Hvalpekøb i Polen
Fra : P.N

Dato : 21-01-09 23:43

http://ekstrabladet.dk/112/article1113939.ece

Jeg skal til Polen og da hunde er en del billigere end i dk vil jeg gerne
købe et par hvalpe, men jeg vil gerne sikre mig at de er 8 uger eller
derover, er der nogen der ved hvordan man kan se om hunden er 8 uger gammel.
Er der nogen evt fælder man skal være obs på, så jeg ikke ender som ham i
linket.

Fra : Hm

Dato : 22-01-09 01:18

"P.N" <pn@tdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derover, er der nogen der ved hvordan man kan se om hunden er 8 uger
> gammel. Er der nogen evt fælder man skal være obs på, så jeg ikke ender

Ja, jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men kun sige at jeg aldrig ville turde
købe små hvalpe et ukendt sted og da slet ikke i Polen og lign. steder.
For som du selv siger - alderen
hvad med sygdomme
du har ingen garanti for hvem forældrene er
hvordan har hvalpene gået
hvad kontakt har de haft med andre mennesker og dyr
o.s.v. o.s.v
Prisen på en hvalp er da kun en lille del af det den koster fremover, for
slet ikke at tale om hvad det koster hvis hunden bliver syg.

Så jeg har svært ved at se hvad du sparer.

Hanne/ som mener at de første 8 uger af hundens liv er meget vigtige.

Fra : P.N

Dato : 22-01-09 16:50

"Hm" <mishm8116@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så jeg har svært ved at se hvad du sparer.
>
> Hanne/ som mener at de første 8 uger af hundens liv er meget vigtige.

Ja men tingene er ikke så enkle som det ser. Jeg havde for år tilbage nogle
hunde som jeg købte i dkk regi. Senere meldte jeg mig ind i DRU og de
reaktioner jeg fik fra dkk folk var chokerende, de løj så vandet drev ned af
væggene, de forsøgte at komme DRU og andre grupper til livs, med giftige
løgnehistorier som de spredte. Historier om at de andre dyrkede indavl osv.
Sandheden var så at DRU folkene købte deres hunde i dkk hvilket sagde alt om
deres påstande. Jeg er ikke i tvivl om at det er med betydelig risiko at
købe hvalpe i Polen.

Fra : ager

Dato : 22-01-09 06:44

"P.N" <pn@tdc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> derover, er der nogen der ved hvordan man kan se om hunden er 8 uger
> gammel. Er der nogen evt fælder man skal være obs på, så jeg ikke ender

Hvorfor tror du de er så billige derovre?

med mindre du har en god kontakt, en kennel du kender personligt, og som du
ved med garanti er seriøse omkring deres opdræt og har sunde og
velfungerende hunde under ordenlige forhold, så kan du selvfølgelig godt
gøre det, men de skal jo selvfølgelig have papirene i orden før de kan
importeres.

Har du ikke denne kontakt i polen, så hold nallerne væk, spar op, eller lad
være.
og hold dig fra div. hundehandlere der reklamerer med billige hvalpe uden at
tæven kan fremvises.

Mvh. Marie -der har en østerupæisk tragisk hundeskæbne gående..

Fra : JB

Dato : 22-01-09 09:15

> [...]
> derover, er der nogen der ved hvordan man kan se om hunden er 8 uger
> gammel. Er der nogen evt fælder man skal være obs på, så jeg ikke ender

Hvis hvalpene er under 3 mdr., skal du søge Fødevarerstyrelsen (mener jeg
det er) om importtilladelse. Det skal gøres en måned før indførelsen.
Hvalpenes chipnr. skal opgives, og opdrætteren skal skrive underskrive en
attest på, at hvalpene ikke har været i nærheden af vilde dyr. Desuden skal
du opgive, hvilken dag du indfører hvalpene, og hvem der ledsager dem. Hvis
hvalpene er over 3 mdr., skal de være chippede og have hundepas. De skal
være vaccinerede mod rabbies mindst tre uger før indrejsen.

Jeg siger som de andre, lad være med mindre du kender kennelen. Køb ikke
tilfældige hvalpe, det kan blive meget dyrere i det lange løb.

Du kan ikke se på hvalpene, om de er 8 uger. Det fremgår af den seriøse
opdrætters papirer.

Hilsen
Jytte

Fra : ager

Dato : 22-01-09 10:01

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Du kan ikke se på hvalpene, om de er 8 uger. Det fremgår af den seriøse
> opdrætters papirer.

Tja, med en uerfaren købers øjne, kan det sagtens fifles i papirene
alligevel.
Emma var udstyret med "sundhedsbog" med falske stempler og underskrifter på
dyrlæger der ikke eksisterer, alderen på papiret svarede ikke på Emmas
alder. Hendes tidl. ejere havde også fået at vide at hun var af fin
afstamning og havde fine papirer.. GG
men man skal gøre en god recurch på forhånd, undersøge div. kenneler på
forhånd, virkelig se sig for. for selvfølgelig findes der da gode steder at
købe hunde fra, man skal bare udenom "fabrikkerne"
En anden ting man skal vide er, at det ikke er alle lande der har samme
restriktioner mht. arvelige sygdomme og undersøgelser for disse som vi har i
DK.

Mvh. Marie -hvis første boxer var fra polen, men fra et seriøst opdræt.

Fra : JB

Dato : 22-01-09 10:16

"ager" <big@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i DK.
>
> Mvh. Marie -hvis første boxer var fra polen, men fra et seriøst opdræt.

Man kan godt købe gode hunde i Polen, det kender jeg flere, der har gjort.

Men man skal jo vide, hvordan man finder dem. Hvis man ikke selv kender
nogen, kan man jo henvende sig til den polske kennelklub og få henvisning
til opdrættere af den pågældende race.

Jeg har selv kun købt hunde i Østrig, Tyskland og Holland. Det er jo noget
nemmere, eller var. Der gælder de samme regler med importtiladelse i dag.

Men man skal altid se sig for, dårlige hunde kan man få allevegne.

Hilsen
Jytte

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-01-09 19:16

In news:49783937$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
JB <vingekattenfjern@mail.dk> typed:

> [...]
> importtiladelse i dag.
> Men man skal altid se sig for, dårlige hunde kan man få allevegne.

Ja, man skal sandelig se sig godt for. Det er jo ikke alene Polen, men det
ser ud til at handel med syge hunde også florerer her hjemme. De
hundehandlere sku' skamme sig sku' de.

Fik dette nyhedsbrev fra Dyrenes Beskyttelse idag.:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/nyhedsbrev.nsf/0/2CA10DF32FD40B89C125754A0034E3DE?opendocument&id=4D37B56F353B2EFBC125736100637F48&editkey=NOTR-77DQ6X

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Leo Jørgensen

Dato : 23-01-09 00:27

Findes der ikke hunde nok i Danmark som du kan bruge, eller skal det være et
bestem mærke ?
Race er der nok nogen som mener det hedder, men hvis de skal være rene i den
stil vil jeg kalde dem for et mærke, lige som BMW, B&O og Coca Cola.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-01-09 08:38

> [...]
gammel.
> Er der nogen evt fælder man skal være obs på, så jeg ikke ender som ham i

Da loven i Polen og Danmark, ikke er ens, så vil de fleste hunde, du ville
kunne købe i Polen, ikke være ældre end 6 uger, da det mig bekendt, er den
helt normale salgsalder i Polen.

Det er først når du krydser grænsen til enten Tyskland eller Danmark, du så
vil overtræde loven, da begge landet forbyder transport af hundehvalpe under
8 uger, når ikke moderdyret følger med.

Men med mindre du er i stand til at læse de Polske papirer og ellers har
kendskab til Polske forhold, så vil jeg da på det kraftigste fraråde dig, at
købe hund der.... Det kan godt være den er billigere, men den kan meget nemt
ende med at blive, et rigtigt dyrt og rigtigt sørgeligt bekendtskab.

M.V.H....Benny..

Fra : P.N

Dato : 24-01-09 13:17

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.inv> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> M.V.H....Benny..

Jeg er ikke i tvivl om at det er med betydelig risiko at købe hvalpe i Polen
og det indgår i overvejelserne.