Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hjælp til sociale ydelser
Fra : Optimus Prime

Dato : 09-12-08 09:46

Findes der websites, rådgivningscentre etc. som tilbyder "almindelige"
mennesker mulighed for uvildig rådgivning mht. sociale ydelser - altså
som kan svare på hvad man er berettiget til, hvad man måske kan få
tilskud til osv?

Jeg har nemlig en svigermor på invalideringsydelse og er ret forundret
over så lidt hun får fra det offentlige - omkring 3500 netto og det er
til alt inkl husleje osv. Derudover får hun hjælp til sin medicin.
Synes bare ikke 3500kr er meget at leve for når huslejen er klaret (hun
har fundet sig en meget billig 1 værelses; men alligevel). Hun er
desuden så invalideret at hun reelt har behov får hjælp til fx tøjvask etc.

Jeg er selv helt ubekendt med systemet omkring sociale ydelser, så er
lidt på bar bund - er fx ikke klar over om man via sin sagsbehandler
automatisk får de ydelser man er berettiget til eller man skal
argumenter for dem osv... Men er blevet spurgt og prøver nu at hjælpe
hende på vej...
Problemet er (måske) at min svigermor ikke har dansk pas og hun er lidt
svær at forstå, hvis man ikke gider prøve.
Hun har boet her i over 10 år og været dansk gift, men hendes mand døde
for en del år tilbage og hun har de sidste par år boet sammen med en
anden dansk mand (papirløst); men blev bedt om at flytte da hun blev syg
(ved ikke om det skyldes hendes rygproblemer satte en stopper for lødag
nat).

Så alt i alt kunne jeg godt frygte hun trækker det korte strå, hvis man
skal argumentere godt for sin sag for at få ydelserne...

Og få at undgå der går Ekstra Bladet i den, vil jeg gerne understrege at
der ikke er tale om en udlænding, som er kommet hertil i håb om at
snylte på vores system, men om en borger der har behov for hjælp - hun
ønsker at klare sig gennem en svær tid med den hjælpe hun er berettiget
til og ikke at udnytte systemet...

Fra : Herman Persson

Dato : 10-12-08 05:44

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har fundet sig en meget billig 1 værelses; men alligevel). Hun er desuden
> så invalideret at hun reelt har behov får hjælp til fx tøjvask etc.

Det bedste du / I kan gøre er efter min mening at aftale et hjemmebesøg med
hendes sagsbehandler. Hvis du er tilstede og kan 'oversætte', har I bedre
muligheder for klar kommunikation.
Uvildig hjælp kan fås ved at melde sig ind i en relevant forening fx
www.ryk.dk eller www.ptu.dk

Det gør man IKKE!!!

Hilsen Herman.

Fra : Optimus Prime

Dato : 10-12-08 11:36

Herman Persson skrev:
> [...]
> muligheder for klar kommunikation.
> Uvildig hjælp kan fås ved at melde sig ind i en relevant forening fx

Tak for hjælpen, det er en diskusprolaps med efterfølgende (fejlslået)
operation som har givet problemerne så vidt jeg har forstået.
Har fundet rygforeningen.dk - det ser ud som om de måske er rette sted
for hende.
Har givet informationen videre.

> Det gør man IKKE!!!

frygtede jeg godt - også derfor jeg spurgte lidt omkring... Vi kender jo
alle det der sorte får i familien som kan få stort set alt betalt af
kommunen; men var lidt i tvivl om det var mere end en vandrehistorie