salonriffel
Fra : Frans Jensen

Dato : 14-01-09 22:26

er der kommet nye regler for jagtvåben?

var i butikken forleden for at se på ny kaliber 22
(rågeunge-regulering)

ekspedienten viste mig så lige en Marlin i kaliber .177 og sagde at
dette også var en salonriffel,
men i følge hvad jeg kan læse mig til på nettet:

----------------
http://www.skoleniskoven.dk/default.asp?m=10&a=1718#salonriffel
Salonriffel
Kravet er, at anslagsenergien ved mundingen (V0) er mindst 180 J og
diameteren på projektilet skal være mindst 5,5 mm.
--------------

er en kaliber .177 kun på ca. 4,5 mm. og altså ikke et lovligt
salonriffelkaliber til jagtbrug

nogen som ved noget?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 14-01-09 23:02

On Wed, 14 Jan 2009 22:25:59 +0100, Frans Jensen wrote:

> [...]
> diameteren på projektilet skal være mindst 5,5 mm. --------------
>
> er en kaliber .177 kun på ca. 4,5 mm. og altså ikke et lovligt

Man kan jo kalde hvad som helst en salonriffel eller salonkommunist

Men kravet iflg §3 5) i Bk 1010 af 9. august 2007 til riflede våben er
kun en mundingshastighed V0 på mindst 200 m/s til duer, kragefugle,
vadefugle og stær.

De 5,5 mm gælder kun for luft som drivmiddel.

--
Niels