Dykker savnet i Ægypten
Fra : Kristoffer Gravgaard

Dato : 29-12-08 05:16

Læs: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-19359711.html?rss

Sikke en trafisk julenyhed.

Er der nogen, der ved mere end det?

vh
Kristoffer

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-12-08 23:33

"Kristoffer Gravgaard" <kristoffergravgaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:61ecc449-750e-4029-8803-fa2a90cd637f@w24g2000prd.googlegroups.com...
>Læs: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-19359711.html?rss

>Sikke en trafisk julenyhed.

>Er der nogen, der ved mere end det?

Aksel Pedersen, Alpha Diving har postet denne udførlige rapport på vegne af
Red Sea Diving Safari :

http://www.dykker-forum.dk/viewtopic.php?p=11677#11677

Søren Arnvig

Fra : Jim Andersen

Dato : 30-12-08 10:23

Søren Arnvig wrote:
> Aksel Pedersen, Alpha Diving har postet denne udførlige rapport på
> vegne af Red Sea Diving Safari :
>
> http://www.dykker-forum.dk/viewtopic.php?p=11677#11677

Hvad blev der af gummibåden? Og af den 3de dykker, ægypteren?

"Selv om reglerne for sikker dykning og dybdegrænserne er klare for alle
dykkere i Shagra Village er det svært at forhindre overtrædelser"
Er ny OWD så forklar lige: Hvori bestod overtrædelsen? Sloveneren gik for
dybt i forsøget på at hjælpe danskeren, men ellers noget?

Burde 3de dykker, ægypteren, ikke nogenlunde nemt kunne gå til overfladen
alene?

/jim

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-12-08 11:21

Jim Andersen wrote:

> [...]
> dybt i forsøget på at hjælpe danskeren, men ellers noget?
>
> Burde 3de dykker, ægypteren, ikke nogenlunde nemt kunne gå til overfladen

Vi kan jo kun spekulere i meget af det, men som jeg læser, specielt den
originale pressemeddelelse, så havde de rent faktisk planlagt et dyk med
max-dybde til 60m og ikke de 40m som er den lovbestemte max-dybde i
rødehavet.

Hvor gummibåden er henne, ja den er formentlig taget tilbage for at
fragte flere dykkere rundt, så vidt jeg forstår så er det ikke normalt
at der er overflademandskab ved dykninger dernede.

Ægypteren er også formodet omkommet, han og sloveneren er formentlig
blevet enige om at følge danskeren til dybden for at hjælpe ham op igen,
det er nok en meget naturlig reaktion at begge vil gøre deres til at få
fundet den manglende dykker og dernæst få ham bragt sikkert til
overfladen. For at kunne komme med et kvalificeret bud på hvad der er
gået galt så er man nød til at finde begge dykkere og deres udstyr så
det kan blive undersøgt for defekter, men et godt bud kunne være en
nitrogen narkose der udviklede sig dødelig, at sloveneren ikke har fået
mén efter turen til godt 90m+hurtig opstigning er formentlig også pga.
en god portion held.

Men tragisk er ulykken helt sikkert.

Mvh
Thomas

Fra : Ole Dreyer

Dato : 31-12-08 07:59

On 30 Dec., 11:21, Thomas Rasmussen <tho...@p7.invaliddk> wrote:

> [...]
> nitrogen narkose der udviklede sig dødelig, at sloveneren ikke har fået
> mén efter turen til godt 90m+hurtig opstigning er formentlig også pga..

Ja det er tragisk. Men viser igen og igen at der er ganske gode grunde
til at dykke indenfor grænserne. De har en årsag, og ikke skabt for at
genere dykker, men for at sikre at dykkere for gentagne dyk.
Kender Red Sea Diving ganske godt, og deres sikkerhedsniveau ser ud
til være bekræftet igen. Men man dykker jo under eget ansvar, og at
planlægge et dyk til 60m på luft, er jo tåbeligt, og tydeligvis
dødeligt for 2/3. Men virkelig tragisk og ærgerligt. '
Ole

Fra : Jim Andersen

Dato : 02-01-09 09:31

Ole Dreyer wrote:
> [...]

Ahh.

Ok. Tænkte han var gået til overfladen og var sejlet ind til land i båden.

Siger "reglerne" noget om hvor meget man må/bør/skal gå på kompromis med sin
egen sikkerhed for at hjælpe en dykker i problemer?

> Ja det er tragisk. Men viser igen og igen at der er ganske gode grunde
> til at dykke indenfor grænserne.

Gør det? Der fortælles ikke på hvilken dybde danskeren fik problemer:

"hvorefter de startede deres nedstigning til et plateau på ca. 40 meters
dybde.

Dykkeren fra Slovenien var ved at justere sit kamera da han lagde mærke til
at den danske dykker handle underligt og hans nedstigning mod bunden
accelererede."

Det er ikke tydeligt om de var på vej fra 40 til de 60, eller det allerede
var på den "almindelige" nedstigning til 40.
Har du andre kilder?

/jima

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-01-09 10:14

Jim Andersen wrote:

> Siger "reglerne" noget om hvor meget man må/bør/skal gå på kompromis med sin
> egen sikkerhed for at hjælpe en dykker i problemer?

Nej, men som det første man får at vide på specielt rescue diver kurset,
STOP ULYKKEN. At beslutte sig for at lede efter en dykker på 90+m når
man kun har luft og enkeltflaske (begrænset luftmængde) mener jeg godt
kan diskuteres om fornuften er tilstede og det ender desværre også med
at en yderligere en dykker mister livet.

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-09 17:18

> [...]
> kan diskuteres om fornuften er tilstede og det ender desværre også med
> at en yderligere en dykker mister livet.

Enig,
Det fornuftige er at lade være, men hold kæft det må være svært at lade være
og bare se en dykkermakker forsvinde i dybet.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Henning

Dato : 02-01-09 11:13

>Siger "reglerne" noget om hvor meget man må/bør/skal gå på kompromis med sin
>egen sikkerhed for at hjælpe en dykker i problemer?

Ja - INTET! Hvad nytter det med to omkomne dykkere?

Fra : Rolf Hansen

Dato : 10-01-09 15:01

Den 02.01.2009 kl. 09:31 skrev Jim Andersen <jba020@politislet.dk.invalid>:

> Gør det? Der fortælles ikke på hvilken dybde danskeren fik problemer:
Den 02.01.2009 kl. 09:31 skrev Jim Andersen <jba020@politislet.dk.invalid>:

Her giver den overlevende Slovak sin beskrivelse af dykket:

http://www.taucher.net/unfall/Schwerer_TU_am_26.12._vor_Marsa_Shargra_itu541.html

Jeg ved snart ikke om det er en dykkerulykke eller dumhed.

--
Venlig hilsen
Rolf Hansen

Fra : Ole Dreyer

Dato : 02-01-09 06:00

On 2 Jan., 11:13, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Ja - INTET! Hvad nytter det med to omkomne dykkere?

"Reglerne" siger at man skal hjælpe uden at bringe sig selv i fare,
eller tilsidesætte kravene til dykket/sikkerheds/deko-stop osv. Som du
jo netop skriver to døde er mindst een for meget.

Ole

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 10-01-09 18:12

On 10 Jan., 15:01, "Rolf Hansen" <rolf@invalid> wrote:

> [...]
>
> http://www.taucher.net/unfall/Schwerer_TU_am_26.12._vor_Marsa_Shargra...
>
> Jeg ved snart ikke om det er en dykkerulykke eller dumhed.

Tak for at have påpeget linket. Det var interessant læsning.
Desværre kan vi jo ikke spørge de døde, så vi får jo aldrig at vide,
om Slovakens begrundede formodninger om årsagen til meddykkernes
handlemåde er korrekt.

Jens Olsen

Fra : Rolf Hansen

Dato : 11-01-09 09:58

Den 11.01.2009 kl. 02:12 skrev jenspolsen@hotmail.com
<jenspolsen@hotmail.com>:

> Desværre kan vi jo ikke spørge de døde, så vi får jo aldrig at vide,
> om Slovakens begrundede formodninger om årsagen til meddykkernes
> handlemåde er korrekt.

Ja lidt kildekritik vil måske skabe et mere nuanceret billede, men ellers
virker beretningen umiddelbart troværdig. Jeg kan ikke se hvorfor Aljo
skulle pynte på en historien på en tysk hjemmeside, han kunne jo bare
ignorere den. Uanset hvorfor de dykkede dybt på luft, blev resultatet 3
døde.

--
Venlig hilsen
Rolf Hansen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-01-09 05:06

On 11 Jan., 09:57, "Rolf Hansen" <rolf@invalid> wrote:

> [...]
> virker beretningen umiddelbart troværdig. Jeg kan ikke se hvorfor Aljo
> skulle pynte på en historien på en tysk hjemmeside, han kunne jo bare

Det kan jeg heller ikke. Jeg synes bare at det (af flere grund) er
synd, at vi ikke kan spørge den Ægyptiske dykker selv om hvad
luftguitar(vandguitar?) spillet skulle til for. Slovakkens formodning
lyder da sandsynlig, men det ville være rart at høre hvad Ægypteren
selv havde at sige.

> Uanset hvorfor de dykkede dybt på luft, blev resultatet 3
> døde.

Hmmm, dubt på luft er jo en kalkuleret risiko. Selv har jeg ingen
samvittigheds problemer med at dykke ned til 50 m på luft, og har
tidligere været på 57 m på luft i Rødehavet, hvor dette var planlagt
på forhånd.
Når man ved hvor meget der tidligere blev dykket dybt på luft, så står
det ret klart at der slet ikke er tale om den sikre død, som nogle
nærmest giver udtyk for, selvom der da er en risiko.
Da jeg idag er trimix certificeret, anvender jeg nu trimix på dybere
dyk. Men var jeg på et sted hvor trimix ikke var tilgængeligt og et
meget attraktivt men dybt dykkermål lokkede, så ville jeg nok være til
at lokke til at lave dykket på luft, men nok med omkring 60 m som en
nedre grænse.

Jens Olsen