AGP*8-kort i AGP*4-maskine??
Fra : uni.bull@gmail.com

Dato : 19-01-09 04:20

Hej.

Jeg har en ældre Dell Optiplex GX420 som har brug for et kraftigere
grafikkort.

Jeg er blevet oplyst at bundkortet understøtter AGP*4.
Men markedet for AGP*4-kort er mildest talt ikke særligt stort, så
spørgsmålet er om jeg kan købe et AGP*8-kort og sætte i computeren
istedet??

Hvad siger i? Vil et AGP*8-kort fungere i en AGP*4-maskine?

--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : jk

Dato : 19-01-09 12:40

On Mon, 19 Jan 2009 03:20:01 -0800 (PST), uni.bull@gmail.com wrote:

> [...]
>istedet??
>
>Hvad siger i? Vil et AGP*8-kort fungere i en AGP*4-maskine?

I visse tilfælde vil det. Det er et spørgsmål om 0.8 volt og 1.5 volt.

Bundkortet burde kun kunne lave 1.5 volt til agp-porten. Herved futter
et 8x bundkort med behov for 0.8 volt nogle gange af. Men nogle agp 8x
kort er kompatible, og kan også køre på 1.5 volt.

Så det er ærlig talt temmelig risikabelt bare at gøre det i blinde.

http://wiki.answers.com/Q/Will_an_8x_AGP_video_card_work_in_a_4x_AGP_slot

www.ebay.co.uk kan du sagtens finde agp 4x kort. Der er ikke told
med UK, og du ser på et stort brugtmarked med over 50 mill mennesker.
Porto er ofte 5-10 £ og paypal meget udbredt.

mvh

John

Fra : jk

Dato : 19-01-09 13:26

On Mon, 19 Jan 2009 12:39:42 +0100, jk <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

> [...]
>kort er kompatible, og kan også køre på 1.5 volt.
>
>Så det er ærlig talt temmelig risikabelt bare at gøre det i blinde.

Det er naturligvis ikke bare grafikkortet, der er i givet fald brænder
af, men også agp-porten på bundkortet.

:-/

John

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 19-01-09 16:21

jk wrote:
> I visse tilfælde vil det. Det er et spørgsmål om 0.8 volt og 1.5 volt.

Heldigvis blev det problem løst ved at lave hak (keying) i AGP-kortene,
så man ikke kunne sætte et AGP-kort i et AGP-slot, som det ikke var
kompatibelt med.

Kort og godt:
AGP x4 og x8 grafik- og bundkort er i praksis alle kompatible, men er et
af dem x4, så kører det heller ikke hurtigere end x4.

> http://wiki.answers.com/Q/Will_an_8x_AGP_video_card_work_in_a_4x_AGP_slot

Jeg gætter på at du bare læste første hit på google, og troede at det
vidste du alt om?

Læs her:
http://www.directron.com/15agpguide.html
http://www.ertyu.org/steven_nikkel/agpcompatibility.html
http://www.cryer.co.uk/glossary/a/agp.htm

Fra : jk

Dato : 20-01-09 09:38

On Mon, 19 Jan 2009 16:21:01 +0100, "Jens C. Hansen"
<*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> wrote:

> [...]
>af dem x4, så kører det heller ikke hurtigere end x4.

>Jeg gætter på at du bare læste første hit på google, og troede at det

Nej, jeg fandt bare et relevant google-indlæg. Manden må selv slås med
om han kan få et 8x agp-kort ned i slot, eller ej.
Når man ER advaret, så ødelægger man vel ikke agp kort og bundkort.
Det er ret håbløst at sige noget mere konkret, når der ikke er udpeget
noget præcist grafikkort eller bundkort.

:-/

mvh

John

Fra : J. E.

Dato : 28-01-09 23:59

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> AGP x4 og x8 grafik- og bundkort er i praksis alle kompatible, men er et af dem x4,
> så kører det heller ikke hurtigere end x4.

Jeg ville nu ikke være så sikker, da jeg på flere "nyere" bundkort har set
advarsler om ikke at montere andre AGP-kort end det foreskrevne. Her
har der været henvist til den foreskevne volt.

Fra : claus b.p.

Dato : 05-02-09 11:56

J. E. wrote:
> [...]
> har set advarsler om ikke at montere andre AGP-kort end det
> foreskrevne. Her har der været henvist til den foreskevne volt.
Det er selvfølgelig fint, hvis man har de tekniske data for sit bundkort og
grafikkort, så man kan sammenligne. Men grundlæggende er det med 99 pct
sikkerhed sådan at kan man få grafikkortet ned i soklen uden vold, så vil
det virke. Jeg har kørt med adskillige af x2 x4 og x8 AGP kort i bundkort
med x4 og x8 sokler. Husk blot at nogle bundkort kræver en driver til
chipsættet for at få maximal ydelse på AGP porten.

/Claus

Fra : MAT

Dato : 19-01-09 22:20

Hvad siger i? Vil et AGP*8-kort fungere i en AGP*4-maskine?

Måske dette (gamle) link gamle link kan bruges:
http://www.directron.com/15agpguide.html

Fra : uni.bull@gmail.com

Dato : 20-01-09 03:24

On 20 Jan., 09:37, jk <johnknuhtse...@Mail.dk> wrote:

> [...]
> Det er ret håbløst at sige noget mere konkret, når der ikke er udpeget
> noget præcist grafikkort eller bundkort.

Så så, nu må i ikke komme op at slås i jeres velmenende forsøg på at
hjælpe mig

Jeg takker for de forskellige links. Som nævnt er jeg blevet oplyst
AGP*4 af Dell-support. Det vil i praksis sige det samme som AGP2.0...

Jeg læser at de forskellige links, at jeg vil kunne komme et AGP3.0
(AGP*8) grafikkort i maskinen, men at kortet naturligvis kun vil
performe til AGP*4.

I praksis tro jeg at jeg vil prøve at finde et kort hvor der står
AGP*4/*8 - så burde jeg vist være sikker...
Det nuværende kort er et GeForce4MX - og dét begynder at give
problemer for ungernes spil...
--
Uni Bull
Vallensbæk