Modersmålsundervisning
Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 20-01-09 17:44

Endnu en gang får BH på puklen for sin halsstarrighed!

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/01/20/152501.htm?rss=true

Det er dog utroligt, som han kan ignorere videnskabelige kendsgerninger.

Fra : Kim2000

Dato : 20-01-09 17:51

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@c.dk> skrev i en meddelelse
> Endnu en gang får BH på puklen for sin halsstarrighed!
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/01/20/152501.htm?rss=true
>
> Det er dog utroligt, som han kan ignorere videnskabelige kendsgerninger.

Det handler om principper, det er nu engang ikke Danmarks opgave at lære
arabere arabisk, det er et princip og dermed er det komplet ligegyldigt med
videnskabelige undersøgelser på området. Man har truffet en politisk
beslutning, vælgerne kan så enten belønne eller straffe den.

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-09 20:33

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> er det komplet ligegyldigt med videnskabelige undersøgelser
> på området. Man har truffet en politisk beslutning, vælgerne

Når vi diskuterer i denne gruppe, så kan vi ikke komme uden om
at tage stilling.

Om det er Danmarks opgave at lære arabiske børn arabisk, har
at gøre med menneskesyn og børnesyn i det hele taget, i
forhold til hvad vi politisk set tilbyder børnene.

Når man ikke vil undervise fx arabiske børn i deres modersmål,
i forhold til deres familier. Det kan man så have en politisk
mening om. Men man kan også have en pædagogisk mening om det -
og hvis man pædagogisk mener at det er i orden at genere
udenlandske børn så meget som muligt, så vil jeg personligt
kalde det for en kadaverpædagogik - og det er bestemt ikke en
ros.

Endvidere er der jo det forhold at en europæisk statsborger
der tager ophold i Danmark har krav på at hans /hendes børn
får modersmålsundervisning - det virker diskriminerende at man
så udelukker børn blot fordi de ikke kommer fra et europæisk
land.

Jeg vil ikke påstå at det juridisk er diskrimination, da mange
lærde har udtalt sig netop om dette, men diskriminerende
virker der i hvert fald. Og at man vil diskriminere på den
måde, virker stødende på min retsfølelse og mit børnesyn og
jeg kan slet ikke forstå hvorfor en lærer vil gå med til at
man udsætter børn for netop den form for diskrimination.

Haarder er ude i et politisk æriende og generer - vanen tro -
alt og alle der ikke er enige med ham.

Hans holdning til morgenbøn er velkendt - men jeg gad vide
hvordan han ville stille sig hvis en folkeskole pludselig
indførte "tvungen" islamisk bøn fem gange om dagen - også for
ikke muslimske børn. Mon ikke der ville rejse sig et ramaskrig
blandt dig og dine fæller i DF? Jeg tror det.

Politisk set kan man altså mene hvad man vil -og det gør man.
Vælgerne vil næppe "straffe" Haarder for sit børnesyn, da der
blandt hans vælgere befinder sig en lang række personer der
mere skeler til pengepungen og skatterne fremfor at sætte sig
ind i hvordan verden ser ud.

Da DF jo er imod muslimer i Danmark, og da DF jo nærmest anser
at alle arabere er muslimer, uvidende fæhoveder som de er, så
er det klart at man forsøger at ramme dem man ikke kan lide i
det parti. Det er der såmænd intet nyt i. Partiet vil blæse
højt og flot på love, konventioner m.v. hvis de kan slippe
afsted med det, især hvis det kan betyde at nogle grupper som
muslimerne rammes.
Når formanden for DF ligefrem har en dom for at hendes
udtalelser vækker minder om en tid under den 2.verdenskrig,
altså at hun nærmest er nazi-apologet, så kan den slags
holdninger da ikke undre.

Når Venstre blot henviser til de få forskere der måtte være
uenige med flertallet, uden at se på hvad det er de
pågældende er uenige om, uden at gå til substansen af deres
udtalelser, så er det naturligvis dybt betænkeligt, men det er
heller ikke noget der kan komme bag på nogen.

BH har jo tidligere forsøgt at få skolebestyrelserne til at
trække en geografibog tilbage fordi den var skrevet af en
person som han vidste var kommunist, og da man spurgte ham
hvordan han kunne tillade sig at misbruge sin magt som
minister på den måde ved at blande sig i noget han ikke kan
blande sig i, så svarede han arrogant, at han havde da lov til
at være politisk.

Det er den politiske virkelighed vi taler om her - men du har
da ret i at det ikke har en pind med videnskabelige
kendsgerninger at gøre.

Fra : mr

Dato : 21-01-09 12:07

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-09 20:40

"Niels Aage Schmidt" <nielsaa@c.dk> skrev i meddelelsen
> Endnu en gang får BH på puklen for sin halsstarrighed!
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/01/20/152501.htm?rss=true
>
> Det er dog utroligt, som han kan ignorere videnskabelige
> kendsgerninger.

Bertel Bims ignorerer alt og alle der ikke slikker ham i
røven. Han er undervisningsminister på trods af
kendsgerningerne.

Fra : Carsten

Dato : 20-01-09 23:14

Hvem i oppositionen tager til genmæle eller formulerer et alternativ til
Bertel Haarders politik og måde at se verden på ?

Carsten

Fra : mr

Dato : 21-01-09 12:07

"Carsten" <cjng5_fjern@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem i oppositionen tager til genmæle eller formulerer et alternativ til
> Bertel Haarders politik og måde at se verden på ?
>

> Carsten
oppositionen?
Du mener?

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 19:30

"Carsten" <cjng5_fjern@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Hvem i oppositionen tager til genmæle eller formulerer et
> alternativ til Bertel Haarders politik og måde at se verden
> på ?

Hvor lang tid har vi? Der findes adskillige politikere og
opfattelser der går strikt imod hvad Bertel Bims måtte mene.
AT nogle af dem har deponeret deres handlefrihed ved at
acceptere BBs gøren og laden, er mere som følge af de
politiske realiteter (at få indflydelse) fremfor en følge af
at de ikke har nogen kvalificerede opfattelser af de ting. Det
kan man udgrunde via deres principprogrammer for de pågældende
partier. Det er også bemærkelsesværdigt at man stadig betaler
for modersmålsundervisningen i Københavns kommune -landets
største - og den er jo som bekendt socialdemokratisk styret.
Jeg mener at huske at det også sker i både Århus og Odense
samt Ålborg, men jeg er ikke så sikker her.

Fra : Kim2000

Dato : 21-01-09 19:38

> [...]
> socialdemokratisk styret. Jeg mener at huske at det også sker i både Århus
> og Odense samt Ålborg, men jeg er ikke så sikker her.

Ja, det er da dejligt at araberne kan få lært deres eget sprog i København
og Århus, de gider jo ikke lære det danske og derfor havner de i
arbejdsløshedskøen eller i fængsel. Fakta er at vi er i Danmark, i Danmark
taler vi dansk og heldigvis har vi en minister der tør sige det højt.

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 20:03

> [...]

> Fakta er at vi er i Danmark, i Danmark taler vi dansk og
> heldigvis har vi en minister der tør sige det højt.

Du er ualmindelig ubehagelig at læse - at du også er uvidende
og ubegavet, er der en hel del der tyder på siden du kan komme
med sådan noget bræk.

Det handler for fanden ikke om at man ikke skal lære dansk,
men at børnene skal have en mulighed for at lære deres
modersmål fordi det gavner deres dansklæring.

Det er der forskningsmæssig belæg for i alle undersøgelser der
er foretaget på verdensplan.

Modersmålsundervisning har ikke en pind at gøre med at de blot
skal lære deres eget sprog, men at de skal lære tingene der
sker i skole på deres modersmål så de kan forklare deres
forældre derhjemme og som ikke går i en dansk folkeskole eller
har gået der, hvad det er der foregår, hvilke ord man benytter
om hvad, hvilke faglige forhold der også kan forklares -måske
endda bedst - på modersmålet. Det er integrationsfremmende.

At du er lærer med en sådan børnefjendsk indstilling er ikke
mindre end rystende - at du ikke bryder dig om at børnene skal
have lov til at bevare deres identitet og at deres mulighed
for at lære deres modersmål godt er efterhånden blevet klart
for mig - og sikkert også for andre der har en mere seriøs
tilgang til stoffet.

Når børn i EU har krav på at få modersmålsundervisning hvis de
bosætter sig i Danmark, gør ikke det fjerneste indtryk på dig?
De lærer det vel fordi de ikke "gider at lære dansk"?

Det er heller ikke "fakta" at vi taler dansk, men et
"faktum" - og når jeg retter dig her, så er det helt bevidst:

Når man er dansk skolelærer og oven i købet er så børnefjendsk
som du er, så skal folk da have at vide hvor forskellige
skolelærere er, at al snak om at de alle er marxister er
grebet ud af den blå luft. Læser man dine børnefjendske
udtalelser her, så kan man ikke være i tvivl om hvor du står,
og det er hverken på marxisternes eller børnenes side.

Det er ikke just et forbillede for lærerstanden at du gang på
gang skriver ting du ikke har sat dig ordentlig ind i samtidig
med at du gang på gang glimrer med din egen dårlige håndtering
af det danske sprog.

Og jeg siger det med så meget desto større forargelse, når du
i din DF-fråde mod de fremmede, overhovedet ikke har nogen som
helst empati for børn der netop står i en situation hvor de
skal lære noget dansk og den danske kultur at kende. At Bertel
Bims så vælger den populistiske løsning, har intet med fakta
at gøre (her er fakta i flertal), men er ren demagogi fordi
det betyder stemmer fra folk der er lige så ubegavede og
uvidende som du. Det har intet med virkeligheden at gøre.

Dine forvrøvlede udsagn om at de ikke gider at lære det danske
og at de derfor havner i kriminalitet, er så langt under
lavmålet at de end ikke fortjener en kommentar. AT jeg
alligevel kommenterer dette, skyldes at jeg er sådan et rart
menneske der - sikkert helt naivt - håber på at en kollega i
det mindste ville tænke sig bedre om, også selvom han er fra
Jylland!

Det er pinligt at du udtaler dig på denne måde og dermed
lufter dine ualmindelige reaktionære synspunkter og en i
øvrigt kynisk moral når det gælder skolebørns udvikling. Det
skal nok fremme integrationen - NOT!

At du intet ved om modersmålsundervisningen og hvordan den
foregår, er helt klart - deri kan du tage dine
højrereaktionære venner fra DF og Nynazisterne i hånden og
synge falske danmarkssange - at du og Bertel Bims blot kører
et ideologisk felttog mod alt der er anderledes, er velkendt,
men kunne du så i det mindste ikke forholde dig til hvordan
virkeligheden ser ud?

Bertel Bims ved det, men vælger det modsatte af rent
ideologiske grunde - du burde vide det, men ved det ikke - det
kan kun skyldes at du ikke gider at sætte dig ordentlig ind i
tingene, som sædvanlig, men vælger at komme med udtalelser som
ovenstående fra din hånd der i det hele taget gør at man får
lyst til at give dig et godt råd:

Hold hellere din mund og lad folk tro at du er dum, fremfor at
åbne den og fjerne enhver tvivl.

Fra : Kim2000

Dato : 21-01-09 20:28

> Du er ualmindelig ubehagelig at læse - at du også er uvidende og ubegavet,
> er der en hel del der tyder på siden du kan komme med sådan noget bræk.

I juragruppen var alle idioter da vi ikke kunne forstå at der boede dobbelt
så mange mennesker i Nordjylland som i København.

I politikgruppen var vi alle dumme da vi nævnte justitsministeriets tal
omkring indvandringskriminalitet i storbyerne.

Nu er man så idiot fordi man man er enig med landets undervisningsminister.

Kan man monstro ane et mønster?

Af en eller anden grund er man idiot hvis man ikke er enig med dig. Det er
muligt modersmålsundervisning gavner nogle, men det er fortsat ikke et dansk
job at undervise i arabisk. Det er ideologisk, du kan som vælger stemme på
et parti der vil ændre det, mens jeg vil stemme på et parti der stemmer for
at fastholde det nuværende - og stod det til mig, kom med et forbud mod
modersmålundervisning. Det er ikke en opgave for et dansk
undervisningssystem, det er tilgengæld en dansk opgave at lære dansk, at man
lære om dansk kultur og om demokrati og medindflydelse.

Det er min ret at mene det, uanset hvor mange undersøgelser der er omkring
emnet, og uanset hvad fanden en afdankede overlærer fra en eller anden
tilfældig ghettoskole siger. Af en eller anden kan du slet ikke forholde dig
til at ikke alle lærere sidder omkring lejrbålet og siger lange bange sange
og stemmer på EL og fortæller børnene om at Berlinmuren var for at holde
Vesten ude af paradiset øst for grænsen. Lev med det.

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-09 23:09

> I juragruppen var alle idioter da vi ikke kunne forstå at
> der boede dobbelt så mange mennesker i Nordjylland som i
> København.

Bortset fra at du manipulerer med mine udtalelser -som
sædvanlig - så har du helt ret: I var tåber og det er I
stadigvæk.

> I politikgruppen var vi alle dumme da vi nævnte
> justitsministeriets tal omkring indvandringskriminalitet i
> storbyerne.

Nej, ikke alle -kun dig og et par stykker der manipulerede med
tallene på trods af at I blev rettet af folk der har forstand
på netop de ting.

> Nu er man så idiot fordi man man er enig med landets
> undervisningsminister.

Du er ikke idiot fordi du er enig med landets
undervisningsminister - du har altid været idiot.

> Kan man monstro ane et mønster?

Ih, ja - du er og bliver en idiot.

> Af en eller anden grund er man idiot hvis man ikke er enig
> med dig.

Næ, for de fleste der er uenige med mig formår at
argumentere -du postulerer blot.

Det er
> muligt modersmålsundervisning gavner nogle, men det er
> fortsat ikke et dansk job at undervise i arabisk.

Jo, det er det faktisk - vi skal have integration og vi skal
behandle folk anstændigt - det går du imod.

> [...]
> tilgengæld en dansk opgave at lære dansk, at man lære om
> dansk kultur og om demokrati og medindflydelse.

Selvfølgelig er det en dansk opgave at undervise i modersmål.
Vi skál også undervise elever med tosproglig baggrund - det
manglede da bare. Det er en opgave at lære eleverne dansk, men
når vi nu ved at det gavner de tosprogede elever at blive
undervist på deres modersmål også, så er det kun idioter der
vil udelukke den mulighed.

> Det er min ret at mene det, uanset hvor mange undersøgelser
> der er omkring emnet, og uanset hvad fanden en afdankede
> overlærer fra en eller anden tilfældig ghettoskole siger.

Jeg ved ikke hvilken overlærer fra en "tilfældig ghettoskole"
du tænker på. Min skole er fx ikke en "ghettoskole", så det...

At du har ret til at sige hvad du vil, bestrider jeg ikke, jeg
bestrider blot dine latterlige udsagn om
modersmålsundervisningen og kalder dig for en idiot -og det
har jeg lige så meget ret til.

> [...]
> lange bange sange og stemmer på EL og fortæller børnene om
> at Berlinmuren var for at holde Vesten ude af paradiset øst

Jeg sidder ikke omkring noget lejrbål og siger lange bange
sange. For det første bryder jeg mig slet ikke om lejrbål og
for det andet plejer jeg at synge sange. Jeg nøjes ikke med at
sige dem, for jeg er nemlig musikalsk.
Om jeg stemmer på EL eller ej, er mit anliggende og det rager
ikke dig. Du aner ikke en pind om hvor jeg sætte mit kryds
eller om jeg overhovedet sætter noget kryds. Så dine vilde
gætterier gør ikke din troværdighed bedre.

Fra : mr

Dato : 25-01-09 17:17

> [...]
> aner ikke en pind om hvor jeg sætte mit kryds eller om jeg overhovedet
> sætter noget kryds. Så dine vilde gætterier gør ikke din troværdighed

also sprach..... sur gammel desillusioneret mand