Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvordan bliver jeg betalt for et job for e~
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 08-12-08 22:22

Hej

Jeg har udført et lille job på 5 timer for et lille enmandsfirma.

Jeg er ikke selv momsregistret, så jeg kan vel ikke skrive en faktura,
eller?

Kan han på nogen måde udbetale det som løn til mig uden at han også skal
til at tænke på feriepenge til mig?

Jeg tænker jeg kunne modtage det som b-indkomst. Vil det være besværligt
for ham at gøre det?

Mvh
Anders

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-12-08 23:07

Anders T. Nielsen skrev den 08-12-2008 22:22:

> [...]
> til at tænke på feriepenge til mig?
>
> Jeg tænker jeg kunne modtage det som b-indkomst. Vil det være besværligt

Du kan sagtens bede om et honorar.

B-indkomst er for så vidt en indkomst, hvor du som beløbsmodtager selv
er ansvarlig for skatteafregningen.

Og ja, du kan sagtens skrive en faktura til det firma, hvorpå du skriver
dit cpr.nummer for regnskabets skyld.
Du skal naturligvis ikke skrive moms på fakturaen, men bare den betaling
du forventer at modtage fra firmaet.

Husk at angive indkomsten på din selvangivelse under honorarer (svjh
felt 210).

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 09-12-08 08:07

Carsten Riis skrev:

> Du kan sagtens bede om et honorar.
>
> B-indkomst er for så vidt en indkomst, hvor du som beløbsmodtager selv
> er ansvarlig for skatteafregningen.

Er det let for ham at overfører penge til mig og så et eller andet sted
i hans regnskab påfører at det er løn udbetalt som b-indkomst?

> [...]
> dit cpr.nummer for regnskabets skyld.
> Du skal naturligvis ikke skrive moms på fakturaen, men bare den betaling

Findes der en form for en faktura-blanket online, man kan downloade og
benytte til det formål?

> Husk at angive indkomsten på din selvangivelse under honorarer (svjh
> felt 210).

Yep... DEN del er jeg helt med på.

Mvh
Anders

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-12-08 08:23

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote in message

> Er det let for ham at overfører penge til mig og så et eller andet sted i
> hans regnskab påfører at det er løn udbetalt som b-indkomst?

Det er ikke løn, da du ikke er ansat hos ham. Det er en regning fra et
ikke-momsregistreret firma / honorar på et eller andet produkt / ydelse.
Dette indfører han i regnskabet.

> Findes der en form for en faktura-blanket online, man kan downloade og
> benytte til det formål?

Det er ikke så vanskeligt. Du skriver: Dit navn, adresse, cpr-nr, beløb,
dato, ydelsens art og så et kontonummer. Regningen skal selvfølgelig være
udstedt til din kunde med firmanavn v/personnavn, adresse, cvr-nr etc.

dk.erhverv er i øvrigt en bedre gruppe til den slags spørgsmål.