Ingen DVI - hvad går jeg glip af?
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 02-01-09 09:31

Jeg har en ældre (4½ år) HP computer uden DVI-indgang. Min skærm er en Dell
1905FP og jeg har det medfølgende DVI-kabel liggende i skuffen.

Jeg vil gerne benytte de to USB-stik der er i skærmen, men vil ikke ofre
det helt store bare for det.

Af og til støder jeg ind i noget der ikke kan vises fordi signalet er
analogt, men det er i mere tekniske sammenhænge, f.eks. ved boot på en
rescue-CD og lignende.

Jeg aner ikke hvad DVI er, bortset fra at jeg formoder at det giver
digitalt signal. Hvilke fordele opnår jeg med DVI? Bliver skærmbilledet
bedre og/eller hurtigere?

Hvad kræver det: kan jeg udvide med et løst adapterkort, eller skal jeg
have helt nyt skærmkort? Jeg tror nok at skæmkortet i HP'en sidder på
bundkortet, men jeg er ikke sikker.

Det mest krævende jeg kan komme i tanker om er Adobe Photoshop. Jeg spiller
ikke mastodontspil og lignende. Hvilket kort skal jeg købe? Gerne så
billigt som muligt, evt. brugt. Hvor finder jeg det på nettet? Hvad skal
jeg søge efter på edbpriser.dk?
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : jk

Dato : 02-01-09 12:22

On Fri, 2 Jan 2009 09:31:12 +0100, Mikkel Mikkelsen
<mikkel@mikkelserver.invalid> wrote:

> [...]
>1905FP og jeg har det medfølgende DVI-kabel liggende i skuffen.
>
>Jeg vil gerne benytte de to USB-stik der er i skærmen, men vil ikke ofre

Det lyder mærkeligt for mig, at de usb-stik skulle være drevne igennem
et dvi-kabel. Er der ikke et usb-føder-kabel der skal forbindes
imellem usb på dit bundkorts bagpanel til skærm ?

> [...]
>
>Jeg aner ikke hvad DVI er, bortset fra at jeg formoder at det giver
>digitalt signal. Hvilke fordele opnår jeg med DVI? Bliver skærmbilledet

Det er en del omdiskutteret. Visse programmer kan få et bedre billede
over dvi.
Men jeg må sige, at jeg stort set aldrig har set den store forskel.
det afhænger lidt af grafikkortet, du har, hvor god dets
digital/analog omsætter er. Processen omfatter jo denne omsætning plus
en igen i skærmen. Med DVI er det digitalt hele vejen.
Der hvor jeg har set en forskel imellem DVI og VGA er ved, hvor
ensartet farven er over store flader på skærmen. Hjemmesider kan ofte
have store felter med samme farve, men for fotos forekommer det jo
ikke.

> [...]
>ikke mastodontspil og lignende. Hvilket kort skal jeg købe? Gerne så
>billigt som muligt, evt. brugt. Hvor finder jeg det på nettet? Hvad skal

Det er umuligt at rådgive om, når du ikke ved om du har agp eller pci
express. Der er også 2 standarder for pci express, den gamle og 2.0

mvh

John

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 02-01-09 13:16

On Fri, 02 Jan 2009 12:21:47 +0100, jk wrote:

> Det lyder mærkeligt for mig, at de usb-stik skulle være drevne igennem
> et dvi-kabel. Er der ikke et usb-føder-kabel der skal forbindes
> imellem usb på dit bundkorts bagpanel til skærm ?

Jeg gik bare ud fra, at det var p.g.a. den manglende DVI-forbindelse, at
USB'erne i skærmen ikke virkede. Nu har jeg - efter 4½ års smølen, gjot som
du skrev og det virker sørme

Mange tak for hjælpen.

[klip]
> [...]
> ensartet farven er over store flader på skærmen. Hjemmesider kan ofte
> have store felter med samme farve, men for fotos forekommer det jo

Okay, så er det ikke livsvigtiggt for mig.
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-01-09 13:48

Mikkel Mikkelsen wrote:

> Af og til støder jeg ind i noget der ikke kan vises fordi signalet er
> analogt, men det er i mere tekniske sammenhænge, f.eks. ved boot på en
> rescue-CD og lignende.

What?
Skærmen er rasende ligeglad med hvad der kører på PC'en af software.

> ikke mastodontspil og lignende. Hvilket kort skal jeg købe? Gerne så

Er du på jagt efter et nyt grafikkort?

Jesper Poulsen

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 02-01-09 16:14

On Fri, 02 Jan 2009 13:47:43 +0100, Jesper Poulsen wrote:

> What?
> Skærmen er rasende ligeglad med hvad der kører på PC'en af software.

Hmmm, så er det jo nok softwaren der ikke er ligeglad?

> Er du på jagt efter et nyt grafikkort?

Ikke længere. jeg har fået mine USB-stik til at virke og har lært noget om
DVI's begrænsede fordele (se andet svar i tåden).
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-01-09 13:07

Mikkel Mikkelsen wrote:

> Hmmm, så er det jo nok softwaren der ikke er ligeglad?

Hvad er det for noget software?

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-01-09 13:30

Jesper Poulsen wrote:

> Hvad er det for noget software?

MÃ¥ske visse media players som afspiller DRM'ed indhold? Jeg ved ikke om
det er implementeret endnu, men der var været tale om at den slags kun må
vises over en HDCP-beskyttet DVI/HDMI forbindelse til skærmen. Protected
video path, som M$ kalder det.

--
Jesper Lund