Kryptering af mail
Fra : Lene Larsen

Dato : 24-12-08 12:54

Hej,

Jeg har ind i mellem brug for at man kan skrive til mig i fortrolighed, og
ligeledes at jeg har mulighed for at sende en krypteret mail til en anden
person. I den forbindelse har jeg kikket lidt efter PGP da det er et system
med Offentlig/Privat nøgler jeg er ude efter.

Alle link peger på http://www.pgp.com/ når man forsøger at se efter en
gratis version af PGP, men her skal man give 139 $ for den fulde version. De
har en fri version, men igen jeg bryder mig ikke om at installerer et stort
program hvor det meste ikke kan bruges, en fri "let" version der havde det
man nu ville frigive gratis ville være bedre.

Hvad vil i anbefale af programmer der har en høj grad af sikkerhed, bruger
Offentlig/Privat nøgle princippet, som kan kører på Windows XP og evt.
Vista, og som i sidste ende har en brugerflade der er forståelig og rimelig
nem at lære at bruge for udenforstående.

Hvad er der tilbage ud over PGP?

God Jul
og tak for i år
Mvh
Lene

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-12-08 13:47

Lene Larsen wrote:

> [...]
> anden person. I den forbindelse har jeg kikket lidt efter PGP da det er
> et system med Offentlig/Privat nøgler jeg er ude efter.

Thunderbird + Enigmail + GnuPG
<http://en.wikipedia.org/wiki/Enigmail>

--
Jesper Lund

Fra : Lene Larsen

Dato : 27-12-08 17:44

> Thunderbird + Enigmail + GnuPG
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Enigmail>
>
> --
> Jesper Lund

Vil det sige at GnuPG er det eneste alternativ til PGP ?
Det arbejder jo i et DOS vindue og er mildes talt ubrugligt for almindelige
mennesker.

Jeg fandt så Gpg4win de er en samling af Windows programmer der "styrer"
GnuPG men
det ser noget ustruktureret ud....

Er det det bedste der er at byde på for den almindelige borger der ønsker
krypteret mail.. ?

Lene

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-12-08 19:10

On 2008-12-27, Lene Larsen <Lene.M.L@forum.dk> wrote:

> Vil det sige at GnuPG er det eneste alternativ til PGP ?
> Det arbejder jo i et DOS vindue og er mildes talt ubrugligt for almindelige
> mennesker.

Jeg bruger gnupg med enigmail i thunderbird og har aldrig haft behov for
at bruge en kommandolinje til at betjene det.

--
Andreas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 24-12-08 15:13

In article <49522257$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Lene Larsen" <Lene.M.L@forum.dk> wrote:

> [...]
> Vista, og som i sidste ende har en brugerflade der er forståelig og rimelig
> nem at lære at bruge for udenforstående.

Hvad med Digital signatur, hvis det kun er i Danmark.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Jesper Lund

Dato : 24-12-08 15:23

Kurt Brixen wrote:

> Hvad med Digital signatur, hvis det kun er i Danmark.

Mener du at et system hvor staten opbevarer din private nøgle er sikkert?

--
Jesper Lund

Fra : Kurt Brixen

Dato : 25-12-08 11:40

In article <495245da$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> wrote:

> Mener du at et system hvor staten opbevarer din private nøgle er sikkert?

Nej. Men er det ikke kun min offentlige nøgle staten opbevarer?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-12-08 12:15

Kurt Brixen wrote:

> Nej. Men er det ikke kun min offentlige nøgle staten opbevarer?

Ikke i den nye [DanID] version af "digital signatur".

--
Jesper Lund

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-12-08 18:39

On Wed, 24 Dec 2008 12:53:44 +0100
"Lene Larsen" <Lene.M.L@forum.dk> wrote:

> Hvad er der tilbage ud over PGP?

Hvis du har tillid til den digitale signatur, og er villig til at
anvende Outlook, kan følgende måske hjælpe:
http://erhverv.tdc.dk/publish.php?dogtag=f5_e_dig_sup_ins_o02#ol_d
http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=9455
Outlook express:
http://www.lind-damkjaer.dk/da/node/66

For Mozilla Thunderbird:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thunderbird/TDC_Digital_signatur

For GMail (Google) kan dette være interessant:
http://www.langenhoven.com/code/emailencrypt/gmailencrypt.php

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen