Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Frachise - hvordan ?
Fra : Jan Rysz

Dato : 15-12-08 07:24

Er blevet tilbudt at købe en buik som franchise.

Hvordan klarer man sådan en sag ?

Vi har selvfølgelig vendt og drejet det hele i familien og beslutningen er
da heller ikke nær tæt på taget endnu.

Vi roder stadig med en masse uafklarede spørgsmål. Et af dem; nemlig hvordan
man rent selvskabsmæssigt klarer den økonomiske del af det.

Opretter man et skuffeselskab der så ejer butikken eller hvordan ? Jeg kan
ikke forestille mig at de mange franchise-ejere rundt omkring hæfter rent
personligt for den slags ?

Er der en gruppe derer bedre egent til dette må I lige sige til.

Mvh Jan Rysz

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-12-08 09:27

"Jan Rysz" <janrysz@webspeed.dk> wrote in message

> Er der en gruppe derer bedre egent til dette må I lige sige til.

dk.erhverv eller dk.videnskab.jura

Fra : alexbo

Dato : 15-12-08 12:23

"Jan Rysz" skrev

> Opretter man et skuffeselskab der så ejer butikken eller hvordan ? Jeg kan
> ikke forestille mig at de mange franchise-ejere rundt omkring hæfter rent
> personligt for den slags ?

Jo personligt med en bankgaranti, eller hvis de har bruger at Aps så med en
bankgaranti hvor banken selvfølgelig sørger for sin sikkerhed.
Du kan spørge dig selv om hvem der skulle ønske at hæfte for dig.

Det du kunne tænke dig er at prøve uden risiko, bare gå fra det hele hvis
det ikke lykkedes, sådan hænger virkeligheden ikke sammen.

Jeg formoder du har googlet, der er mange sider med gode råd om franchise.

mvh
Alex Christensen

Fra : jos

Dato : 15-12-08 15:01

alexbo wrote:
> [...]
>
> Det du kunne tænke dig er at prøve uden risiko, bare gå fra det hele
> hvis det ikke lykkedes, sådan hænger virkeligheden ikke sammen.

mon ikke Bagger får en del tid, hvor han kan agere konsulent?

finn

Fra : Jan Rysz

Dato : 17-12-08 19:58

> Jo personligt med en bankgaranti, eller hvis de har bruger at Aps så med
> en bankgaranti hvor banken selvfølgelig sørger for sin sikkerhed.
> Du kan spørge dig selv om hvem der skulle ønske at hæfte for dig.

Det er jeg godt klar over.

> Det du kunne tænke dig er at prøve uden risiko, bare gå fra det hele hvis
> det ikke lykkedes, sådan hænger virkeligheden ikke sammen.

Jeg ved godt jeg selv skal sørge for en stor del af succes'en og har ikke i
sinde at løbe fra det hele. Jeg ville blot høre om nogen havde nogle bud på,
hvordan tingene er skruet sammen. Hvis man hæfter med hus og hjem i et Aps
er der jo reelt ingen ide i at oprette et sådant. Så er det væsentligt
nemmere med et I/S.
Det var det jeg spurgte ind til. Måske fremgik det ikke klart nok ?

> Jeg formoder du har googlet, der er mange sider med gode råd om franchise.

Har googlet, men de fleste sider handler om hvad det koster personligt i
forhold til familien, at være selvstændig. Det skridt har jeg passeret for
længst.

Jeg vil forelægge fremtidige spørgsmål i de to andre foreslåede grupper. Jeg
har i mellemtiden arrangeret et lille møde med et par franchisetagere for at
høre lidt om hvordan de har stillet tingene, samt skrevet til
franchiseforeningen efter materiale og et evt. møde med en konsulent. Så
tager jeg den derfra. Men tak for responsen.

Mvh Jan Rysz

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-12-08 20:17

Jan Rysz skrev:

> Hvis man hæfter med hus og hjem i et Aps
> er der jo reelt ingen ide i at oprette et sådant.

Man hæfter ikke med hus og hjem. Men hvis man har behov for
at låne penge i aps'et, så kan man risikere, at långiver vil
forlange pant i hus og hjem - og så risikerer man hus og hjem.

Hvis man ikke har behov for at låne eller for kredit, så har
man ingen risiko ud over de penge, man har indskudt i aps'et.

> Så er det væsentligt nemmere med et I/S.

Her er der ingen risikobegrænsning overhovedet. I aps'et
risikeres kun de indskudte penge, og det man selv giver som
pant.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : alexbo

Dato : 17-12-08 20:49

"Jan Rysz" <janrysz@webspeed.dk> skrev

> Hvis man hæfter med hus og hjem i et Aps er der jo reelt ingen ide i at
> oprette et sådant. Så er det væsentligt nemmere med et I/S.

Et I/S er efter min mening den ringeste mulighed en utrolig farlig
firmakonstruktion, der hæfter man ikke alene for sig selv, men også fuldt og
helt for sine partnere med alt hvad man ejer og har.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Rysz

Dato : 17-12-08 22:46

> Et I/S er efter min mening den ringeste mulighed en utrolig farlig
> firmakonstruktion, der hæfter man ikke alene for sig selv, men også fuldt
> og helt for sine partnere med alt hvad man ejer og har.

Den eneste partner er undertegnede så den side er afklaret.

Mvh Jan Rysz

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-12-08 09:52

Et I/S er for mere end én person: http://da.wikipedia.org/wiki/I/S

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-12-08 22:53

> [...]

> Vi roder stadig med en masse uafklarede spørgsmål. Et af dem; nemlig
> hvordan man rent selvskabsmæssigt klarer den økonomiske del af det.

Det kommer an på så meget. En mulighed er at oprette et holdingselskab, som
så ejer et andet selskab, der ejer rettigheden. Dermed kan du ansætte dig
selv og får - i hvert fald i teorien - din privatøkonomi adskilt fra
firmaet. I praksis kommer du til at hæfte for hele indskuddet alligevel,
men de kan i det mindste ikke tage dit hus og andre værdier, hvis det går
helt galt. Ulempen er at skal du låne penge, så kan du være dårligere
stillet fordi banken vil have så meget sikkerhed som muligt.

Når du er så usikker, ville jeg vælge at tale med en revisor. De kan
forklare dig fordele og ulemper, både skattemæssige og andre, og vil have et
bedre kendskab til sagen end vi får her.

Et godt råd: Er du i tvivl, så lad være.

Mvh Maria