Hvilket selskab/abonnement til bredbånd + ~
Fra : Alex Jensen

Dato : 03-01-09 19:36

Hej alle

Noget familie skal på nettet hjemme. P.t. har de et almindeligt
fastnetabonnement ved TDC og forbrugsafregning ved Tele2. Vi søger et
selskab, der kan levere internet og IP-telefoni i samme løsning. Dermed
kan/skal de, ud over at blive online hjemme, slippe for TDC's abonnement.
Hastigheden på linjen skal kun være til almindelig surfing, så en
2mbit/512kb kan godt være ok som minimum. De bor ikke et sted med kabel-TV.

Vi har tjekket Fullrate, men de er for lang fra nærmeste central, så den
mulighed er udelukket. Vi har også haft kig på DanskNet.dk, men med
skriverierne herinde, er de heller ikke værd at satse på.

Så spørgsmålet er nu, hvilket selskab vi så bør se nærmere på? Der ønskes
selvfølgelig en så billig pris som muligt men kvaliteten skal også være ok!

Se frem til jeres forslag og på forhånd mange tak!

AJ

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-01-09 22:38

Alex Jensen wrote, on 03-01-2009 19:36:
> Vi har tjekket Fullrate, men de er for lang fra nærmeste central, så den

Når der er for langt til centralen kan det tænkes, at det kun er TDC og dets søster-/datterselskab Telmore, som kan levere forbindelsen, idet de bruger fremskudte centraler. Det bruger de andre
selskaber ikke, fordi de ikke vil betale for det, har jeg læst her i nyhedsgrupperne.

> Så spørgsmålet er nu, hvilket selskab vi så bør se nærmere på? Der ønskes
> selvfølgelig en så billig pris som muligt men kvaliteten skal også være ok!

Jeg er selv ved at skifte fra TDC til Telmore, og i den forbindelse snakkede jeg med to forskellige medarbejdere ved Telmore i går. De virkede venlige og kompetente. Jeg fik at vide, at de er ved at
undersøge IP-telefoni, men at de nok ikke kan tilbyde det før andet kvartal. Men da det ikke er en officiel udmelding, er det jo ikke sikkert, at de nogensinde vil tilbyde det.

Jeg foreslår, at du forhører dig hos Telmore. Hvis du så bliver overbevist om, at de snart tilbyder IP-telefoni og til en rimelig pris, kan I fx få deres bredbånd nu og senere få ændret
fastnettelefonien til IP-telefoni.

Fra : Jens Jensen

Dato : 03-01-09 22:51

Vedr. kvaliteten så har jeg nu haft TDC bredbånd i et år, og det eneste problem har været nogle få uger efter installationen, hvor nogle ledninger var knækket på centralen, måske p.g.a. en svaghed
opstået i forbindelse med installationen. Ellers har det kørt upåklageligt. Jeg forventer samme kvalitet ved Telmore, da de reelt blot er reseller af TDC's bredbånd. Jeg skal endda beholde udstyret
fra TDC.

Fra : Sørensen

Dato : 04-01-09 23:21

"Alex Jensen" > skrev
> [...]
> Hastigheden på linjen skal kun være til almindelig surfing, så en
> 2mbit/512kb kan godt være ok som minimum. De bor ikke et sted med

TDC har jo også IP-telefoni og det er den bedste kvalitet jeg har oplevet,
min faster har en 5 mb. TDC-City med IP-telefoni til 249 md. det er hvist
med gratis opkald til fastnet det meste af døgnet og vis-nummer +
viderestilling.
Tdc tilbyder dog ikke denne hastighed for øjeblikket men De har en 20 mb.
til 398

Jeg har hørt at der skulle ske noget med deres priser og produkter her sidst
i Januar, så måske det er værd at vente på ?.

vh.
Sørensen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-01-09 22:18

On 4 Jan., 23:20, "Sørensen" <no...@microsoft.com> wrote:
> [...]

> min faster har en 5 mb. TDC-City med IP-telefoni til 249 md. det er hvist
> med gratis opkald til fastnet det meste af døgnet og vis-nummer +

Ja deres "bredbåndstelefoni" er ret så godt som alm. fastnet... Mine
forældre har det, og det er helt som alm. telefoni... Det som tdc's
gør det bedre, er nok bla at der er allokeret båndbredde til
telefonien via modemmet.. altså internet kører på 1 linie, og ip på en
anden. ved ikke om det er VPN opdelt eller sådan noget... det samme
modem som vist brugers til deres IP-tv hvor der så også er en anden
udgang med allokeret båndbredde til ip.tv. Mener det koster 119kr, så
noget dyrere er det jo også en andre....

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-01-09 20:47

Bjarke Hansen wrote:
> anden. ved ikke om det er VPN opdelt eller sådan noget... det samme
> modem som vist brugers til deres IP-tv hvor der så også er en anden

Ved ikke lige om man kan kalde det VPN, men ATM som er det man sender
data frem og tilbage mellem dig og centralen med, understøtter virtuelle
kredsløb, altså flere forskellige kanaler. Man kan så vælge at
prioritere trafik på den ene kanal (Telefon kanalen) højere end
trafikken på den anden kanal (Data kanalen).

Andre ADSL+IP Telefoni udbydere benytter sig af samme metode.

En anden mulighed er at få en router der kan prioritere trafikken i
udgående retning, og dermed reelt opnå næsten samme resultat. Denne
benyttes af IP Telefoni leverandører der IKKE har kontrol over det
netværk deres kunder benytter. (Dem der ikke også tilbyder en eller
anden form for internet forbindelse.)

I de fleste tilfælde vil man opnå samme kvalitet ved prioritering af
udgående traffik, som ved f.eks. TDC's QoS løsning, svagheden er primært
man udnytter det faktum, at internet forbindelser i Danmark, har højere
download end upload, og derfor er der ikke samme behov for prioritering
af indgående trafik, for at opnå en ordentlig kvalitet.

- Chano Andersen.

Fra : Simon

Dato : 11-01-09 12:34

Alex Jensen skrev:
> [...]
> selvfølgelig en så billig pris som muligt men kvaliteten skal også være ok!
>
> Se frem til jeres forslag og på forhånd mange tak!

Hej.
Har du kikket på denne side?:
http://www.skyline.dk/forside/default.asp

Nu ved jeg ikke hvor familien bor, så det er afhængig af deres
adresse.
Men der er flere steder i Jylland man kan bruge dette trådløse
internet.
Bare et lille hint.

mvh
simon