Quiz: hvor mange betjente skal der til for~
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-01-09 19:56

Du har forhåbentlig svaret når du har læst denne posting.

: 15. december var der indbrud i [navn udeladt's] hjem i Dalby. [...]
: Næste morgen mødte en betjent fra Næstved Politi op for at optage
: rapport og tage fingeraftryk.
:
: To dage efter indbruddet kan [navn udeladt], der har et it-firma,
: konstatere, at nogen bruger hans stjålne bærbare computer. Han
: henvender sig til politiet med oplysningen om, at tyven og måske
: hæleren nemt kan fanges. [Navn udeladt] kan ikke skaffe den fysiske
: adresse, hvor computeren bruges. Kun at den er på nettet i Næstved.
: Men med [navn udeladt's] oplysninger kan politiet finde frem til den
: fysiske adresse.
:
: Men intet sker. Politiet forsøger ikke at finde ud af den fysiske
: adresse, hvor den stjålne bærbare computer tilsyneladende bruges.
: Blandt andet bruger tyven eller hæleren [navn udeladt's] login til at
: skrive seksuelle ubehageligheder på en kirkes interne kalendersystem.
:
: - Jo hurtigere politiet reagerer på mine oplysninger, desto større er
: sandsynligheden for at få fat i indbrudstyven, siger [navn udeladt].
: Han synes, at når han hurtigt efter indbruddet har leveret
: bevismateriale, bør politiet tage oplysningerne seriøst.

http://www.sj-nyheder.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090103/SIDSTE_NYT/1
1439941

Kort link:

http://tinyurl.com/7tvbv3

Jeg ved ikke hvor længe artiklen er tilgænelig - derfor det længere
citat her.

Næstved politi reagerer således - men nu er artiklen kun tilgænelig for
abonnenter, derfor endnu et længere citat:

: Vi er bekendt med sagen. Men vi har ikke efterforsket mere i sagen.
:
: Det siger Kurt G. Nielsen, Næstved lokalpoliti, om indbruddet i [navn
: udeladt's] hjem i Dalby.
:
: Politiet har derfor ikke benyttet sig af [navn udelad's] varme spor
: efter tyven, der stjal hans bærbare pc.
:
: Kurt G. Nielsen forstår godt, at [navn udeladt] undrer sig.
:
: - Det er et spørgsmål om prioritering. Vi har i mellemtiden fanget og
: fået varetægtsfængslet nogle indbrudstyve.
:
: - Allerhelst ville jeg sende to betjente af sted med det samme og
: efterforske sagen. Men det har jeg ikke mulighed for. Det er den
: virkelige verden. Jeg forstår godt, at han er frustreret over, at vi
: ikke kan reagere, siger Kurt G. Nielsen.

Og der er et billede af Kurt G. Nielsen, Næstved Lokalpoliti, han har
hele 3 stjerner på skuldrene.

Kilde: Sjællandske, lørdag den 3. januar 2009. Artiklerne er skrevet af
Anna C. Møhl.

Så, nu har du svaret. Hvor mange...?

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-01-09 20:10

On 2009-01-03, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Du har forhåbentlig svaret når du har læst denne posting.

Jeg kender svaret: 1. Med en dommerkendelse i hånden.
Der sidder kompetente folk hos NITEC, der kender de personer hos de
fleste internetudbydere, der kan levere de data.

Men hvad har politiets prioriteter med sikkerhed at gøre?

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-01-09 20:27

Andreas Plesner Jacobsen:

> Jeg kender svaret: 1. Med en dommerkendelse i hånden.
> Der sidder kompetente folk hos NITEC, der kender de personer hos de
> fleste internetudbydere, der kan levere de data.

Gong! Det rigtige svar her er 2.

> Men hvad har politiets prioriteter med sikkerhed at gøre?

Bonus spørgsmål. Hvordan finder [navn udeladt] ud af at hans blærbar er på
nettet i Næstved?

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-01-09 20:36

On 2009-01-03, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Gong! Det rigtige svar her er 2.

Men det er ikke det generelle svar.

> Bonus spørgsmål. Hvordan finder [navn udeladt] ud af at hans blærbar er på
> nettet i Næstved?

Det fremgik af artiklen: Fra access-loggen på websitet, hvor der blev
skrevet indlæg i hans navn.

Du glemte at svare på mit spørgsmål. Hvad har dette med sikkerhed at
gøre?

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-01-09 20:58

Andreas Plesner Jacobsen:

> Men det er ikke det generelle svar.

Det tror du, men det ved du ikke.

> Det fremgik af artiklen: Fra access-loggen på websitet, hvor der blev
> skrevet indlæg i hans navn.

Men (først) står der:

: Han henvender sig til politiet med oplysningen om, at tyven og måske
: hæleren nemt kan fanges. [Navn udeladt] kan ikke skaffe den fysiske
: adresse, hvor computeren bruges. Kun at den er på nettet i Næstved.

På nettet i Næstved. Og det er en blærbar. Prøv igen. Du har et 1/2
point ud af 2 mulige.

> Du glemte at svare på mit spørgsmål. Hvad har dette med sikkerhed at
> gøre?

Nu er du tilbage til nul point.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-01-09 21:06

On 2009-01-03, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Det tror du, men det ved du ikke.

Jo, jeg har bistået masser af gange.

> [...]
>: adresse, hvor computeren bruges. Kun at den er på nettet i Næstved.
>
> På nettet i Næstved. Og det er en blærbar. Prøv igen. Du har et 1/2

Jeg er da ked af at du ikke ved nok om IP-adresse-brug i Danmark til at
vide at de fleste kan stedbestemmes til ret begrænsede geografiske
områder, fx at dine indlæg bliver sendt fra en IP på Albertslund
central.

Noget helt andet er at han sagtens kan tage en smule fejl, da mange
DSL-abonnementer ikke nødvendigvis termineres på den helt lokale
central, så det kan være Næstved og opland, der er tale om.
Det har dog ikke ret meget betydning for historien, da man alligevel
ikke banker alle døre i Næstved ned for at finde en laptop.

> Nu er du tilbage til nul point.

Du har stadig ikke forklaret det. Jeg forventede egentlig heller ikke
andet med din historie.

--
Andreas

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-01-09 21:10

On 2009-01-03, Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> [...]
> vide at de fleste kan stedbestemmes til ret begrænsede geografiske
> områder, fx at dine indlæg bliver sendt fra en IP på Albertslund

Det skal siges at cybercitys IP-adresser i mange tilfælde (dit, bl.a.)
kun kan stedbestemmes til ret store geografiske områder, i andre
tilfælde, som min egen. Kan det stedbestemmes til et enkelt postnummer.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-01-09 22:32

Andreas Plesner Jacobsen:

Så abonnerede jeg næppe på Sjællandske.

> [...]
> kun kan stedbestemmes til ret store geografiske områder, i andre
> tilfælde, som min egen. Kan det stedbestemmes til et enkelt

Min nabo's TDC adresse - han har et ukrypteret AP - hedder noget med

Men det problem har politiet ikke.

Og så er der oven i købet noget der hedder logningsbekendtgørelsen.

Mht relevens for sikkerhed, så ville jeg ha' troet det var ret
indlysende, at [navn udeladt] med et it-firma sandsynligvis havde een af
de find-min-stjålne-blærbar funktioner installeret.

Hvis du ikke er klar over hvad jeg mener, så Google med:

trace stolen laptop

Med det hjælper jo ikke så meget, når det kun er politiet der har
mulighed for at bestemme den fysiske adresse og at de åbenbart
prioriterer som de gør. På den anden side kunne [navn udeladt] ha' valgt
et produkt der sletter alt på computeren.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-01-09 22:35

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> Min nabo's TDC adresse - han har et ukrypteret AP - hedder noget med

....Næstved, selv om vi bor i Slagelse.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-01-09 06:29

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Jeg kender svaret: 1. Med en dommerkendelse i hånden.

Apropos dommerkendelse.
Gad vide hvor meget 'bøvl', der skal igangsættes for at få sådan en?

Jeg kender ikke proceduren, det skal vel ses i relief af værdien af en
laptop.

Stig Johansen

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-01-09 09:28

Stig Johansen wrote:

> Apropos dommerkendelse.
> Gad vide hvor meget 'bøvl', der skal igangsættes for at få sådan en?

> Jeg kender ikke proceduren, det skal vel ses i relief af værdien af en
> laptop.

Du må være hjemmebruger af sådan en ...

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-01-09 11:30

Peter Larsen wrote:

> Du må være hjemmebruger af sådan en ...

Hvordan skal det forstås?

Jeg prøver at forholde mig til, at der tilsyneladende er stjålet en bærbar,
som formentlig ikke har den store værdi, set i relief af de ressourcer, der
muligvis skal sættes i gang for at få en dommerkendelse, og (evt) videre
ressourceforbrug med at opsøge en evenqtuelt mistænkt osv. osv.

Stig Johansen

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-01-09 11:56

Stig Johansen wrote:

> Hvordan skal det forstås?

Sådan:

> [...]
> ressourcer, der muligvis skal sættes i gang for at få en
> dommerkendelse, og (evt) videre ressourceforbrug med at opsøge en

Hele pointen i at installere beskyttelses-software er, at så ringer den hjem
og siger, hvor den er, hvorefter man ringer til politiet, som får at vide
hvor ip-adressen er som den er koblet op på i det øjeblik, hvorefter tyven
er arresteret på fersk gerning og dermed også ultralet at domfælde. Det er i
det mindste hvad der står på deres website.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-01-09 12:59

Peter Larsen wrote:

> Sådan:
>
> Hele pointen i at installere beskyttelses-software

Ja, det er logik for burhøns, men jeg fatter stadig ikke hvordan et
spørgsmål om administrativt bøvl kan fortolkes som

'Jeg må være hjemmebruger af sådan en' - Hvaff'en én ?

(Jeg skriver 'jeg', da du reflekterede på mit indlæg).

Stig Johansen

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-01-09 15:11

Stig Johansen wrote:

> Ja, det er logik for burhøns, men jeg fatter stadig ikke hvordan et
> spørgsmål om administrativt bøvl kan fortolkes som

Det administrative "bøvl" er det arbejde, politiet er ansat til at udføre.

> 'Jeg må være hjemmebruger af sådan en' - Hvaff'en én ?

En bærbar, siden du giver indtryk at at tro at det er værdien af hardware'n
der er grund til at spore maskinen og til at forvente at politiet rykker ud,
hvis da nogensinde de gør det; en anden diskussion til en eller anden anden
nyhedsgruppe ...

> (Jeg skriver 'jeg', da du reflekterede på mit indlæg).

Helt OK, jeg var måske for lakonisk.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-01-09 16:43

Peter Larsen wrote:

> Det administrative "bøvl" er det arbejde, politiet er ansat til at udføre.

Jeg tænkte nu mere i de baner, at 'bøvlet' består i, at politiet skal
indhente en dommerkendelse (3. part) for at få adgang til IP
'oplysningerne'.

Omfanget af 'bøvlet' kender jeg ikke (deraf mit spørgsmål), men det ville
alt andet lige gøre det nemmere for politiet hvis de selv har mandat til at
få oplysningerne.

Men som du selv er inde på, så er det nok en diskussion i en anden gruppe -
'somewhere'.

Stig Johansen

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-01-09 15:09

Hej Stig,

jeg genudgiver en forbedret udgave at mit follow-up.

Stig Johansen wrote:

> Hvordan skal det forstås?

Det skal ses i forhold til eventuelle unike data på maskinen samt i forhold
til eventuelle konfidentielle data på maskinen. En firma-bærbar som bruges,
og ikke bare er en skrivemaskine på et bord, nedskrives til DKK 0 på tre år,
så det er ikke maskinens værdi, man ligger søvnløs af.

> [...]
> ressourcer, der muligvis skal sættes i gang for at få en
> dommerkendelse, og (evt) videre ressourceforbrug med at opsøge en

Der er også et fremragende generalpræventivt aspakt, og det alene burde være
nok til at Politiet rykkede ud, men det er der så godt nok ikke ret meget
der er .... hvilket så er en anden diskussion et andet sted.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Max

Dato : 04-01-09 16:44

Hej Peter

> [...]
> firma-bærbar som bruges, og ikke bare er en skrivemaskine på et bord,
> nedskrives til DKK 0 på tre år, så det er ikke maskinens værdi, man

Hvis en firma bærbar der stjæles ikke bare er en skrivemaskine der
forsvinder, ja så vil jeg mene at man har andre meget problematiske
sikkerhedsproblemer i det firma.

--
Mvh Max

Fra : Peter Larsen

Dato : 05-01-09 10:00

Max wrote:

> Hvis en firma bærbar der stjæles ikke bare er en skrivemaskine der
> forsvinder, ja så vil jeg mene at man har andre meget problematiske
> sikkerhedsproblemer i det firma.

Det er det let at være principielt enig i.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-01-09 17:55

Stig Johansen wrote:
> Jeg kender ikke proceduren, det skal vel ses i relief af værdien af en
> laptop.

Det skal nok nærmere ses i relief af den totale værdi af de tyvekoster,
som må forventes at komme til veje ved anholdelsen, og af de ting, som
tyven senere forhindres i at stjæle pga. pågribelsen.

--
Allan Olesen