uretfærdigt
Fra : Per H

Dato : 15-01-09 00:11

Jeg syndtes at er lidt uretfærdigt, jeg er holdt op med at drikke øl,
og det der er stærkere, spiser ikke kager, men generalt kun sunde
ting. Jeg træner i fitnescenter hver anden dag, på 4 uge, men har ikke
tabt mig overhoved, hverken i omkreds eller Kg. jeg har til daglig
stillesiddende arbejde.
Hvad gør jeg forkert, ud over at bruge mange penge på fitnes.
Jeg er mand der skal tabe ca 10 kg.

per

Fra : Sabina H.

Dato : 15-01-09 08:02

"Per H" <tramanden@gmail.com> wrote in message
> [...]
> stillesiddende arbejde.
> Hvad gør jeg forkert, ud over at bruge mange penge på fitnes.

du bør måske kigge på hvad og hvordan du træner - det kan sagtens have noget
at sige om hvor effektiv din træning i virkeligheden er, i forhold til hvad
og hvordan du skal tabe dig...
kik også på dit antal af måltider, og din portionsstørrelse....
og så prøv om du kan smide lidt "motion" ind i hverdagen - et stillesiddende
job er ikke en undskyldning for ikke at bevæge sig alligevel....

--
Knus,
Sabina

Fra : Per H

Dato : 15-01-09 12:02

On Thu, 15 Jan 2009 08:02:23 +0100, "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>
skrev:

> [...]
>at sige om hvor effektiv din træning i virkeligheden er, i forhold til hvad

Jeg cykler men taber der kun 70 kalorier,, (10 minutter) Jeg har
simpelthen ikke luft til mere..
derefter træner jeg muskler, ca 10 maskiner.
ialt 1½ time totalt

>kik også på dit antal af måltider, og din portionsstørrelse....
det er ikke det vilde. men bare det, at jeg ikke spiser eller drikker
usund, burde jeg tabe mig. Ellere kan man ligeså godt gå tilbage, og
hygge sig.

med hensyn til måltiderne, vil jeg ikke lave 100% om på det, da det
heller ikke skal blive for surt.. Jeg burde sikkert spise mere kål,
men jeg er jo ikke en kanin. skal vi huske..

per

Fra : Sabina H.

Dato : 15-01-09 22:55

> Jeg cykler men taber der kun 70 kalorier,, (10 minutter) Jeg har
> simpelthen ikke luft til mere..
> derefter træner jeg muskler, ca 10 maskiner.
> ialt 1½ time totalt

jeg ville give den længere tid på cyklen, evt gradvist - beslutte sig for at
dag 1-2-3, tager du 12 minutter - dag 4-5-6 15 minutter og så videre.... du
skal have blodet op i omdrejninger...
lad være med at køre helt det samme sæt på styrketræningen fra gang til
gang, veksel imellem muskelgrupperne, sådan at du en dag feks arbejder mest
med ben, og den anden arbejder mest med overkrop - husk at træne ryg når du
træner mave...
og hellere køre 3 sæt af 15, end 2 sæt af 10 - og husk at din muskel skal
være udmattet efter sættene...

> [...]
> heller ikke skal blive for surt.. Jeg burde sikkert spise mere kål,
> men jeg er jo ikke en kanin. skal vi huske..

jeg synes stadig du skal kigge på portionsstørrelse, da det uden tvivl er
der den største synder ligger.... husk at en mand der vejer 10 kg mindre,
skal bruge mindre energi... så du skal reelt spise som om du allerede har
tabt dig.....
et nemt fif er at skifte din normale tallerken størrelse ud med en der er
1/3 mindre - og så konsekvent kun tage en portion!!

og nej, du kan ikke regne med at "bare du ikke spiser usundt burde du tabe
dig", for der kan være lige så mange kalorier i sund mad som i usund, så
hvis du blot spiser tilsvarende mere af maden, så er du lige vidt....

en meget stor synder er feks hvidt brød og pasta... vi oplever generelt
herhjemme når vi i perioder ikke helt har passet på, så kan vi nemt tabe op
til 2 kg på en uge, bare på at droppe alt det hvide brød....

--
Knus,
Sabina

Fra : Per H

Dato : 15-01-09 23:54

On Thu, 15 Jan 2009 22:55:20 +0100, "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>
skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> wrote in message

>jeg ville give den længere tid på cyklen, evt gradvist

Det er bare så dødkedeligt at jogge rund på den.

mener du at jeg skal træne hver dag?
Dem på fitnescenteret mener hver anden dag er nok, da musklerne også
skal have hvile

> - beslutte sig for at
>dag 1-2-3, tager du 12 minutter - dag 4-5-6 15 minutter og så videre.... du
>skal have blodet op i omdrejninger...

det mærkes som ens lunger bliver sandblæst.

Jeg spiser generalt små portioner, og også salet til aften.
Aldrig pasta.

mener du da at det er ligemeget om jeg drikke 3 øl om dagen?

per

Fra : Sabina H.

Dato : 16-01-09 00:00

> Det er bare så dødkedeligt at jogge rund på den.

så prøv løbebånd eller crosstrainer, fyr noget musik i ørerne.... gør hvad
der skal til for at du kan holde det ud... jeg synes også cyklen er røv
kedelig, så jeg går på løbebånden i stedet.... du kan også kombinere de
forskellige ting...

> mener du at jeg skal træne hver dag?
> Dem på fitnescenteret mener hver anden dag er nok, da musklerne også
> skal have hvile

hvis du vil træne hver dag, skal du kun træne på maskiner hver anden dag...
de har ret i at musklerne skal restituere....

> det mærkes som ens lunger bliver sandblæst.

du skal ikke gøre det vildere end at du kan føre en samtale mens du er i
gang....

> Jeg spiser generalt små portioner, og også salet til aften.
> Aldrig pasta.
>
> mener du da at det er ligemeget om jeg drikke 3 øl om dagen?

nej, naturligvis ikke.... alt tæller på skalaen....

--
Knus,
Sabina

Fra : Per H

Dato : 16-01-09 00:49

On Fri, 16 Jan 2009 00:00:10 +0100, "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>
skrev:

> [...]
>der skal til for at du kan holde det ud... jeg synes også cyklen er røv
>kedelig, så jeg går på løbebånden i stedet.... du kan også kombinere de

hvor lang tid mener du jag skal træne om dagen med løb og cykling?

per

Fra : Sabina H.

Dato : 16-01-09 08:20

> hvor lang tid mener du jag skal træne om dagen med løb og cykling?

nu er jeg ikke personlig træner, så mine råd kommer udelukkende ud fra
erfaring og hvad jeg igennem tiden har lært....

jeg ville starte i det små.... som jeg allerede har sagt....
som udgangspunkt ville jeg bruge lidt mere tid på cardio hver anden dag....
når du når op på at kunne lave cardio i 30 minutter inden styrketræning, kan
du evt udvide med at smide en ekstra dags cardio ind....

hvis jeg var dig, ville jeg ikke presse den for hårdt - så kan man løbe sur
i det, og det er jo ikke meningen...

--
Knus,
Sabina

Fra : Per H

Dato : 16-01-09 09:23

On Fri, 16 Jan 2009 08:20:16 +0100, "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>
skrev:

> [...]
>når du når op på at kunne lave cardio i 30 minutter inden styrketræning, kan
>du evt udvide med at smide en ekstra dags cardio ind....

skal den cardio tages på en gang, eller kan jeg styrketræne imellem og
slutte af med lidt cardio

Men det er stadig hver dag der skal trænes.. Det er jo ret meget.
når man ikke tidligere har trænet.

var lige på vægten til morgen,
havede faktisk ikke tabt andet end nogle gram på 4 uger.

per

Fra : Sabina H.

Dato : 16-01-09 17:13

> skal den cardio tages på en gang, eller kan jeg styrketræne imellem og
> slutte af med lidt cardio

du kan sagtens fordele den...

> Men det er stadig hver dag der skal trænes.. Det er jo ret meget.
> når man ikke tidligere har trænet.

netop derfor siger jeg jo at du ikke skal træne hver dag nu, men først når
du kan tage 30 minutters cardio samlet.....

> var lige på vægten til morgen,
> havede faktisk ikke tabt andet end nogle gram på 4 uger.

husk på, muskler vejer mere end fedt, og du vil ikke tabe dig af
styrketræning alene.... der skal mere til...

--
Knus,
Sabina

Fra : Per H

Dato : 16-01-09 17:32

On Fri, 16 Jan 2009 17:12:56 +0100, "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>
skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> wrote in message
>
>netop derfor siger jeg jo at du ikke skal træne hver dag nu, men først når
>du kan tage 30 minutters cardio samlet.....
Ok så misforstod jeg det lidt da du skrev dag 1-2-3-4. osv.

Fulgte dine råd idag, og satte modstanden på cyklen en tand ned, og
mosede ikke så meget på, hvilket betød at jeg kom meget længere, på
cyklen, romaskinen, og så den cykel man går på, med håndtag. (som
stavgang.) og i forskellige sværhedsgrader.. Man blev jo helt høj af
det, når det ikke var så hårdt ved lungerne.
Ps. men øvelse gør vel mester på et tidspunkt.

per

Fra : Sabina H.

Dato : 16-01-09 19:54

> Ok så misforstod jeg det lidt da du skrev dag 1-2-3-4. osv.

jeg kan da lige skære det helt ud for dig*G*
ved at gradvist øge tiden, vil du pludselig kunne kunne mærke en voldsom
forbedring...
feks hvis vi siger du starter i morgen, og du normalt tger 10 minutter, så i
morgen tager du 12 minutter i stedet, og det gør du de næste 3-4 gange du
træner... derefter smider du yderligere to minutter på, sådan at du tager 14
minutter, og det gør du så også de efterfølgende 3-4 gange, og så videre og
så videre....
inden du ser dig om er du oppe på 30 minutter og gjort det på en måde så det
ikke virker så voldsomt.....

> [...]
> det, når det ikke var så hårdt ved lungerne.
> Ps. men øvelse gør vel mester på et tidspunkt.

det er jo ikke meningen man skal okse derudaf - det er kun spinnere der er
så tossede ;)
den mest effektive fedtforbrænding er langvarig cardio - så hvis du kun
bruger 10 minutter (og okser derudaf så du udmatter dig selv totalt) så får
du ikke den optimale træning, heller ikke bagefter...
det bedste er hvis du holder det i en modstand og et tempo hvor du stadig
kan føre en let samtale - naturligvis ikke så langsomt at du ikke bliver en
anelse forpustet, men på ingen måde så hurtigt at du slet ikke kan trække
vejret ordentligt....

har du fået lagt en træningsplan af en instruktør??

--
Knus,
Sabina

Fra : Per H

Dato : 16-01-09 20:06

On Fri, 16 Jan 2009 19:54:04 +0100, "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>
skrev:

>har du fået lagt en træningsplan af en instruktør??

ja

10 min på cykel eller lign, efterfølgende med muskeltræning.
afslutning, med 10 min cykling, eller lign. Hver anden dag, indtil
vægten er nede. Derefter hver 3 dag til vedligeholdelse.

syndtes faktisk heller ikke at mine lunger blev som sandblæst idag.
fik tjekket mine lungefunktion og de er normale,
Skal lige sige at den ene lunge punkterede for en del år siden, men
forpustet er jeg altid blevet hurtigt.
mit knæ er også reperet, og jeg har haft en diskupolaps i nakken.

per

Fra : Sabina H.

Dato : 18-01-09 12:37

> [...]
> forpustet er jeg altid blevet hurtigt.
> mit knæ er også reperet, og jeg har haft en diskupolaps i nakken.

har du informeret din instruktør om de problemer??

min tanke er at naturligvis skal det kunne mærkes at man træner, men man
skal ikke køre sig selv så langt ud at det bliver en pine, og det lød det
til at det var før...
din træningsplan er ret "standart"...
hvis du er interesseret i at udvide og lære lidt om hvorfor og hvordan, så
prøv at tjekke www.iform.dk eller www.seek4fitness.dk

--
Knus,
Sabina

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-01-09 13:11

Per H skrev den 15-01-2009 23:54:

> Det er bare så dødkedeligt at jogge rund på den.
>
> mener du at jeg skal træne hver dag?
> Dem på fitnescenteret mener hver anden dag er nok, da musklerne også
> skal have hvile

kedeligt er vel kun hvad du gør det til.

Jeg har en crosstræner....når jeg bruger den så sætter jeg en dvd med en
tv-serie på... et afsnit passer meget godt med 45 minutter som er - for
mig - en god træningsrunde.

Som ekstra har jeg fundet ud af, hvordan jeg sætter crosstræneren til
computeren, hvorfor jeg bagefter har træningsdata som jeg kan fifle lidt
med.

Pt. er træning dog sat på vågeblus, da min tid går med køkkenenovering

> det mærkes som ens lunger bliver sandblæst.

mon du træner for hårdt i de minutter du står på cyklen, crosstræneren
eller løbe båndet.

For at bruge kalorier behøvedes du jo ikke at storme afsted.

> mener du da at det er ligemeget om jeg drikke 3 øl om dagen?

næh, det er faktisk ikke.

Prøv at droppe alkoholen i fx 2 uger, samtidig med at du holder din
træning og kost.....du vil opdage at vægttabet bliver lettere.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Per H

Dato : 18-01-09 13:38

On Sun, 18 Jan 2009 13:10:35 +0100, Carsten Riis
<carsten.riis@gmail.com> skrev:

>næh, det er faktisk ikke.
>
>Prøv at droppe alkoholen i fx 2 uger, samtidig med at du holder din
>træning og kost.....du vil opdage at vægttabet bliver lettere.

det er det jeg allerede har djort bare i 4 uger

vægttab= 0 Gram.

per

Fra : Gert

Dato : 15-01-09 13:29

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> stillesiddende arbejde.
> Hvad gør jeg forkert, ud over at bruge mange penge på fitnes.

Hej Per

Jeg kan godt sætte mig i dit sted men bare rolig, hvis du har viljen så skal
du nok tabe dig 10 kg, men selvfølgelig ikke "over night".

Siden 21/7-08 har jeg selv tabt 20 kg, jeg har også et stillesidende job og
jeg dyrkede ingen form for motion.
Så jeg startede også meget langsomt op, da jeg besluttede mig for at nu
skulle det ændres.
Jeg meldte mig dog ikke ind i et fitness-center, men købte mig et par
løbesko, i starten løb jeg dog ikke - men gik. Og så har jeg langsomt bygget
det op til, at jeg i dag kan løbe 10 km på under 1 time.

Udover det har jeg fravalgt at køre på knallert på arbejde, nu cykler jeg i
stedet - har "kun" 5 km på job". Så er elevatorer og rullende trapper blevet
"forbudt" område.
Min kost har jeg ændret således, at jeg i dagligdagen har 100 % styr på,
hvor mange kalorier jeg indtager (2000 kcal), det er lidt omstændigt, men
det virker. Når vi er inviteret ud eller har gæster glemmer jeg alt om
kalorier og vægttab og den får fuld skrue.
At jeg ikke lever 100% i "kostcølibat" tror jeg på at vejen frem - for mig.
Sådan vil jeg jo også leve, når jeg når målet, et vægttab på 30 kg

Så bare klø på - formlen er enkelt : Brug mere energi end du indtager, så
vil du se et resultat.
Jeg har haft stor glæde af følgende hjemmeside : http://www.madlog.dk/ (det
koster godt nok lidt penge, men ikke alverden.

God fornøjelse

Mvh
Gert

Fra : Per H

Dato : 15-01-09 14:23

On Thu, 15 Jan 2009 13:28:58 +0100, "Gert" <gert@surfpost.dk> skrev:

> [...]

>Jeg kan godt sætte mig i dit sted men bare rolig, hvis du har viljen så skal
>du nok tabe dig 10 kg, men selvfølgelig ikke "over night".

Hej Gert Tak for de lovende ord, Som du beskriver dit forløb, kan jeg
næsten tilslutte mig. Dog ik med at veje min kost)

jeg vejer 92 og skal ned på ca 80, det er ihvertfald mit mål, og
fedemaven skal væk.
Men det er jo kommet igennem flere år, så det tager sikkert lidt tid
at få det af igen. Men det må være noget af en kold tyrker jeg har
taget, for da jeg startede med træning, og nul sprut, har jeg haft let
til hovedpine, og svimmelhed, men måske kroppen har fået et chok.
Jeg har aldrig drukket så meget vand som nu..

ps. iøvrigt er det også for kondiens skyld, jeg blev forpustet af at
gå ud til bilen.

per

Fra : Per H

Dato : 16-01-09 02:49

On Thu, 15 Jan 2009 13:28:58 +0100, "Gert" <gert@surfpost.dk> skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg har haft stor glæde af følgende hjemmeside : http://www.madlog.dk/ (det

Ret sjovt at se. jeg troede da ikke at frugt og salat var noget man
blev fed af. Var overbevist om at man kunne spise alt det grønne man
orkede.

per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-01-09 21:07

> [...]
> stillesiddende arbejde.
> Hvad gør jeg forkert, ud over at bruge mange penge på fitnes.

Du knokler for meget. Det er min erfaring at der skal motion til, men af den
slags, man kan blive ved med i timevis. En times hård motion giver måske 400
kcal, og langt det meste af forbruget er sukker. Det betyder at du ikke
forbrænder noget fedt, og samtidig ender med at være sulten - man spiser
mere, når man forbrænder sukker frem for fedt. Resultatet er at man ikke
taber sig, men bliver i bedre form.
Gå lange ture i stedet. 5-10 km hver dag, så ryger de 10 kg hurtigt. Du kan
også cykle (15-30 km) eller svømme (2-3 km).
Ulempen er at det ikke hjælper på formen og det tager masser af tid.

Mvh Maria