børnemedhjælper
Fra : Peter Holm

Dato : 30-12-08 22:15

hej

er det lovligt at aflønne sin 5årige datter i eget enmandsfirma når hun har
taget en tørn med pakketering et par timer ?

mvh
peter

Fra : marlene

Dato : 30-12-08 22:20

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> er det lovligt at aflønne sin 5årige datter i eget enmandsfirma når hun
> har taget en tørn med pakketering et par timer ?

enmandsfirma:
>nej det er det ikke,
har lige spurgt til det, min revisor siger de børn skal være 15 år, og kan
kun aflønnes i det år, hvor de er fyldt 15 hele året.
andre former for selskaber:
ja hvis barnet er fyldt 13 år.

kan ikke se nogen grund til denne forskel.
er der nogen der har en forklaring, høres den gerne.

malermesteren

Fra : Ralph

Dato : 31-12-08 00:43

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev i en meddelelse
> kan ikke se nogen grund til denne forskel.
> er der nogen der har en forklaring, høres den gerne.

JEG er grunden, min - salig- far ansatte mig som traktorfører da jeg var 8-9
år, samme løn som de andre traktorførerere, DOG skulle jeg selv betale tøj,
cykel, slik, sodavand, knallert, styrthjelm etc. mao. JEG var
fradragsberretiget (ligeså dygtig som mine kolleger, men ingen anden end jeg
ville kunne opnå samme løn) og dermed var det snyd.

--
Ralph

Fra : Elmand

Dato : 31-12-08 10:58

> [...]
> ja hvis barnet er fyldt 13 år.
>
> kan ikke se nogen grund til denne forskel.
> er der nogen der har en forklaring, høres den gerne.

skatteunddragelse:
eks. overfører sin meget store indtægt delt på sine 7 børn der jo alle har
frikort.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : marlene

Dato : 01-01-09 19:18

"Elmand" <elmand@fjernpc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skatteunddragelse:
> eks. overfører sin meget store indtægt delt på sine 7 børn der jo alle

min dreng på 14 kan nu godt tage små opgaver i mit firma, hvor jeg ku stå
inde for det bagefter,
derfor har jeg forhørt mig hos revisoren.

men ville da stadig gerne vide hvorfor aldergrænsen er firskellig i
enmands-ejet og selskabs-ejet firma,
firmaet er stadig ejet af den samme person. ville jeg mene.
malermesteren

Fra : alexbo

Dato : 01-01-09 20:39

"marlene" <rin@nyk.dk> skrev

> men ville da stadig gerne vide hvorfor aldergrænsen er firskellig i
> enmands-ejet og selskabs-ejet firma,
> firmaet er stadig ejet af den samme person. ville jeg mene.

Du skal nok spørge din revisor det er jo ham der påstår det.

Jeg vil tro at han har misforstået nedenstående.

Arbejdsmiljøloven § 59:

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte, at lejlighedsvist eller
kortvarigt arbejde, som enten udføres i arbejdsgiverens private husholdning
eller udelukkende udføres af de medlemmer af arbejdsgiverens familie, som
hører til husstanden, herunder i landbrugsvirksomheder, undtages fra
forbudet i stk. 2 og §§ 61 og 62 under nærmere angivne betingelser og
begrænsninger. Det er en forudsætning, at arbejdet ikke indebærer fare for
den unges sikkerhed og sundhed.

mvh
Alex Christensen

Fra : marlene

Dato : 02-01-09 16:22

> [...]
>
> mvh
> Alex Christensen
>

>hun påstod ikke, men læste højt af en paragrafbog,
og jeg sputgte ikke til forskellen,
men synes det er en dum forskel.