Yousee 50/4 Cisco DPC3000
Fra : Brian K

Dato : 20-01-09 23:26

Hej

Så fik jeg mit Cisco DPC3000 og min linje er sat til 50/4.

1. Satte Cisco DPC3000 til min switch (som ikke har DHCP)
2. Startede Pc nr.1
3 Blev bedt om at Aktivere forbindelsen (yousee aktiverings homepage),
skulle udfylde med brugernummer og adgangskode)
4. Cisco DPC3000 genstartede og voila - 1 stk hulens gurtig internet
forbindelse

5. Startede Pc nr. 2 op
6. Hov.... samme yousee hjemmeside igen om aktivering
7. Udfyldte oplysningerne - vupti - lynhurtigt internet på Pc nr. 2
8. Gjorde det samme med Pc nr. 3 og 4 - virkede fint - nu var der internet
på alle 4 Pcere - dejligt

9. Fik en mistanke om at det med jeg skulle aktivere alle 4 Pc'ere var
"mistænkligt" - besluttede mig for at ringe til Yousee Hotline

Fik en flink supporter i telefonen, der fortalte mig at hvis min switch ikke
var af en "inteligent" type (???) så kunne jeg kun have en PC tilsluttet, da
jeg fortalte at min 8 år gamle switch alligevel tillod mig at have 4 PCere
på internettet sammen med Cisco DPC3000 - svarede at det var dejligt og så
havde han lært noget idag om deres udstyr (på en positiv måde)

Han spurgte om hvad IP adresser hver maskine var blevet tildelt og jeg
oplyste af både Ip og standart gateway på alle 4 maskiner var TOTALT
forskellige (altså på ingen måde bare tilnærmelsesvis i nærheden af
hinnanden) - blev jeg fortalt at den DHCP der tildelte hver af mine Pc'ere
IP adresser var deres Dhcp server - fint nok

Han mente at siden jeg nu tilsyneladende kunne tilslutte 4 Pc'ere og
aktivere forbindelsen, så burde alle 4 forblive tilsluttet. Fint nok. Sød og
venlig betjening (og også mit klare intryk at han var kompetent - udstyret
hos mig havde bare opført sig i modstrid med hans hidtidige
erfaringer/oplysninger)

Efter 1 time var der bare kun 1 PC som var online - de 3 andre bad mig on at
aktivere forbindelsen igen Hvilket jeg gjorde og efter ca. endnu 1 time
skete det igen.

Konklution - man kan ikke have 4 Pc'ere sat til med det setup jeg har (den
gamle Surecom EP-808X-R switch).

Nå, men det er ikke så slemt - jeg får helt nyt Netværksudstyr i morgen:

Sitecom WL-308 Wireless Network Broadband Router + Nye netcærkskort til alle
4 Pc'ere(gigabit)

Men nu har jeg så et spørgsmål:

hvis alt udstyr tilsyneladende skal aktiveres for at kunne gå på nettet,
hvordan bliver min Sitecom WL-308 så aktiveret ? (så den får adgang til
yousee's net)

Mvh
Brian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-01-09 16:33

On 20 Jan., 23:25, "Brian K" <s...@noway.dk> wrote:

> hvis alt udstyr tilsyneladende skal aktiveres for at kunne gå på nettet,
> hvordan bliver min Sitecom WL-308 så aktiveret ? (så den får adgang til
> yousee's net)

Du kan nok taste mac adressen ind... eller når du går på nettet via
routeren for den jo nok en lokal-ip til at starte med, og så bliver
routeren aktiveret og du for en normal IP adresse...

Ellers er der jo nok kundeservice der kan hjælpe..

så er der også den 3 mulighed at du kan clone mac adresssen til en
allerede registeret mac adresse.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 21-01-09 12:38

Brian K wrote:
> hvis alt udstyr tilsyneladende skal aktiveres for at kunne gå på
> nettet, hvordan bliver min Sitecom WL-308 så aktiveret ? (så den får
> adgang til yousee's net)

Du sætter den til kabelboksen på sædvanlig vis via WAN-siden og
tilslutter en pc på LAN-siden.
Når du herefter går på nettet burde du få YouSee's aktiveringsside
igen, men denne gang er det via routeren og derfor er det dennes
MAC-adresse, der vil blive registreret.
Alternativt kloner du den allerede registrerede pc's MAC-adresse
over i routeren.

Med YouSee får man som standard kun 1 dynamisk ip-adresse. Man kan
for 10 kr. om måneden tilkøbe en ekstra.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Brian K

Dato : 22-01-09 01:26

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> [...]
> MAC-adresse, der vil blive registreret.
> Alternativt kloner du den allerede registrerede pc's MAC-adresse

Yep - det virkede med det samme - Iøvrigt EN fed Router !!!

> Med YouSee får man som standard kun 1 dynamisk ip-adresse. Man kan
> for 10 kr. om måneden tilkøbe en ekstra.

Hvad opnår jeg af fordele ved at have 2 Ip adresser ?

Mvh
Brian

Fra : rlauritsen

Dato : 22-01-09 01:29

> Hvad opnår jeg af fordele ved at have 2 Ip adresser ?

Muligheden for at have 2 pc'er på uden router.

Fra : Brian K

Dato : 22-01-09 01:33

"rlauritsen" <rlauritsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Muligheden for at have 2 pc'er på uden router.

ahhhh - ok

Så når jeg har en router imellem som tildeler resten af mit udstyr IP
adresser, så er det spild af penge at invistere i flere IP adresser

Tak for svar

Mvh
Brian

Fra : rlauritsen

Dato : 22-01-09 01:37

> Så når jeg har en router imellem som tildeler resten af mit udstyr IP
> adresser, så er det spild af penge at invistere i flere IP adresser

Korrekt

Fra : rlauritsen

Dato : 21-01-09 18:09

Nu har jeg også fået det nye modem, men jeg får "kun" 30 mbit ned og ca. 2,5
mbit op.

Får I andre de fulde 50 / 4 mbit ?

Jeg testede med http://www.speedtest.net/

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 21-01-09 18:32

On 21/01/09 18.08, in article 49775696$0$90273$14726298@news.sunsite.dk,
"rlauritsen" <rlauritsen@gmail.com> wrote:

> Nu har jeg også fået det nye modem, men jeg får "kun" 30 mbit ned og ca. 2,5
> mbit op.
>
> Får I andre de fulde 50 / 4 mbit ?
>
> Jeg testede med http://www.speedtest.net/

Hvad siger:

http://hastighedstest.yousee.dk/

??

Har du en router i mellem?

Mvh
Hans

Fra : rlauritsen

Dato : 21-01-09 18:54

> Hvad siger:
>
> http://hastighedstest.yousee.dk/
>
> ??
>
> Har du en router i mellem?

Ca. det samme. Ja jeg har en router imellem. Er den et problem ?

Det er en Netgear WGR613VAL fra telsome, hvor jeg har ip tlf.

Fra : Jens

Dato : 21-01-09 20:15

"rlauritsen" <rlauritsen@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Ca. det samme. Ja jeg har en router imellem. Er den et problem ?

Kan være ja! F.eks. er det ikke alle routere der kan route trafik i den
hastighed. Hvis du kører trådløst mellem router og computer, så kan det også
være et problem. 54G kan typisk kun levere 20-25 Mbit/s. Det problem har jeg
f.eks. når jeg kører trådløst fra min bærbare computer. Mit accesspunkt
kører 54G og jeg kan max. få 20-25 Mbit/s igennem. Jeg har 40/40 Mbit/s
fiber. Min gamle router kunne kun klare ca. 20 Mbit/s, så da jeg fik fiber
måtte jeg købe en ny...

> Det er en Netgear WGR613VAL fra telsome, hvor jeg har ip tlf.

Kender den ikke...

Jens

Fra : rlauritsen

Dato : 21-01-09 20:38

> [...]
> accesspunkt kører 54G og jeg kan max. få 20-25 Mbit/s igennem. Jeg har
> 40/40 Mbit/s fiber. Min gamle router kunne kun klare ca. 20 Mbit/s, så da

Ja jeg får også kun ca. 20 mbit hvis jeg tester fra den bærbare, men på den
stationære får jeg de 30 mbit, så der må det jo være routeren.

Hvilken router kan så klare fuld hastighed ? Jeg ved nu ikke om jeg gider
lave det om. Jeg skulle bare teste det med de 50 mbit. Det er jo ikke for at
jeg har den vilde brug for det. Så jeg nupper nok bare 20 / 3 mbit når de
nye priser kommer. Jeg vil nu også hellere have 10/10, 20/10 eller 20/20 som
andre har skrevet andre steder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-09 23:34

rlauritsen skrev:

> Ja jeg får også kun ca. 20 mbit hvis jeg tester fra den bærbare,

Er det trådløst? Man plejer at sige at det trådløse i bedste fald
kører med den halve fart af routerens nominelle (trådløse)
hastighed så 54 Mbps bliver til højst 27 Mbps. Med kabel kan man
udnytte routeren fuldt ud.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 21-01-09 23:49

rlauritsen wrote:
> Hvilken router kan så klare fuld hastighed ? Jeg ved nu ikke om jeg
> gider lave det om. Jeg skulle bare teste det med de 50 mbit. Det er jo

Hvis du har behov for en router med telefoni og trådløst, kunne linksys'
WRP400 måske være løsningen, den kan, ifølge linksys, håndtere et
througput på op til 80 Mbit.

- Chano Andersen

Fra : Jens

Dato : 22-01-09 00:06

"Chano Andersen" <sunsite012009@chanoandersen.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis du har behov for en router med telefoni og trådløst, kunne linksys'
> WRP400 måske være løsningen, den kan, ifølge linksys, håndtere et
> througput på op til 80 Mbit.

Hvis den kun kan håndtere 80 Mbit/s ville jeg ikke købe den. Ikke med de
hastigheder der vil kunne leveres fra YouSee fremover når de får
implementeret DOCSIS 3.0.
Så er den jo hurtigt forældet

Jens

Fra : rlauritsen

Dato : 22-01-09 01:27

> Hvis den kun kan håndtere 80 Mbit/s ville jeg ikke købe den. Ikke med de
> hastigheder der vil kunne leveres fra YouSee fremover når de får
> implementeret DOCSIS 3.0.
> Så er den jo hurtigt forældet

Ja det vil jeg jo også mene.

Jeg har lige prøvet hastighedstest uden routeren tilsluttet, dvs. altså bare
denne pc direkte på modemet, og det er stadig 30 / 2,5 mbit. Jeg har et lidt
langt coax kabel fra stikket i stuen til modem på kontoret. Kan det være
derfor, eller er der bare ikke nok signal i nettet ?

Prøvede også lige uden en 1 gbit switch som var på efter modemet, men det
giver så 35 / 2,7 mbit.

Hvis jeg sætter modem på lige ved stikket ind i boligen og så et lan kabel
over i en pc så burde den vel køre max. ? Men nu er der jo et 10 m. coax med
forbindelsen normalt, så skal det vel også virke.

Fra : Chano Andersen

Dato : 22-01-09 15:12

Jens wrote:
> Hvis den kun kan håndtere 80 Mbit/s ville jeg ikke købe den. Ikke med de
> hastigheder der vil kunne leveres fra YouSee fremover når de får
> implementeret DOCSIS 3.0.
> Så er den jo hurtigt forældet

De fleste routere der sælges idag, (I den billige ende) har alligevel
kun 100Mbit interfaces, så der skal man alligevel skifte ud, hvis man
har behov for mere.

- Chano Andersen

Fra : Brian K

Dato : 22-01-09 01:30

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad siger:
>
> http://hastighedstest.yousee.dk/

jeg får 54857 / 3692

> Har du en router i mellem?

Jeg har en sitecom wl-308 router imellen

mvh
brian

Fra : Martin Schou

Dato : 21-01-09 19:05

"rlauritsen" <rlauritsen@gmail.com> wrote in message
> Nu har jeg også fået det nye modem, men jeg får "kun" 30 mbit ned og ca.
> 2,5 mbit op.
>
> Får I andre de fulde 50 / 4 mbit ?
>
> Jeg testede med http://www.speedtest.net/

den test giver jeg heller ikke meget for.
Find en FTP server at teste imod.
Martin

Fra : rlauritsen

Dato : 21-01-09 19:06

> den test giver jeg heller ikke meget for.
> Find en FTP server at teste imod.

Den passede helt perfekt, da jeg havde 12 / 1 mbit.

Fra : Klaus G.

Dato : 21-01-09 19:37

> hvis alt udstyr tilsyneladende skal aktiveres for at kunne gå på nettet,
> hvordan bliver min Sitecom WL-308 så aktiveret ? (så den får adgang til
> yousee's net)
Da jeg i sin tid havde Webspeed, så var det kun muligt at have én pc på.
Eller én MAC-Adresse om man vil. Derfor at kabelmodemet skal smækkes på
WAN-siden af ens router og pc'erne på LAN-siden. Den første pc som skal på
nettet får så omtalte aktiveringsside. Her indtaster man så koderne og
routerens MAC-adresse blivre registreret. Næste pc som skal på nettet går jo
også gennem routeren. Men det kan udbyderen jo ikke se og tror det er samme
puterm altså ingen problemer.

Så hvis du køre det gennem en router og du allerede har aktiveret, så kan du
smække alle de enheder på du vil og der vil ikke blive krævet nogen
aktivering fremover.

Mange routere kan desuden sættes op til en anden MAC-adresse. Det kan man
med fordel gøre og så kopiere sin "main computers" Mac-adresse. For hvis din
router af en eller anden mystisk grund ikke dutter en dag og du smækker din
PC direkte på kabel modemet så vil den ikke spørge efter ny aktivering. Og
man slipper så for at skulle til at rode en bunke papir igennem :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-01-09 17:28

Chano Andersen wrote:

> De fleste routere der sælges idag, (I den billige ende) har alligevel
> kun 100Mbit interfaces, så der skal man alligevel skifte ud, hvis man
> har behov for mere.

Og WAN og LAN som virtuelle interfaces på samme netkort.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-01-09 21:00

Chano Andersen wrote:

> Selvom der er flere fysiske porte?

Det gælder i hvert fald for Linksys WRT54GL og Asus WL-500gP.
<http://wiki.openwrt.org/OpenWrtDocs/NetworkInterfaces>

Om der findes billige routere med separate *fysiske* netkort til LAN og
WAN siden skal jeg naturligvis ikke kunne sige.

--
Jesper Lund