Flueline
Fra : Hatting

Dato : 20-12-08 19:34

Hej Alle.

Jeg skal ud og havde mig en ny flyde flueline, Nogle der kender en god en
uden at det koster alt for meget ?
Den skal bruges til fjord fiskeri.

På forhånd tak

Mvh
Søren

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-12-08 19:50

"Hatting" <privat@spør.dk> skrev
> Jeg skal ud og havde mig en ny flyde flueline, Nogle der kender en god en
> uden at det koster alt for meget ?
> Den skal bruges til fjord fiskeri.

Jeg ville købe en billig 2nd sorterings DT line, dele den
og splejse en skydeline af en art på.
Alm. monofil 0,40 line kan snildt bruges til
skydeline omend den er lidt bølvet at rede ud, hvis
man får kludder i den. Især i mørke.

Peter Schrøder

Fra : Hatting

Dato : 21-12-08 08:16

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> og splejse en skydeline af en art på.
> Alm. monofil 0,40 line kan snildt bruges til
> skydeline omend den er lidt bølvet at rede ud, hvis

Det var en god ide`
Ved du om der er en vejledning på nettet et sted? Om hvordan man gør .

Mvh

Søren

Fra : Hatting

Dato : 21-12-08 09:03

"Hatting" <privat@spør.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det var en god ide`
> Ved du om der er en vejledning på nettet et sted? Om hvordan man gør .

Har fundet en hjemmeside om dette.
Så 1000 tak for hjælpen.

Mvh
Søren

Fra : Kim

Dato : 21-12-08 09:23

>Har fundet en hjemmeside om dette.
>Så 1000 tak for hjælpen.

Har du et link?

Mvh. Kim Hansen.

Fra : Hatting

Dato : 21-12-08 09:31

"Kim" <sletksh@postzone.dk> skrev i en meddelelse

> Har du et link?
>
> Mvh. Kim Hansen.

Hej Kim.

Ja det er http://www.mwitt.dk/index.htm

Mvh Søren

Fra : Peter Schrøder

Dato : 21-12-08 22:17

"Hatting" <privat@spør.dk> skrev
> Har fundet en hjemmeside om dette.
> Så 1000 tak for hjælpen.

Velbekomme. Der skulle være rig lejlighed
til is i topøjet på denne årstid

Peter Schrøder

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-12-08 10:12

On 2008-12-21 08:15:37 +0100, "Hatting" <privat@spør.dk> said:

> Det var en god ide`
> Ved du om der er en vejledning på nettet et sted? Om hvordan man gør .

Du starter med at dele DT-linen på midten, så du har to stykker.

Dernæst kan du med fordel kappe den yderste 1 til 2 meter, den fine
tynde spids er kun til for, at man kan lave en flot præsentation af små
tørfluer, og den er derfor et unødvendigt handicap, når du fisker med
store tunge kystfluer.

Dernæst skal du lave et opslag i AFTM vægtklasserne, og finde ud af
hvor mange gram kastevægt din stang har brug for.

Når du har fundet kastevægten, så kan du veje den halve line på en
brevvægt, og så skal du i gang med at korte den af bagfra, så den får
den rette kastevægt, start med at lave et skydehoved som er lidt for
tungt, og prøv så hvordan det kaster, du kan altid korte lidt mere af,
men du kan ikke fortryde, hvis du har fået kortet for meget af.

NB: Vær opmærksom på, at det kræver en del tilvænning at lære sig
teknikken med at kaste med skydehoved, men når det først fungerer, så
kaster du meget længere.

Samlingen mellem skydehoved og bagline laves med den klassiske nail
knot, hvor nylon baglinen føres ind igennem kernen af fluelinen.

Du har så den fordel, at alle de erfaringer som du indhøster med den
første halvdel, dem kan du direkte overføre til den anden halvdel, når
den første er slidt op om nogle år.

PS: Hvis du ikke kan vænne dig til den tynde 0.40 nylon skydeline, så
findes der en oval som er lavet til formålet, den går ikke så nemt i
kludder, og hvis du slet ikke kan vænne dig til en skydeline af nylon,
så kan du lave en af en Level #1 flueline, den skyder knap så langt,
men fungerer til gengæld helt uproblematisk

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Peter Schrøder

Dato : 21-12-08 22:14

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev

#1 har nok lidt for lille brudstyrke, Niels. Er den ikke kun på 7lbs?
En level #3, som jeg iøvrigt selv bruger (brugte) har vistnok 15lbs (pund)
brudstyrke. Det svarer lidt bedre til et "fornuftigt" forfang af
f.eks. 0,20 line. Min skydeline og klumpen er i øvrigt "syet" sammen,
beviklet stramt og jævnt med fluebindingstråd (uden voks) og
glattet ude med Liquidsole aller Aguaseal. Det har holdt i
mange herrens år og løber fint igennem topøjet.

Peter Schrøder

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-12-08 21:58

On 2008-12-20 19:34:28 +0100, "Hatting" <privat@spør.dk> said:

> Jeg skal ud og havde mig en ny flyde flueline, Nogle der kender en god en
> uden at det koster alt for meget ?

Hej Søren

Peters forslag med at dele en dobbelt taperet line i to, og lave to
skydehoveder er en rigtig god løsning, du får to skydehoveder til en
lines pris, men den forudsætter noget "husflid", det kan godt kræve
nogle forsøg med afkortninger, at ramme en længde, så den vægtmæssigt
passer til stang.

Men hvis du ikke har mod på at lave skydehoveder, så kan du købe
billige flueliner hos http://www.3bee.dk - jeg har købt en WF synkende,
og den fungerer helt fint.