en trussel på din kone, og så er det man reagere efter.

Hanne/ som sagtens kunne have gjort det samme

..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-01-09 11:24

> [...]
tæt
> op ad benene på min kone
> Vores hund kryber sammen og piber hvilket vi ikke har set før

En ting er i hvert fald helt sikkert.... Jeg ville aldrig fodre hunden med
mit ben
Det eneste jeg ved, jeg med sikkerhed skal bruge, hvis jeg skulle væk fra en
arrig køter.
Det ville jeg gøre alt, hvad der står i min magt, for at holde intakt....
Hunden, beskrevet som en Lab type... Tja, det kunne være en Ridgeback,
hvilket i
den grad ville forklare de rejste børster.... Og egentligt også, at den ikke
kommer
helt lydefri hen over jorden, og også, at den går meget tæt på folk..... Men
jeg har da
aldrig følt dem på nogen måder truende.....

Måske skulle i prøve, helt at undlade at reagere.... Det er lige som det
ligger i ordene,
at som du selv skrev... For 117'ende gang.... At det er jer selv, der gennem
de mange
gentagelser, selv har fået situationen til at eskalere, og dermed også har
fået jeres
egen og jeres hunds frygt, til at stige til uanede højder....
Ved at ignorere en hund, udviser du styrke.... Ikke bare overfor den
fremmede hund,
men i lige så høj grad, over for jeres egen.... Prøv bare at lade din kone
antage en
langt mere selvsikker holdning, så vil jeres egen, pludseligt ikke frygte
den fremmede
hund mere.... For dens egen Top Dog, lader sig ikke påvirke, så gør jeg
heller ikke.

> Derfor ville det glæde mig ...

Det har jeg opdaget....

> Ja hunden jager dyrene ud på vejnettet

Tja, det kan en hund gøre, men igen, snakker du teori, født i dit hovede
og ikke noget, som du har set i praksis....
Hunden ville jo så formodentligt følge med ud på vejen.....
Skulle det være sket, er jeg rimeligt sikker på, at ejeren af hunden,
nok skulle finde ud af, at have den i snor, for jeg går ud fra, at
han trods alt, også holder af sin hund....

Og da dyrene er kommet derind, har det jo åbenbart været på vejen,
for at komme derind, og skal på vejen igen, for at komme ud igen.

> Der er ikke tale om store arealer/skov/marker med langt til beboelse/veje
> etc
> Det er område på ca 400 x 150 m med tung trafik på to sider

Tja, det er måske ikke lige det bedste sted for dem at være
Men så længe det er lyst, skal de nok klare sig.

> [...]
> naturlige levesteder (der er ca 1 km i fugleflugt)
> I de 8 år jeg har boet her har jeg set større vildt en fem/seks gange i

Da du altid snakker i flertal, antager jeg det er hinder, der søger nye
græsgange.... Det tyder på, det naturlige levested du omtaler, er en lille
smule overbefolket... Så det er sult, der har drevet dem ud af området
de kommer fra... Så måske den lokale jagtforening kan hjælpe, med at
få flyttet dyrene hen et sted, hvor der er plads og føde til dem.

Det er jo sådan med hjortedyr, at et område kan bære et antal dyr....
Og det er så det antal der SKAL være... Hverken for få, eller for mange.

M.V.H....Benny..

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-01-09 12:35

"Benny Mortensen"

> Hunden, beskrevet som en Lab type... Tja, det kunne være en Ridgeback,
> hvilket i den grad ville forklare de rejste børster.... Og egentligt også,
> at den ikke kommer helt lydefri hen over jorden

Evt en blanding, udseende er en labtype men noget kraftig
Den forrige hund ejeren havde var der aldrig problemer med

, og også, at den går meget tæt på folk..... Men
> jeg har da aldrig følt dem på nogen måder truende.....

Heller ikke nogen den kommer bagfra på samme måde og vil bestemme hvem der
skal være i nærheden der hvor den er?

> Måske skulle i prøve, helt at undlade at reagere....

Måske skulle ejeren have hunden i snor hvor det er påbudt?

> Da du altid snakker i flertal,

Det har været een adgangen

> antager jeg det er hinder, der søger nye
> græsgange....

Det har været en lidt blandet landhandel
Den sidste hind jeg så var ca 1.5 m over ryggen, måske mindre? - men den var
afgjort større end en Grand Danois(vi har een i kvarteret) - Det var så i et
andet noget større område, men lige så håbløst for den type vildt
Min kone har set en han en tidlig tåget efterårsmorgen, det er en del år
siden

- Peter

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-01-09 12:09

> "Benny Mortensen"
>
> Evt en blanding, udseende er en labtype men noget kraftig
> Den forrige hund ejeren havde var der aldrig problemer med

Problemer er jo altid relative, og kan altid tolkes forskelligt.
Så mit gæt er, at du tolker det som et problem, hvad der så er
mere end ejeren gør.

> Heller ikke nogen den kommer bagfra på samme måde og vil bestemme hvem der
> skal være i nærheden der hvor den er?

Jamen hvad vil du have jeg skal svare på dette.... ????
Jeg har præcist hvad du fortæller, at gå ud fra, og for hver gang
føjer du nye tiltag til.... Hvorfor ?

> Måske skulle ejeren have hunden i snor hvor det er påbudt?

Jamen der er så mange ting, som man burde....
Hvis alle gjorde sådan.... Ville samtlige priser stige med 30%
og vi skulle alle gå ca 20% ned i løn.... Så spørgsmålet er,
er vi virkeligt så pokkers interesseret i, at alle gør, som de burde.
Nogen ville mene, verden blev et bedre sted.... Men prøv at se,
hvad ville det betyde for dig, hvis alle de andre, gjorde som de
burde.... Hvilket jo selvfølgelig, includerer dig selv.

Ville det hele så blive bedre ?????

> [...]
> andet noget større område, men lige så håbløst for den type vildt
> Min kone har set en han en tidlig tåget efterårsmorgen, det er en del år

Tja, det er da lidt af et dyr.... Jeg har dem som sagt, rimeligt tæt på,
og rigtigt mange af dem....

M.V.H....Benny..

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 31-01-09 12:49

"Benny Mortensen" skrev

> Jamen der er så mange ting, som man burde....

Der er en del der lufter uden snor i området, det er den eneste hund/ejer
der ikke kan finde af det på en rimelig måde
Heldigvis er det næsten på klokkeslet han lufter hunden, så kan vi finde
andre veje at gå
Har man ikke 100% styr på hunden så bør man holde den i snor, jeg kan forstå
du ikke helt har samme opfattelse

- Peter

Fra : jopa

Dato : 31-01-09 13:01

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev

> Har man ikke 100% styr på hunden så bør man holde den i snor,

Klart, jeg syntes også det er p.... irriterende at have en flok løse hunde
rendende, når jeg selv har min i snor.
Jeg kan somme tider blive så irriteret at jeg har lyst til at slippe min

--
Mvh. John

http://web-graphic.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-02-09 13:50

> [...]
> andre veje at gå
> Har man ikke 100% styr på hunden så bør man holde den i snor, jeg kan

Tja, det kan man jo se, det hjalp jo ikke dig, at have din i snor vel ???
Det er jo stadig dig, der har problemet ))
Hvad var der sket, hvis din hund havde været løs ????

Med din udtalelse taget i betragtning, så kunne man jo sige,
at alle der ikke kan færdes sikkert i trafikken, burde blive hjemme...
Så er vi jo temmeligt meget ovre i den samme boldgade, ikke sandt.
Der kommer rigtigt mange til skade hver dag i trafikken.....
Og alligevel er det aldrig blevet offentlig logik, at alle opfører
sig som de burde i trafikken, selv om den er langt farligere, end
alle Danmarks løse hunde tilsammen....
Og alligevel, er det de løse hunde, folk brokker sig mest over.
Hvordan mon det kan være ??? ))

M.V.H....Benny..