Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skattekurser
Fra : Ukendt

Dato : 08-01-09 18:41

Hej !

Er der nogen her i gruppen der kender et link til en side, hvor man kan se
skattekurserne på aktier og andre værdipapirer pr. nytår ?

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-01-09 23:31

Abricosicus wrote:

> Er der nogen her i gruppen der kender et link til en side, hvor man kan
> se skattekurserne på aktier og andre værdipapirer pr. nytår ?

Hvad skal du bruge dem til?

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-09 05:18

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Hvad skal du bruge dem til?
>
> --
> Jesper Lund

Til opgørelse af et dødsbo, der skal afsluttes pr. årsskiftet.

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 09-01-09 13:24

On Thu, 08 Jan 2009 22:30:40 +0000, Jesper Lund wrote:

> Hvad skal du bruge dem til?

Hvorfor spørger du?

--
Niels

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-01-09 20:06

Niels P Sønderskov wrote:

> Hvorfor spørger du?

Fordi man efter formueskattens afskaffelse normalt ikke har behov for
disse kursoplysninger. Spørgsmålet er om SKAT stadig har en officiel
kursliste for alle danske værdipapirer?

--
Jesper Lund

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 10-01-09 00:23

On Thu, 08 Jan 2009 18:41:09 +0100, Abricosicus wrote:

> Hej !
>
> Er der nogen her i gruppen der kender et link til en side, hvor man kan
> se skattekurserne på aktier og andre værdipapirer pr. nytår ?

Findes ikke længere:

"Skattekursen

Skattekursen har først og fremmest været benyttet som
værdiansættelsesredskab for unoterede aktier og anparter til brug for den
daværende formueopgørelse. Told- og Skattestyrelsen udgav indtil 1997 en
Ã¥rlig kursliste, hvori skattekurserne var beregnet efter retningslinier
bestemt af Ligningsrådet.

En kurs efter skattekursmodellen er som udgangspunkt opgjort på den måde,
at kursen er beregnet som et gennemsnit af henholdsvis 1)
indtjeningsevnen 2) udbytteprocenten, hver især kapitaliseret med
faktorer fastsat af Ligningsrådet og 3) 80 pct. af den skattemæssige
indre værdi. Beregningen er i øvrigt karakteriseret ved, at der alene
benyttes skattemæssige værdier, og at der er tale om et lidt firkantet
kursberegningssystem, som ofte har været kritiseret for at føre til for
lave værdier, men som også har været anvendt og anerkendt som et
anvendeligt og nyttigt hjælpemiddel i flere situationer. Skattekursen har
nemlig i vidt omfang været anvendt som værdiansættelsesredskab til brug
ved beskatning og afgiftsberegning."

Uddrag af http://www.skm.dk/publikationer/udgivelser/1779/1800/
Bilag 4 Værdiansættelse til Generationsskiftet i erhvervslivet -
betænkning nr. 1374, august 1999

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-09 16:15

Hej igen !

Jeg har vist formuleret mig lidt uheldigt.
Det det drejer sig om er, at jeg leder efter et sted, hvor man kan finde de
historiske kurser på alm. børsnoterede papirer pr. nyår.

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-01-09 16:23

Abricosicus wrote:

> Jeg har vist formuleret mig lidt uheldigt. Det det drejer sig om er, at
> jeg leder efter et sted, hvor man kan finde de historiske kurser på alm.
> børsnoterede papirer pr. nyår.

Den officielle kursliste fra Københavns Fondsbørs. Du skal betale for at
få den i abonnement (de er ret fedtede med den slags). Dele af kurslisten
optrykkes i visse dagblade. Du kan muligvis hive de relevante kurser ud
af deres webside <http://omx.dk> selvom det er enormt besværligt at finde
rundt i deres sider (hver gang de fusionerer og/eller re-designer siderne
bliver det mere umuligt..).

--
Jesper Lund