Andet multimedie
bentjuul 3670
Ny indenfor grafik og billedbehandling - M~
Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 14:24

Hej.

Jeg er totalt nybegynder indenfor grafik, billedbehandling osv. Forhåbentlig
er der basis for, at jeg kan lære lidt, hvilket jeg nu kaster mig ud i.

Mit lokale bibliotek har lukket i dag og jeg har derfor valgt at google lidt
på nettet og bruge nyhedsgruppen. Håber jeg kan få lidt input og guidelines
af en venlig og kyndig person.

Først: Er det samme program, som man anvender til at arbejde med grafik og
billedbehandling eller gøres det i to forskellige programmer/programtyper?

Ligesom i mange andre sammenhænge (jeg kender selv til programmering
(software og web)) er valg af software (og i programmering også valg af
sprog) ofte et spørgsmål om religion. Alligevel vil jeg gerne høre, hvad der
kan anbevales indenfor grafik/billedbehandlingens verden.

Jeg har selv stødt på en bred skare af programmer, men dækker de ikke mere
eller mindre hinanden, hvoraf nogle blot er gratis og andre koster knaster?

Illustrator
InDesign
Photoshop CS
Photoshop Elements
Paintshop Pro
Macromedia Fireworks
Paint
Paint.Net

Mit formål med anvendelsen i fremtiden er primært
- Lave grafik/billeder til mine websider og de websider, jeg står for.
- Lave grafik/billeder til mit eget software
- Lave grafik/billeder til publikationer og foldere

Fra : Bjørn

Dato : 25-01-09 23:31

Hej Michael
Hvis du vil gøre det let for dig selv vælger du blot at købe en Creative
Suite - webpakken. Det lyder som om du mest er til web og ikke-trykt
grafik. Hvis du gerne vil arbejde med trykt grafik har du brug for
InDesign til publikationer, Illustrator til grafik og Photoshop til
billedbehandling. Det er den lette løsning og den der i praksis vil gøre
det nemmest for dig at samarbejde med andre. Hvis du vil spare lidt er
det straks en anden sag. Så er der Xara, Serif og Gimp og Scribus. Jeg
kan selv godt lide Serifprodukterne - de er ikke dyre og de kan utroligt
meget. Har aldrig været vild med Gimp, men der er mange der sværger til
det og det er også superhurtigt. Scribus er rigtigt imponerende når man
betænker at det er gratis.

Kh
Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-09 23:50

"Bjørn" <info@xmetal.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget. Har aldrig været vild med Gimp, men der er mange der sværger til
> det og det er også superhurtigt. Scribus er rigtigt imponerende når man

Hej.

Tak for dit svar.

Mit behov er udelukkende på amatrøniveau / hobbyplan og derfor vil jeg være
ked af at spendere mange tusinde kroner. Det kan bedre gå, hvis det er i
professionel øjemed hvor man vil forøge ens indtjening med programmet.

Jeg har dog stadig svært ved at skelne de forskellige
programmer/programtyper fra hinanden og hvad deres arbejdsområde er i
forhold til hinanden.

Fra : Rado

Dato : 26-01-09 11:27

On Sun, 25 Jan 2009 23:49:59 +0100, "Michael Sørensen" <spam - nej
tak> wrote:

> [...]
>
>Jeg har dog stadig svært ved at skelne de forskellige
>programmer/programtyper fra hinanden og hvad deres arbejdsområde er i

Indenfor grafikdesign skelner man primært mellem bitmap- og
vektorgrafik. Jeg vil anbefale først at forstå forskellen på de to
typer, så er det lettere at afgøre hvad man skal vælge til hvad. Her
er lidt info:

engelsk
http://en.wikipedia.org/wiki/Bitmap
http://en.wikipedia.org/wiki/Vector_graphics

dansk (ikke så megen information)
http://da.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik
http://da.wikipedia.org/wiki/Bitmap

Af programmer findes der bl.a.

Vektor - gratis

Inkscape
http://inkscape.org/

DrawPlus 4
http://www.freeserifsoftware.com/software/DrawPlus/default.asp

Vektor - gode og relativt billige

DrawPlus 6
http://www.freeserifsoftware.com/software/DrawPlus/default.asp
(køber du og registrerer den, får du desuden ret til at opgradere til
DrawPlus X2 til opgraderingspris, dvs. halv pris).

Xara Xtreme (mit foretrukne)
http://xara.com

Bitmap - gratis:

Gimp
http://gimp.org/

Paint.NET
http://www.getpaint.net/index.html

Bitmap - gode og relativt billige:

Ulead Photoimpact:
http://www.ulead.com/pi/runme.htm

openCanvas
http://www.portalgraphics.net/en/

3D grafik er 3-dimensionel vektorgrafik, bruges ofte til logoer.

Blender - gratis
http://www.blender.org/

--
Rado

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-09 16:02

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> openCanvas
> http://www.portalgraphics.net/en/
>

> 3D grafik er 3-dimensionel vektorgrafik, bruges ofte til logoer.

Tak for besvarelsen