årsrytme tænd/sluk ur
Fra : Ukendt

Dato : 08-01-09 19:39

Hej
jeg har anskaffet skildpadder (gul terapin)
og mangler et tænd sluk ur der følger døgnrytmen
og følger solopgang og nedgang

da den er vigtig for trivslen for skildpadder og vinterdvalen

nogen der ved om det findes

har set på sunriser men det er samme tidspunkt hver dag

har ellers fået styr på resten
530 liter og 80 liter til solgård
uva og uvb lys

--
Hilsen
Rene Hansen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-01-09 19:49

"Rene Hansen" <rbh-snublea-urrep.dk> skrev i en meddelelse
> da den er vigtig for trivslen for skildpadder og vinterdvalen

OK

Jeg har ikke forstand på akildpadder, men akvariefisk kommer i mange
tilfælde fra tropiske egne, og der er dag og nat stort set lige lange
hele året, så er 12 timer lys meget passsende.

Jeg kender desværre ikke ure, der følger en lokal døgnrytme her i
nordeuropa - men du kan vel selv regulere det hver 14 dag eller noget i
den stil - det må vel være godt nok ?

Jan

Fra : Nana

Dato : 08-01-09 23:51

> Jeg kender desværre ikke ure, der følger en lokal døgnrytme her i
> nordeuropa - men du kan vel selv regulere det hver 14 dag eller noget i
> den stil - det må vel være godt nok ?
>
> Jan

Vi holder krybdyr i massevis, og de klarer sig allesammen med en
lys/varmeregulering hver 14. dag. Du kommer alligevel til at regulere til
sommer, når indetemperaturen ændrer sig.