Andet multimedie
bentjuul 3670
Bedste billede format?
Fra : mlt

Dato : 19-01-09 18:54

Passer følgende rækkefølge omkring billedekvalitet og valg af format (øverst
bedst, nederst dårligst):

TIFF
PNG
JPG

?

Fra : Bjørn

Dato : 19-01-09 18:59

mlt wrote:
> Passer følgende rækkefølge omkring billedekvalitet og valg af format
> (øverst bedst, nederst dårligst):
>
> TIFF
> PNG
> JPG

Du kan ikke stille op så generelt. Hvert format til sit formål. Jeg
bruger gerne Tiff/EPS til trykt grafisk produktion, PNG til web -
sommetider, Jpg til web - sommetider

Fra : IW

Dato : 20-01-09 21:30

"mlt" <asdf@asd.com> skrev i en meddelelse
> Passer følgende rækkefølge omkring billedekvalitet og valg af format
> [...]

Jeg vil jo bestemt mene at det har med at gøre hvad billdet skal bruges til

En jpg til web billeder er jo ganske effektiv, men jeg ville nødig ligge og
skrælle lag af sådan en, som man gør i psd (photoshop)

Der findes vist ingen entydig forklaring på den der

IW

Fra : mlt

Dato : 21-01-09 20:43

Billederne skal både være bedst digitalt (inkluderes i en PDF) og til print
(PDF'en skal udskrives). Kan se at det klart giver en bedre kvalitet med
TIFF i begge tilfælde, så selvom det fylder meget virker det oplagt at bruge
dette format fremover.

Fra : JS

Dato : 22-01-09 20:13

> [...]
> (PDF'en skal udskrives). Kan se at det klart giver en bedre kvalitet med
> TIFF i begge tilfælde, så selvom det fylder meget virker det oplagt at

TIFF er bedst til tryk og print, der bliver ikke smidt data væk selvom
det bliver korrigeret og gemt flere gange.

Mvh
JS

Fra : Svend Erik Jørgensen

Dato : 11-02-09 20:08

"mlt" <asdf@asd.com> skrev i en meddelelse
> Passer følgende rækkefølge omkring billedekvalitet og valg af format
> [...]

Med TIFF får du opløsningen på 300 dpi, der kræves til pre-press.
Vær opmærksom på, at bruger du Quark-Express, så misfarves TIFF en anelse.

Hilsen
Svend Erik Jørgensen

Fra : emjeppesen

Dato : 11-02-09 21:07

Svend Erik Jørgensen skrev:

>"mlt" <asdf@asd.com> skrev i en meddelelse

>Med TIFF får du opløsningen på 300 dpi

sikke da noget vrøvl. Opløsningen har da ikke en pind at gøre med om
formatet er Tiff, PNG eller JPG

Hilsen emj