backup strategi?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 09-01-09 12:32

Er der ikke nogen af jer dygtige mennesker, der vil hjælpe mig med et
godt råd om backup?

Jeg ved godt, at der står en del på nettet, men jo mere jeg læser, jo
mere forvirret og nervøs for mine data bliver jeg. På nettet læser jeg
nogle steder, at backup-programmer er en dårlig løsning, da
backupperne bliver i et format, der kræver rpogrammets tilstedeværelse
(jeg har dog både en cd med programmet og en boot-cd lavet med
programmet (håber jeg).

Hvis man i stedet skal lave rene kopier, hvordan gør man så det, når
man ikke selv kan skrive bat-filer til at gøre det? At bruge Windows
til at kopiere hver eller hver anden dag - så kan man jo ikke bestille
andet.

Jeg har i et års tid kørt med Acronis True Image Home 11. Her har jeg
taget en fuld backup en gang om måneden og derefter en incremental
hver 3. dag. Men den fulde backup er blevet mig for stor - sidst var
den på 123 GB, og jeg tror at jeg backupper mere end nødvendigt.

På den ene side "plejede" jeg (før Vista) kun at tage kopier af de
filer, jeg selv laver - styresystem og programmer måtte nyinstalleres
ved eventuel formatering. På den anden side side hører jeg igen og
igen om image og ghost - men jeg aner ikke hvad jeg gør med dem og
hvordan jeg laver dem.

Mit system er en Acer med Vista Home Premium, der ligger som
installationsfiler på en "skjult" partition. Jeg har ingen
brugsanvisning til, hvordan jeg bruger den, hvis Vista går i udu. Og
heller ikke nogen installations-cd, som jeg altid har haft tidligere.
Jeg har dog fået nogle recovery-cd'ere af Acer, men stadig uden
brugsanvisning.

Jeg vil gerne sikre mine data, men er på herrens mark... Findes der
evt. en side på nettet, der lidt mere entydigt forklarer en ganske
almindelig bruger, hvad man skal gøre?

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-09 16:47

Kirsten Bjorneboe skrev:
> Er der ikke nogen af jer dygtige mennesker, der vil hjælpe mig med et
> godt råd om backup?

Måske du kan bruge noget på denne side:
http://pc-sikkerhed.dk/backup.php

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs nyhederne som de andre aviser ikke vil bringe

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-01-09 16:37

On Fri, 09 Jan 2009 16:47:28 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Måske du kan bruge noget på denne side:
>http://pc-sikkerhed.dk/backup.php

Tak Kim, jeg har printet den og vil nærlæse siden. Det gør jeg bedst
off-line, så jeg ikke bliver fristet til at surfe rundt

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Alex Holst

Dato : 09-01-09 20:53

Kirsten Bjorneboe <ladydenmark@gmail.com> wrote:
> Jeg vil gerne sikre mine data, men er pa herrens mark... Findes der
> evt. en side pa nettet, der lidt mere entydigt forklarer en ganske
> almindelig bruger, hvad man skal gore?

Dit f?rste skridt b?r nok v?re, at finde ud af hvordan Acer havde
forestillet sig, at du lavede en OS recovery, hvis du en dag blev n?dt
til at starte forfra.

Unders?g mulighederne for at g?re Acers l?sning fuldautomatisk.

OSS'en kommer lidt ind p? det, men ikke s?rligt dybdeg?ende:

http://sikkerhed-faq.dk/hjemme_pc#sk-data

Dybest set har du tre "klumper" at arbejde med:

1. programfiler til OS og dine programmer
2. konfiguration af dit OS og dine programmer
3. brugerdata s?som dokumenter, bank n?glefil, browser bookmarks,
digital signatur, savegames, billeder, musik, email arkiv, osv

Backup behov svinger meget, s? derfor er det sv?rt at give entydige r?d
- men du spurgte:

Jeg anbefaler, at du bruger det backup program der kom med dit OS, med
mindre du har en meget god grund til andet. N?r dit OS er genetableret,
er det let at hente dine data ind. Vistas installationsprogram kan stort
set passe sig selv og der er gode muligheder for at automatisere hele OS
installationen. Recovery af dine data fra Vista passer ogs? sig selv, s?
du beh?ver ikke bruge flere dage p? geninstallation.

Tag kun backup af dine data. Hvis hele systemet skal genskabes fra et
image fordi der har v?ret problemer med filsystemet, eller du har haft
en form for malware installeret, hvordan ved du s?, at det komplette OS
image du l?gger ind, ikke allerede har skaden? (Det g?r du ikke
medmindre der sker omfattende test af din backup).

N?r du bliver sej, kan du udvide til at tage backup af din
konfiguration, s?dan at du ikke skal starte helt forfra med at tilpasse
dit tekstbehandlingsprogram, messenger, browser, osv.

Hvis jeg f?r tid, vil jeg pr?ve at forbedre svaret i OSS'en.

when it's more bare, more hollow. http://a.mongers.org/

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk/

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-01-09 16:50

On 09 Jan 2009 19:53:16 GMT, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

>Dit f?rste skridt b?r nok v?re, at finde ud af hvordan Acer havde
>forestillet sig, at du lavede en OS recovery, hvis du en dag blev n?dt
>til at starte forfra.

Det har jeg ledt højt og lavt efter - endda snakket med Acer. Uden at
blive spor klogere. Selv om jeg tidligere har været ret god til at
formatere en system og få det op at køre igen ved hjælp af diverse
installations-cd'er. Af og til er jeg fristet til at købe en fuld
pakke med Vista, men det er ærgerlige penge at give ud.

>Unders?g mulighederne for at g?re Acers l?sning fuldautomatisk.

Har du et forslag til, hvor man kan finde sådanne oplysninger? Det er
jo endda sådan, at den slags installationer supporterer Microsoft
ikke.

> [...]
>installationen. Recovery af dine data fra Vista passer ogs? sig selv, s?
>du beh?ver ikke bruge flere dage p? geninstallation.

Det var en god anbefaling: at bruge det medfølgende backup-program -
men det kræver at jeg finder ud af hvilket. Mig bekendt fulgte der
ikke mindre end tre backup-programmer med: Vista har et indbygget,
Acer har noget, der hedder eSecure, og så fulgte der et NTI-backup med
også. De var alle installeret.

> [...]
>image du l?gger ind, ikke allerede har skaden? (Det g?r du ikke
>medmindre der sker omfattende test af din backup).

Det er også en fin anbefaling! Det kan jeg nok finde ud af at
konfigurere. At kun tage backup af dataene, forstås.

>N?r du bliver sej, kan du udvide til at tage backup af din
>konfiguration, s?dan at du ikke skal starte helt forfra med at tilpasse
>dit tekstbehandlingsprogram, messenger, browser, osv.

Det var en af grundende til, at jeg faldt for Acronis. Her har jeg
mulighed for at tage backup af mine data, mine mails og mine
programkonfigurationer. Men tør nu knap bruge det, for hvad nu hvis
jeg ikke kan få gang i Acronis?

>Hvis jeg f?r tid, vil jeg pr?ve at forbedre svaret i OSS'en.

Det vil jeg glæde mig til. Jeg tror vi er mange som jeg, der ikke kan
finde ud af det.

Mange tak for dit lange udførlige svar!

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Kurt Brixen

Dato : 10-01-09 17:31

In article <56ghm4l9pj0fq7i3em42lt72u9tk32grih@4ax.com>,
> [...]

> installations-cd'er. Af og til er jeg fristet til at købe en fuld
> pakke med Vista, men det er ærgerlige penge at give ud.

Du kommer til den partition ved at holde en eller to taster nede under
boot. Jeg kan ikke huske hvilke, men jeg hjalp en kammerat med at
reparere hans Acer, og der ringede jeg ind til Acer support og fik at
vide hvilke taster det er der skal holdes nede.

Så booter maskinen på den skjulte partition, og man får bl.a. muligheden
for at installere Windows igen så maskinen er som fra start.
Acer havde delt harddisken op, så der var C: til programmer og D: til
data, og D: blev ikke ændret under reparationen.

Det vil være en god ide at finde ud af det inden du får brug for det.

> [...]
> mulighed for at tage backup af mine data, mine mails og mine
> programkonfigurationer. Men tør nu knap bruge det, for hvad nu hvis

Du kan lave en boot-cd med Acronis True Image. Den mulighed er
installeret fra start, men du skal selv starte programmet for at få
lavet cd'en.
Men prøv den også af, så du er sikker på hvordan den virker.
Hvis du ikke booter fra Acronis cd'en, skal du jo have Windows op at
køre inden du kan restore noget som helst til c: drevet.

Jeg har også brugt Acronis True Image - det var fordi jeg ikke kunne se
min eksterne USB-harddisk, når jeg bootede med Windows Vista dvd'en.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 11-01-09 22:14

On Sat, 10 Jan 2009 17:31:06 +0100, Kurt Brixen
<kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> [...]
>reparere hans Acer, og der ringede jeg ind til Acer support og fik at
>vide hvilke taster det er der skal holdes nede.

ALT + F10, ifølge Acer eRecovery-manualen.

Kirsten

Fra : Bjarne Chr

Dato : 10-01-09 18:06

"Kirsten Bjorneboe" <ladydenmark@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Venlig hilsen
> Kirsten
------------
Hvilken Acer er det du har?
Og du har tjekket i Start / Programmer om der ikke ligger noget Acer halløj.
Al'a "Acer eRecovery Management" / "User guide" og lignende.
Acer har ellers haft noget af det bedste recovery jeg har set.
Fuldt på højde med Acronis
Men det er måske sparet væk?
Med hensyn til dine Data hvad med Stones Kopikontrol?
http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm
Jeg ville ikke slette den skjulte recovery partion
Du skal bare lære at bruge den

ftp://ftp.support.acer-euro.com/desktop/empowering_technology/User%20Guides%201.x/acer_erecovery_management_dt.pdf

mvh / Bc

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-01-09 18:28

On Sat, 10 Jan 2009 18:06:10 +0100, "Bjarne Chr" <Bc@Bc.invalid>
wrote:

>"Kirsten Bjorneboe" <ladydenmark@gmail.com> skrev i meddelelsen

>------------
>Hvilken Acer er det du har?

Acer Aspire M1100 4600+ (pc)

>Og du har tjekket i Start / Programmer om der ikke ligger noget Acer halløj.

Der ligger en hel del Acer-halløj

>Al'a "Acer eRecovery Management" / "User guide" og lignende.

Jo, den er der også

>Acer har ellers haft noget af det bedste recovery jeg har set.
>Fuldt på højde med Acronis
>Men det er måske sparet væk?

Nej da

>Med hensyn til dine Data hvad med Stones Kopikontrol?
>http://www.stoneware.dk/kopikontrol/default.htm
>Jeg ville ikke slette den skjulte recovery partion
>Du skal bare lære at bruge den

Jeg har sandelig heller ikke slettet den. Det er oven i købet nu
lykkedes mig at kopiere indholdet til ganske almindelige filer ved
hjælp af Acronis, hvor jeg først backede hele partitionen op, dernæst
recovered alle filerne til en ny destination på en anden harddisk,
hvor jeg nu har det hele liggende i en folder. Desværre 6,14 GB, for
meget til en dvd, og jeg kan ikke gætte mig til, hvordan det kan
deles.

>ftp://ftp.support.acer-euro.com/desktop/empowering_technology/User%20Guides%201.x/acer_erecovery_management_dt.pdf

Tak for det link! Problemet med de medfølgende programmer har
været/er, at jeg mangler dokumentation.

Det eneste jeg umiddelbart kunne finde, var en "book", hvor den hidtil
eneste nyttige oplysning har været, hvordan man tager siderne af
kassen og ellers en masse indlysende fysiske
sikkerhedsoplysninger. Og hvordan man pakker Aceren ud og stiller den
op - det har man jo meget brug for at vide, når først maskinen står
der (før kan man ikke læse dokumentet, en pdf).

Kirsten

Fra : Bjarne Chr

Dato : 10-01-09 19:02

> [...]
> hvor jeg nu har det hele liggende i en folder. Desværre 6,14 GB, for
> meget til en dvd, og jeg kan ikke gætte mig til, hvordan det kan

--------------------------
Det forstår jeg ikke lige hvad du vil bruge til?
Hvis du kører en Back Up af dit C drev med eRecovery Management
Kan du godt vælge at den skal over på DVD'er
Så får du at vide hvor mange CD eller DVD der skal bruges
Den første CD-DVD bliver bootable
Bc

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-01-09 23:54

On Sat, 10 Jan 2009 19:01:32 +0100, "Bjarne Chr" <Bc@Bc.invalid>
wrote:

> [...]
>Kan du godt vælge at den skal over på DVD'er
>Så får du at vide hvor mange CD eller DVD der skal bruges

Hmmm - det var der en der skrev om her i tråden. Så det viser hvor let
jeg bliver forvirret Men det har da været rart at konstatere, hvad
den skjulte partition indeholder - det ligner en gammeldags Windows
installations cd.

Du skal have rigtig mange tak for linket til pdf'en om Acer eRecovery.
Den forklarer jo det hele med recovery og backup fra Acers eget
program. Jeg har selv prøvet at finde den dokumentation uden held. Men
nu er den her, oven i købet på papir og læst flere gange.

Det var ikke mig, men en ven der startede pc'en første gang uden at
jeg var til stede. Han har formentlig ment, at man altid kunne vende
tilbage til at lave en recovery-cd, og så glemt at fortælle mig det.

Jeg har forstået, at hvis man recover' med factory-indstillingerne,
formateres c-drevet og en helt frisk Vista (+ Acer-programmer?) lægges
ind - præcis som når man før i tiden tog sin Windows-installations cd
og startede forfra.

Hvad med D-drevet? Bliver det liggende urørt ligesom med
installations-cd'en i gamle dage?

Men man kan også lave et frisk image med programmet, som vil blive
lagt på D-drevet. Hvor meget bliver så gemt i dette image? Det forstår
jeg ikke helt. Og hvorfor kan man kun gemme på D-drevet? Det er en
lille svaghed, bortset fra at det jo altid vil være tilstede.

Kirsten

Fra : Bjarne Chr

Dato : 11-01-09 10:28

> [...]
> jeg ikke helt. Og hvorfor kan man kun gemme på D-drevet? Det er en
> lille svaghed, bortset fra at det jo altid vil være tilstede.

Korrekt, D drevet sker der ikke noget med.
Og ja du kan lave en image så Pc'en bliver som da du købte den.
(Men den har du jo i forvejen på den skjulte partion.)
Det smarte er at du kan lave en ny image når du vil.og lige så tit du vil.
F.eks når du har ryddet op i diverse programmer hentet nye opdateringer
Installeret nye programmer osv.
Hvis du bruger den nye recovery du har lavet "Backup snapshot image"
Bliver din computer som den er nu, du slipper for at skulle helt
tilbage til fabriksindstillingerne.
Men det er altid en god ide også at ha' et par recovery sæt DVD'er
Just in case. En eventuel recovery tager ca. 10-15 min. fra D drevet
fra DVD'er kan du lægge en time til.
Bc

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 09-01-09 23:44

On Fri, 09 Jan 2009 12:32:08 +0100, Kirsten Bjorneboe
<ladydenmark@gmail.com> wrote:
>Er der ikke nogen ... der vil hjælpe mig med et
>godt råd om backup?
Jeg kan kun fortælle hvordan jeg selv ville gøre det.

Du laver mindst 3 drev på din harddisk
Drev C skal stort set kun indeholde Windows og mappen 'Documents and
Settings', uden Documenter!
Drev D indeholder alle dine programmer.
Drev E alle dine data og documenter.
Derudover installerer du en extra harddisk, evt. en extern USB disk,
den bliver så Drev F.

Så bruger du et image/backup program der komprimerer filerne på dine
drev, så backup'en fylder så lidt som muligt.
Se et udvalg http://disk-imaging-software-review.toptenreviews.com/
Backup placerer du på den extra harddisk, gem 2-3 backup af hvert drev
og slet den ældste, hver gang du laver en ny.

Hvis du ikke installerer nye programmer behøver du ikke backup af Drev
C og D ret tit. 1-2 ugers mellemrum synes jeg er rimeligt og
overkommeligt. Det tager kun nogle få minutter.
Dine data laver du en backup af efter dit behov, måske dagligt.
Nemmest er det vel med en direkte kopi eller opdatering placeret på
den extra harddisk. Jeg bruger 'Total Commander' til det.

Hvis du er helt vild med sikkerhed så laver du også en gang imellem
Backup på nogle DVD skiver, gerne bootbare, og gemmer dem i din
bankboks.

En backup af Drev C med Windows XP vil fylde mindre end 2 GB, Vista
nok en del mere.
Backup af Drev D med programmer meget mindre.
Hvor meget dine data fylder ved du bedst selv, men de vil ofte blive
komprimeret kraftigt ved backup.

>Mit system er en Acer med Vista Home Premium, der ligger som
>installationsfiler på en "skjult" partition.
Flyt dem over på en CD eller DVD skive og slet dem på harddisken.
>Jeg har ingen brugsanvisning til, hvordan jeg bruger den, hvis Vista går i udu.
Det er dårlig service af sælgeren.
Har du ikke en Windows XP på CD fra din gamle PC?

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-01-09 17:08

On Fri, 09 Jan 2009 23:43:44 +0100, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@boerne.invalid> wrote:

> [...]
>Drev D indeholder alle dine programmer.
>Drev E alle dine data og documenter.
>Derudover installerer du en extra harddisk, evt. en extern USB disk,

Suk. Det kræver en del omtanke, for så skal alle mine programmer
flyttes. Din model er præcis den, jeg havde før i tiden, men så
fortalte en ven, at det var fjollet at lægge programmerne på D:, da de
alligevel skulle ominstalleres ved en formatering. Så i dag er stort
set alle mine programmer lagt på C:. Men alle data er til gengæld på
en separat partition. Derudover har jeg endnu en intern harddisk i to
partitioner, jeg bruger til billeder af forskellig slags, opslagsfiler
(jeg er slægtsforsker) og andet der bare fylder.
Og så en ekstern usb-disk.

Jeg vil overveje muligheden af at geninstallere mine programmer til D.
Kan man mon gøre det uden at skulle aktivere dem (fx Adobes
programmer)?

> [...]
>Backup placerer du på den extra harddisk, gem 2-3 backup af hvert drev
>og slet den ældste, hver gang du laver en ny.

Og her på dit anbefalede link ligger Acronis True Image som en flot
nr. et. Og det er netop det program jeg har investeret i for ca. 1 år
siden.

> [...]
>nok en del mere.
>Backup af Drev D med programmer meget mindre.

Det må vel eventuelt kunne gøres ved at lave backup af c:\programmer ?

>Hvor meget dine data fylder ved du bedst selv, men de vil ofte blive
>komprimeret kraftigt ved backup.

>Flyt dem over på en CD eller DVD skive og slet dem på harddisken.

Det var en super-ide! Altså kopiere hele den skjulte partition.
Hvordan får man adgang til den? Jeg kan kun se den, når jeg vil
konfigurere en backup eller i diskhåndtering.

>Det er dårlig service af sælgeren.

Det er det i hvert fald!!! Jeg køber aldrig mere på de vilkår. Acer'en
er købt hos ComputerCity, og de henviser bare til Acer. Som altså ikke
har nogen brugsanvisning online - det burde de efter min mening.

>Har du ikke en Windows XP på CD fra din gamle PC?

Faktisk ikke. Jeg forærede den gamle PC til en veninde, der fik
XP-cd'en med ( en OEM-version). Hvad ville du, at jeg skulle med den?
Jeg har endnu en, der hører til min mands pc - også OEM.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 11-01-09 13:19

On Sat, 10 Jan 2009 17:07:58 +0100, Kirsten Bjorneboe
<ladydenmark@gmail.com> wrote:
>Suk. Det kræver en del omtanke, for så skal alle mine programmer
>flyttes.
Det er heller ikke så svært. Du tager selvfølgelig en sikkerheds
backup før du begynder.

Først laver du en lille ændring i registreringsdatabasen som betyder
at nye programmer automatisk bliver installeret på Drev D:
Du ændrer blot de to henvisninger til ProgramFiles og CommonFiles i
HKEY_Local_Machines\Software\Microsoft\CurrentVersion
fra C: til D:

Dernæst henter du programmet 'COA2' fra adressen
http://digilander.libero.it/rareware/coa2.zip

Så kopierer du, een ad gangen, hver programmappe fra drev
C:\programmer til D:\programmer
Kører 'COA2' som så vil ændre alle referencer i maskinen fra den gamle
til den nye adresse.
Derefter sletter du den gamle position og fortsætter med næste
program.
Du kan på samme måde flytte mapperne med Fælles filer og Documenter.

>Så fortalte en ven, at det var fjollet at lægge programmerne på D:, da de
>alligevel skulle ominstalleres ved en formatering.
Det er kun nødvendigt for ganske få programmer.
Der er yderst sjældent reelt behov for at omformattere drev C:
Brug CCleaner til at rense ud i unødvendige filer og i
registreringsdatabasen, så undgår du at din PC får forstoppelse.

Ved at have alle programmer på drev D: bliver følgerne af en
omformattering af drev C: langt mindre.
Mappen 'Documents and Settings' tager du en kopi af som du kopierer
tilbage til den gamle position efter formatteringen.
Så vil din maskine se ud som den gjorde før formatteringen.
Husk blot at lave den tidligere nævnte ændring i
registreringsdatabasen.

Mange programmer, f.eks. dit slægtsprogram, vil sikkert køre uden
videre.
Andre skal blot have indtastet en kode (password).
Store programmer, særlig Microsofts, vil ikke fungere.
Mange programmers installations CD tilbyder imidlertid en recovery
funktion som er meget hurtigere end en komplet nyinstallation.
Der kan være enkelte småting, som nogle højrekliks menuer, der ikke
fungerer.

>Faktisk ikke. Jeg forærede den gamle PC til en veninde, der fik
>XP-cd'en med ( en OEM-version). Hvad ville du, at jeg skulle med den?
>Jeg har endnu en, der hører til min mands pc - også OEM.
Hvis det havde været en alm Windows XP så kunne du have flyttet den
over på den nye PC og brugt den i stedet for Vista.
OEM versioner kan ikke flyttes til en anden PC, så dem synes jeg man
skal lade være med at købe.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 11-01-09 22:43

On Sun, 11 Jan 2009 13:18:43 +0100, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@boerne.invalid> wrote:

>Du ændrer blot de to henvisninger til ProgramFiles og CommonFiles i
>HKEY_Local_Machines\Software\Microsoft\CurrentVersion
>fra C: til D:

Ups - den adresse er ikke korrekt, når vi snakker om Vista (måske
windows i det hele taget?) - det skal være:

HKEY_Local_Machines\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion

(der manglede Windows)

Jeg har hentet det COA2 og vil starte med et par små programmer, som
let kan reinstalleres.

Kirsten

Fra : Edmund

Dato : 15-01-09 01:21

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> program.
> Du kan på samme måde flytte mapperne med Fælles filer og Documenter.

Den forklaring du her er kommet med, gælder den ikke kun for WinXP.

Det ser ud som om hun vil prøve den på Vista, og det er da ikke det samme er
det ?

Mvh Edmund

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-01-09 18:34

>Flyt dem over på en CD eller DVD skive og slet dem på harddisken.

Jeg har nu fået filerne frem i lyset og lagt dem i en almindelig
folder (jeg har dog ikke pillet ved PQ-partitionen, hvor de ligger
udmærket også).

Men: filerne fylder tilsammen 6,14 GB - for meget til en dvd. Hvordan
deler man dem?

Kirsten

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 11-01-09 13:21

On Sat, 10 Jan 2009 18:33:30 +0100, Kirsten Bjorneboe
> [...]
>udmærket også).
>
>Men: filerne fylder tilsammen 6,14 GB - for meget til en dvd. Hvordan

Jeg mener Vista's installations disk er på ca. 2-3 GB.
Der må være en masse unødvendigt fyld, som kan skilles fra på en skive
for sig.
I Windows XP er det faktisk kun mappen I386 på godt 500 MB der er
nødvendig.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 11-01-09 13:50

Erik Helmer Nielsen wrote:

> [...]

> Drev D indeholder alle dine programmer.
> Drev E alle dine data og documenter.
> Derudover installerer du en extra harddisk, evt. en extern USB disk,

Det er ikke realistisk på en præ-installeret maskine.

> Erik Helmer Nielsen

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-01-09 14:14

In article <4969ee21$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> wrote:

> Det er ikke realistisk på en præ-installeret maskine.

Det er jeg helt enig med dig i. Acer har også delt harddisken op i C: og
D:, og en recovery overskriver kun C:, så det er oplagt at gemme data på
D:.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Peter Larsen

Dato : 11-01-09 15:34

Kurt Brixen wrote:

> Det er jeg helt enig med dig i. Acer har også delt harddisken op i C:
> og D:, og en recovery overskriver kun C:, så det er oplagt at gemme
> data på D:.

Som ofte er der, hvor de originale recovery data ligger, derudover ville jeg
forvente en skjult partition som kan starte geninstallation op. Det, der
virker fint på denne her HP laptop er ntbackup til ekstern disk inklusive
system state som så genindlæses efter at den er re-installeret; jeg
afprøvede proceduren for at være sikker.

Det kan i øvrigt anbefales STRAKS og med det samme man tager en maskine i
brug at ændre cd-rom drevets drevbogstav, jeg bruger selv T: til drev som
ikke kan skrive og S: til drev som kan.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Edmund

Dato : 13-01-09 00:03

> Du laver mindst 3 drev på din harddisk
> Drev C skal stort set kun indeholde Windows og mappen 'Documents and
> Settings', uden Documenter!
> Drev D indeholder alle dine programmer.

Hvorfor vil du have et D drev til programmer, så skal man vel lave
backup(image) af begge på en gang.

Mvh Edmund

Fra : Peter Larsen

Dato : 13-01-09 06:12

Edmund wrote:

> "Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvorfor vil du have et D drev til programmer, så skal man vel lave
> backup(image) af begge på en gang.

Det har du forresten ret i, jeg gjorde det i en fjern fortid. Fordel var -
og er - at selve windows parititiionen kan holdes meget lille, og dermed er
hurtig at lave backup image af og restore, og ulempen er at man skal holde
tungen lige i munden, ellers ryger synkroniseringen af operativsystem
(registreringsdatabase) og programmer.

> Mvh Edmund

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 14-01-09 12:46

On Tue, 13 Jan 2009 06:11:48 +0100, "Peter Larsen"
<digilyd@hotmail.com> wrote:

>... ulempen er at man skal holde
>tungen lige i munden, ellers ryger synkroniseringen af operativsystem
>(registreringsdatabase) og programmer.

Den ulempe med 'synkroniseringen' forstår jeg ikke.
Kan du uddybe det lidt nærmere.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Edmund

Dato : 14-01-09 14:47

> Den ulempe med 'synkroniseringen' forstår jeg ikke.
> Kan du uddybe det lidt nærmere.

Programmer bliver opdateret, nogle af sig selv, og nogle får tilføjet plugin
osv.

De ting vil jo ikke stå i regdatabasen på et gammelt image af C:\
Og programmer smidder også data i andre mapper end programmer mappen, så det
vil være svært at holde styr på, hvad og hvornår.

Imageprogrammer deler selv backup ud på flere DVD´er.
Ved ikke hvad en ren installation af Vista fylder, men når man som hende har
en preinstalleret Vista, kan det alligevel ikke være på en DVD

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 14-01-09 16:21

On Wed, 14 Jan 2009 14:46:54 +0100, "Edmund" <nospam@surfpost.dk>
wrote:

>Programmer bliver opdateret, nogle af sig selv, og nogle får tilføjet plugin
>osv. De ting vil jo ikke stå i regdatabasen på et gammelt image af C:\ ...

Hvis man laver recovery med et sådant gammelt C: drev uden programmer,
så kan man miste en hypotetisk ændring af en henvisning i
reg.databasen eller måske en opdateret dll fil.

Hvis man laver recovery med et tilsvarende gammelt C: drev -med-
programmer, så mister man med sikkerhed -hele- opdateringen.

Jeg vil gerne tage chancen for at det i første tilfælde vil virke uden
en ny opdatering af programmet.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 14-01-09 12:45

On Tue, 13 Jan 2009 00:03:29 +0100, "Edmund" <nospam@surfpost.dk>
wrote:
>Hvorfor vil du have et D drev til programmer, så skal man vel lave
>backup(image) af begge på en gang.

Backup kan man jo så selv vælge efter behov.
Begge backupfiler bliver så små at de nemt kan være på en DVD.
Backup og restore af operativsystemet bliver nemmere og hurtigere.
Reformattering af drev C: bliver lettere og får færre konsekvenser.
Altsammen kun fordele, ingen ulemper.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-01-09 18:24

Kim Ludvigsen wrote:

> Måske du kan bruge noget på denne side:
> http://pc-sikkerhed.dk/backup.php

En backup guide der omtaler backup til eksterne sites, hvilket er en
meget god ide, bør IMO også fremhæve at data bør krypteres inden man
gemmer dem offsite.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-01-09 19:34

Kim Ludvigsen wrote:

> Det gør de fleste af den slags tjenester helt automatisk - i hvert fald
> alle dem, jeg har kigget på.

Så kan man overveje om man vil stole på det (bagdøre o.lign.).

--
Jesper Lund

Fra : Peter Larsen

Dato : 11-01-09 14:03

Kirsten Bjorneboe wrote:

> [...]

> nogle steder, at backup-programmer er en dårlig løsning, da
> backupperne bliver i et format, der kræver rpogrammets tilstedeværelse

Derfor er det en god ide at benytte operativsystemets eget backup-program,
jeg ved så ikke om M$ fortsætter trenden de begyndte på med xp, hvor de ikke
længere mener at hjemmebrugerne har behov for backup.

> (jeg har dog både en cd med programmet og en boot-cd lavet med
> programmet (håber jeg).

"programmet" er en udefineret variabel, men du nævner acronis nedenfor, så
jeg formoder det er det. Prøv lige - sådan for en ordens skyld - om den CD
kan bruges til at boote fra ... du skal ikke bede den om at gøre noget, men
bare lige se, at den kan starte maskinen op.

> [...]
> man ikke selv kan skrive bat-filer til at gøre det? At bruge Windows
> til at kopiere hver eller hver anden dag - så kan man jo ikke bestille

Se også: http://www.kessels.com/ - han har et par nyttige og nuttede
freeware-programmer, som ingen husholdning bør være foruden.

> [...]
> hver 3. dag. Men den fulde backup er blevet mig for stor - sidst var
> den på 123 GB, og jeg tror at jeg backupper mere end nødvendigt.

Det er en bærbar, ikke? - hvad har du så mange data på den for?

> [...]

> installationsfiler på en "skjult" partition. Jeg har ingen
> brugsanvisning til, hvordan jeg bruger den, hvis Vista går i udu.

Den slags recovery kan som regel startes fra maskinens opstartskærm.

> Og
> heller ikke nogen installations-cd, som jeg altid har haft tidligere.
> Jeg har dog fået nogle recovery-cd'ere af Acer, men stadig uden
> brugsanvisning.

Min forventning ville være at de er bootbare og kan bruges til at genskabe
maskinen som den var ud af æsken efter skift af harddisk.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 11-01-09 18:28

On Sun, 11 Jan 2009 14:03:24 +0100, "Peter Larsen"
<digilyd@hotmail.com> wrote:

>Derfor er det en god ide at benytte operativsystemets eget backup-program,
>jeg ved så ikke om M$ fortsætter trenden de begyndte på med xp, hvor de ikke
>længere mener at hjemmebrugerne har behov for backup.

MS har også et backup-system i Vista. Det er der på min maskine.

> [...]
>kan bruges til at boote fra ... du skal ikke bede den om at gøre noget, men
>bare lige se, at den kan starte maskinen op.

God ide. Det vil jeg straks gøre.

>Se også: http://www.kessels.com/ - han har et par nyttige og nuttede
>freeware-programmer, som ingen husholdning bør være foruden.

Det vil jeg også gøre.

>Det er en bærbar, ikke? - hvad har du så mange data på den for?

Det er sandelig ikke nogen bærbar, men en stationær. Og jeg har så
hulens mange data, fordi jeg slægtsforsker (har kopier af en masse
kirkebogssider, billeder og andet godt). Og jeg har nok alt for meget
plads - der var 500 GB på den indbyggede harddisk, senere købte jeg
endnu en intern harddisk på 1 TB til brug for alle de nævnte
kirkebogssider og andet ragelse. Og har til overflod en 500 GB ekstern
usb-disk, indkøbt til backup.

Jeg downloader programmer og gemmer dem til senere brug. Dem er jeg
til gengæld nogenlunde flink til af og til at læsse over på en dvd og
derefter slette dem på harddisken. Jeg laver hjemmesider og layouter
bøger (har dertil en masse Adobe-gejl, der også fylder). Og og og ...
Og dertil er jeg et kreativt menneske og noget af et rodehovede (det
er kretative mennesker) - mit syhjørne her i huset er lige så
overbelastet

>Den slags recovery kan som regel startes fra maskinens opstartskærm.

Det har jeg lige lært ved hjælp af det gode link, Bjarne sendte til
mig. Jeg er ikke dum, men når jeg ville finde dokumentationen på Acers
hjemmeside, kørte den i ring og blev ved med at bede om modelnr. Det
gør siden stadig.

>Min forventning ville være at de er bootbare og kan bruges til at genskabe
>maskinen som den var ud af æsken efter skift af harddisk.

Det har jeg også fundet ud af. De indeholder stort set det samme som
den skjulte partition. Men Acer kunne godt have sendt
erecovery-brugsanvisningen med, når nu de gjorde sig den ulejlighed
med at specialfremstille disse dvd'er til mig.

Kirsten

Fra : molped

Dato : 12-01-09 03:07

On 9 Jan., 12:32, Kirsten Bjorneboe <ladydenm...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg vil gerne sikre mine data, men er på herrens mark... Findes der
> evt. en side på nettet, der lidt mere entydigt forklarer en ganske

Min backup-metode er:

Data:
Daglig backup vha. www.carbonite (Online backup, koster ca. 50$/år).
Daglig backup til ekstern harddisk vha. MS Synctoy (Gratis program,
http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/synctoybeta.aspx).
Med jævne mellemrum (Dvs. når der er data nok til at fylde en skive)
til DVD i 2 eksemplarer.

System-partition (Drev C):
Efter hver større ændring i systemet (Installation af nye programmer
o.lign.) laver jeg et image vha. Driveimage XML (Gratis program,
http://www.runtime.org/dixmlsetup.exe). Dette image gemmer jeg på en
ekstern harddisk.

På denne måde kan både system og data hurtigt føres tilbage, hvis
uheldet skulle være ude.
Iøvrigt er det en rigtig god ide at sørge for, at der er ryddet op på
maskinen, dvs. unødvendige filer slettes og der defragmenteres. På den
måde minimeres backupstørrelsen. Brug f.eks. CCcleaner regelmæssigt
(Gratis program, http://www.ccleaner.com/).

Mht. billeder tager jeg backup af de uredigerede filer. Således kan
jeg altid fortryde en uheldig redigering.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 16-01-09 23:19

On Mon, 12 Jan 2009 02:06:53 -0800 (PST), molped <molped@gmail.com>
wrote:

Mange tak for al jeres hjælp.

Der har dog været en del modstridende meninger her, så jeg er stadig
forvirret, men på et højere og mere velkvalificeret plan

> [...]
>http://www.microsoft.com/prophoto/downloads/synctoybeta.aspx).
>Med jævne mellemrum (Dvs. når der er data nok til at fylde en skive)

Daglig backup er nok i overkanten. Jeg er trods alt en privat person,
og mine data har ikke meget med min økonomi at gøre.

> [...]
>Efter hver større ændring i systemet (Installation af nye programmer
>o.lign.) laver jeg et image vha. Driveimage XML (Gratis program,

Det kan både Acers eRecovery og Acronis. Det bedste råd jeg har fået
her (synes jeg) er at bruge Acers eget backup-program. Så det vil jeg
bruge til at lave et image/backup med jævne mellemrum. For der er jo
netop det med opdateringer af programmerne og driverne.

Jeg er ikke mindst meget glad for at have lært noget om, hvordan man
geninstallerer C-drevet, hvis uheldet er ude. Det vil sige, at det
mestendels er det, jeg skal lave et image af plus backup'er af de
data, der af en eller anden grund asbsolut vil ligge der for at
fungere, det gælder fx mit slægtsforskningsprogram og andre
småprogrammer.

Alle de store programmer skal jo alligevel geninstalleres, hvis
C-drevet ryger. Det generer ikke mig, for så får man ryddet op i noget
af det, man ikke har brug for.

> [...]
>maskinen, dvs. unødvendige filer slettes og der defragmenteres. På den
>måde minimeres backupstørrelsen. Brug f.eks. CCcleaner regelmæssigt

Jeg har prøvet at installere CCleaner, men min Vista var ved at brække
sig, og jeg forstod ikke meget af alle forslagene fra CCleaner, og så
er det jo ikke meget værd.

>Mht. billeder tager jeg backup af de uredigerede filer. Således kan
>jeg altid fortryde en uheldig redigering.

Ja, man burde jo se at få sig en ordentlig rutine med at gemme alle de
billeder, man har liggende. Er der en måde, hvorpå man fx kan opdatere
en skrivbar dvd? Eller skal man bruge en ny hver gang? Det ville være
smart bare at kunne læsse flere foldere på, efterhånden som man får
flere billeder,

Mange venlige hilsener til jer alle
Kirsten