Andet multimedie
bentjuul 3670
Fritlægning
Fra : Paw Jeppesen

Dato : 05-01-09 02:29

Hej Gruppe
Jeg læste for ca. 1½ år siden en artikkel i et fotoblad, vedr.
fritlægning, men kan ikke finde den.
Metoden gik i grove træk ud på at lave en del af billedet om til en
maske, som man så kunne bruge til at fritlægge med.
Måske nogen kan hjælpe, eller har et linkt til noget lignende?
På forhånd tak

Paw J

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-01-09 11:26

Paw Jeppesen skrev:

> Måske nogen kan hjælpe, eller har et linkt til noget lignende?

I hvilket program?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Paw Jeppesen

Dato : 05-01-09 06:00

On 5 Jan., 11:26, "Thomas G. Madsen" <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> I hvilket program?
>
> --
> Hilsen
> Madsen

Photoshop.

Ved der er flere måder at fritlægge på i Photoshop, men ingen der er
nær så god som denne.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-01-09 14:20

Paw Jeppesen skrev:

> Ved der er flere måder at fritlægge på i Photoshop, men ingen
> der er nær så god som denne.

Som du selv nævner, så er der flere måder. Typisk er der mindst tre
måder at klare en given opgave på i Photoshop og ofte flere.

Måske har det haft noget med Kanaler / Channels at gøre. Dem bruger
jeg ofte til at få en hurtig markering ud af i hvert tilfælde, men
det kunne også være funktionen 'Quick Mask'.

Google evt. efter 'Channel Selections Photoshop' eller noget i den
stil.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Steen

Dato : 05-01-09 14:21

[...]

Der er minimum to måder at bruge maske på:
1. http://gral.dk/downloads/fotomontage.pdf

2. Du kan også bruge lagmaske (den lille hvide prik nederst i lag-paletten)
Når du har valgt lagmasken, skal du bruge en sort forgrundsfarve og
vælge
farveforløbet "forgrund til gennemsigtig". Herefter trækker du f.eks.
fra kanten
af billedet ind til midten af billedet eller hvordan du nu vil have
billedet fritlagt.

Held og lykke
Steen

www.gral.dk
photoshop for entutiaster

Fra : Paw Jeppesen

Dato : 05-01-09 06:51

On 5 Jan., 14:20, "Thomas G. Madsen" <nos...@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> det kunne også være funktionen 'Quick Mask'.
>
> Google evt. efter 'Channel Selections Photoshop' eller noget i den

det var lige det jeg tænkte på

Fandt den her tutorial:
http://graphicssoft.about.com/od/photoshop/l/blrbps_2fwks.htm

Tak for hjælpen

Paw J

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-01-09 15:09

Paw Jeppesen skrev:

> Fandt den her tutorial:
> http://graphicssoft.about.com/od/photoshop/l/blrbps_2fwks.htm

Jepper. Kanaler er eminente til den slags. Stakkels Photoshop
Elemenets-brugere, som vist ikke har dem ;)

Hvis du bruger Photoshop CS3 eller nyere så brug evt. 'Refine Edge'-
funktionen efterfølgende, til at justere på markeringen hentet ud fra
kanalen. Det giver en del muligheder for at få valgt præcis det, man
ønsker, hvis kanalen-markeringen ikke er helt præcis.

> Tak for hjælpen

Velbekomme.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 05-01-09 15:57

> Jepper. Kanaler er eminente til den slags. Stakkels Photoshop
> Elemenets-brugere, som vist ikke har dem ;)

He, he..ja, men Elements har andre "almindelige dødelige" ting, så det
er fedt at ha´ begge programmer

> Velbekomme.

M.

Fra : -;o\)-max-

Dato : 05-01-09 15:11

"Paw Jeppesen"
[...]

En plugin der arbejder anderledes end andre jeg har prøvet,
har muligvis potentiale. http://www.vertustech.com/ prøv
den og se om det er sagen. -max-

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-01-09 08:17

Morten Lind skrev:

> He, he..ja, men Elements har andre "almindelige dødelige" ting,
> så det er fedt at ha´ begge programmer

Nej, det er blær at ha' dem begge ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Lind

Dato : 06-01-09 16:08

> Nej, det er blær at ha' dem begge ;)

Hmm..nå, godt så, som "man" siger

Men jeg har jo ikke bil, så der ligger lidt guld at gøre godt med, he,
he....men du har ret - jeg har en rimelig blæret softwaresamling for en
privatperson.

M.