Lynlås for eller bag?
Fra : Lars Skov

Dato : 11-01-09 00:58

Hejsa

Jeg er på udkig efter en ny tørdragt da den anden er 'krøbet' lidt.

Har kig på en Northern Diver CNX25 (compressed 2.5mm neoprene), men
skal jeg vælge lynlåsen for eller bag?

Har desværre ikke fundet mulighed for at prøve den med tilpas mange
X'er med lynlås foran.

Mvh
Lars Skov

Fra : Sir1

Dato : 11-01-09 04:37

On 11 Jan., 08:57, Lars Skov <l...@rsskov.dk> wrote:
> [...]
> skal jeg vælge lynlåsen for eller bag?
>
> Har desværre ikke fundet mulighed for at prøve den med tilpas mange

Jeg har en til salg - str. XL / 45 i støvler med frontlynlås. Den har
aldrig været i vandet.
Jeg er selv 182, men er for bredskuldret til den. En slank person på
min højde vil sandsynligvis kunne gå i den. Men hvis du skal bruge
flere X'er er den for lille
Vh
Søren

Fra : Torben

Dato : 11-01-09 12:52

"Sir1" <siren@post.tele.dk> wrote in message
> [...]

Jeg er selv 182, men er for bredskuldret til den. En slank person på
min højde vil sandsynligvis kunne gå i den. Men hvis du skal bruge

Passer den til en slank mand på 190 og 100 kg ?? - hvis ja hvad koster den`?

-Torben

Fra : Sir1

Dato : 11-01-09 05:17

On 11 Jan., 12:51, "Torben" <t...@fjerneshajq.dk> wrote:
> [...]
> Søren
>
> Passer den til en slank mand på 190 og 100 kg ?? - hvis ja hvad koster den`?

Nahh, det er jeg bange for den ikke gør. Jeg har lige tjekket på
http://ndiver.com/site/downloads/index.html (download drysuit-
brochuren) - grænsen hedder 188/95 kg. Men når jeg har den på (jeg kan
lige klemme mig i den) tænker jeg at det umuligt kan lade sig gøre at
få en højere person i. Men det afhænger vel af kropsomfanget.
Vh
Søren

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 11-01-09 16:49

Hej Lars

Det bedste er hvis du kan prøve en, for der er noget forskel på hvordan
frontlynlåse "sidder".
Jeg har en Auqasuit med frontlynlås den kunne jeg selv lyne og samtidigt sad
den sådan at jeg kunne tisse uden at tage dragten af den, har haft + 800 dyk
i den.(jeg har den stadigt og er tæt, men gammel)
Nu har jeg lige købt en Otter Britania med front og tisselynlås en lækker
dragt men for det første har jeg svært ved at lukke den for lynlåsen selv da
den starter på bagsiden af v.skulder og da jeg kun er 170 cm. høj er
tisselynlåsen sat "skæv" på, 3-4 cm. længere mod venstre for frontlynlåsen
sidder i vejen.
Så hvis jeg skulle købe i dag ville jeg vælge med ryglynlås og med den
største tisselynlås.
Min mening er at med frontlynlås er det for at klare sig selv (bla. hvis man
har et lille stranddyk kan man selv) men ved ryg lynlås skal man have en til
at hjælpe sig.
I klubben har jeg set at en ryglynlås er blevet lukket af en "ny" dykker med
det resultat at der blev rykket en tand af var kun et ½ år gammel.
Håber ikke du er blevet mere forvirret.

Hilsen Sten

Fra : Jan Birk

Dato : 11-01-09 17:41

Generelt tror jeg at en ryglynlås holder bedre. Det er mest pga. den
lige (vandrette) måde den er monteret på. Jeg har en tendens til at
rulle dragten på den måde og andre tror jeg gør ligeså.

Men, jeg vil altid vælge en front lynlås eller en anden slags, der giver
mig frihed til selv at kunne komme ind og ud af dragten.

/Jan

Fra : Lars Skov

Dato : 11-01-09 14:29

Hejsa

> [...]
> Jeg er selv 182, men er for bredskuldret til den. En slank person på
> min højde vil sandsynligvis kunne gå i den. Men hvis du skal bruge

Jeg er desværre nok nødt til at have en XXXLT i øjeblikket Så den
er for kort begge veje...

Mvh
Lars

Fra : Lars Skov

Dato : 11-01-09 14:33

Hejsa

> I klubben har jeg set at en ryglynlås er blevet lukket af en "ny" dykker med
> det resultat at der blev rykket en tand af var kun et ½ år gammel.
> Håber ikke du er blevet mere forvirret.

Ja, hjælp til selvhjælp er godt. Men jeg kan sgu' ikke finde ud af om
jeg kan lkide lynlåsen på forsiden. Er lidt bange for, at den blev
mere 'stiv på tværs', men jeg har læst mig frem til at frontlynlåsen
skulle gøre dragten mere fleksibel. Hmm...

Mvh
Lars Skov

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 12-01-09 16:26

Der er ingen tvivl om at ryglynlås gør dragten mest fleksibel på brystet når
man bukker sig og jeg tror ikke man mærker den på ryggen, samtidigt når du
ruller dragten sammen ligger en ryglynlås bedre da du ikke "knækker" på
samme måde som en front.

Sten

"Lars Skov" <l@rsskov.dk> skrev i en meddelelse
Hejsa

Fra : JL

Dato : 12-01-09 08:48

On 12 Jan., 16:26, "Sten Nordstrøm" <st...@webspeed.dk> wrote:
> [...]
> ruller dragten sammen ligger en ryglynlås bedre da du ikke "knækker" på

Til gengæld er den så temmelig stiv i skuldrene hvis det f.eks. er
vigtigt for dig at kunne lukke dine ventiler.

mvh
Jonas