Hvad skal en kat veje?
Fra : Klaus G.

Dato : 22-12-08 18:16

Hej.

Ja, hvad skal en snart 1årig kat veje? Det er noget huskat + Main coon.

Jeg spørger fordi jeg synes han virker lidt tynd. Men det kan også bare være
fordi vores lille hunkat på samme alder bare er såen lige vel tæt bygget ;)
Og jeg derfor mister evnen til at vurdere hvad der er "normalt" :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Tina.

Dato : 22-12-08 18:37

> [...]
> være fordi vores lille hunkat på samme alder bare er såen lige vel tæt
> bygget ;) Og jeg derfor mister evnen til at vurdere hvad der er "normalt"

Stor af vækst, lille af vækst, neutraliseret, ikke neutraliseret?

Tina

Fra : Klaus G.

Dato : 25-12-08 14:40

> Stor af vækst, lille af vækst, neutraliseret, ikke neutraliseret?
Størrelse? Svært at sige synes jeg. Så meget erfaring har jeg desværre ikke
med katte. Men han har fået dadlerne cuttet. Har det noget at sige?

Fra : Sabina H.

Dato : 22-12-08 21:18

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> være fordi vores lille hunkat på samme alder bare er såen lige vel tæt
> bygget ;) Og jeg derfor mister evnen til at vurdere hvad der er "normalt"

hvad en kat skal veje, er relativt... nogle katte er store, andre er små,
nogle er af natur slanke, andre lidt mere bastante...

som retningslinie skal du kigge på katten, man skal kunne se at der er
skulderblade, men ikke så knoglerne stikker ud... maven skal virke
"slankere" end brystkassen, men ikke falde ind og virke tynd....

en god retningslinie findes faktisk på de fleste af de bedre fodertyper...
der er et lille diagram der viser hvor meget foder en kat skal have,
afhængig af kropstype... prøv at kigge nærmere på det, og så tag et kik på
din kat...

vurder dem op imod hinanden, som kropstype, er han bare slankere af
kropsbygning, eller er han reelt tynd?

retningslinien for en maine coon hankat siger den skal veje som voksen
mellem 6 og 12 kg - med betragtningen af at din er en huskattekrydsning,
skal du nok rangere hende i omkring 5 kgs klassen... men igen, du skal også
huske på at en maine coon vokser meget langsomt, i forhold til andre
katteracer, og er somregel ikke fuldt udvoksede før de er 4-5 år gamle...

min umiddelbare vurdering, uden at have set din kat, og uden at kende noget
konkret til ham, udover det du lige har fortalt, og det jeg kender til
racen, så vil jeg umiddelbart vurdere at hvis han vejer 3-4 kg, er det
sikkert ok, lidt endnu, men han skulle gerne blive større...

en anden ting du skal huske, når nu jeg nævner coonen, er at den er
forholdsvis langlemmet, og kan godt virke lidt ranglet til de vokser
ordentligt til....

link til coonation.dks Standart beskrivelse:
http://www.coonation.dk/Default.aspx?tabid=1707&language=en-US
--
Knus,
Sabina

Fra : Klaus G.

Dato : 25-12-08 14:46

> hvad en kat skal veje, er relativt... nogle katte er store, andre er små,
> nogle er af natur slanke, andre lidt mere bastante...
Vores hunkat må være den lidt tætbyggede type og hankatten den mere slanke,
lange og smidige type.

> som retningslinie skal du kigge på katten, man skal kunne se at der er
> skulderblade, men ikke så knoglerne stikker ud... maven skal virke
> "slankere" end brystkassen, men ikke falde ind og virke tynd....
Han er jo såen lidt langhåret, ihvertfald noget mere end en alm. huskat.
Også derfor han hedder "Strit" :) Så det er lidt svært at se synes jeg. Men
vil ikke mene man decideret kan se knogler.

> [...]
> der er et lille diagram der viser hvor meget foder en kat skal have,
> afhængig af kropstype... prøv at kigge nærmere på det, og så tag et kik på
Vil jeg prøve.

> vurder dem op imod hinanden, som kropstype, er han bare slankere af
> kropsbygning, eller er han reelt tynd?
Efter den her læsning tror jeg han bare har en slank kropsbygning.

> [...]
> katteracer, og er somregel ikke fuldt udvoksede før de er 4-5 år gamle...
Ja, det er jo lige det...

> [...]
> til racen, så vil jeg umiddelbart vurdere at hvis han vejer 3-4 kg, er det
> sikkert ok, lidt endnu, men han skulle gerne blive større...
Okay. Jeg smider ham lige på vægten når han kommer ind igen :D

Mange tak for input!

Fra : Sabina H.

Dato : 25-12-08 20:50

> Vores hunkat må være den lidt tætbyggede type og hankatten den mere
> slanke, lange og smidige type.

jeres hunkat, er hun også en rundkørsel? og ved i hvad hun stammer fra??

> Han er jo såen lidt langhåret, ihvertfald noget mere end en alm. huskat.
> Også derfor han hedder "Strit" :) Så det er lidt svært at se synes jeg.
> Men vil ikke mene man decideret kan se knogler.

prøv at mærke på ham... man vil ikke være i tvivl hvis han virker tynd...
kør hænderne ned over hans krop, man må gerne kunne mærke der er knogler
inden under huden, men det skal ikke være fremtrædende og "strittende"....

> Efter den her læsning tror jeg han bare har en slank kropsbygning.

det kunne sagtens tænkes....

> Okay. Jeg smider ham lige på vægten når han kommer ind igen :D

et lille fif*G* en kat gider sjældent stå på en vægt, så op i armen med ham,
op på vægten, derefter sætter du ham ned, og vejer dig selv, så kan du vel
selv regne resten ud ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Klaus G.

Dato : 25-12-08 21:15

> jeres hunkat, er hun også en rundkørsel? og ved i hvad hun stammer fra??
Jeps, Moren er en Norsk skovkat og Main Coon. Faren er en alm. huskat.

> [...]
> inden under huden, men det skal ikke være fremtrædende og "strittende"....
Man kan godt mærke knoglerne, men de er ikke strittende.

> et lille fif*G* en kat gider sjældent stå på en vægt, så op i armen med
> ham, op på vægten, derefter sætter du ham ned, og vejer dig selv, så kan
> du vel selv regne resten ud ;)
Ja, godt du sagde det. For jeg havde prøvet dem begge på væten først. Men de
kunne ikke tænde den. Det er en digitalvægt.

Hun vejer 2.8kg og han vejer 2.9kg. Og så det pinlige. De er faktisk kun
8mdr, slet ikke et år. Så de må være god underholdning, når man føler man
har brugt så meget god tid sammen med dem :)

Tog lige et par frisk billeder af de to søde kræ ;)
http://www.seth-enoch.dk/kisser/page_01.htm

Den sorte er så vores søde hankat Strit, og den stribede gråmis er vores
kære hunkat.

Fra : Sabina H.

Dato : 25-12-08 22:18

> Man kan godt mærke knoglerne, men de er ikke strittende.

> Ja, godt du sagde det. For jeg havde prøvet dem begge på væten først. Men
> de kunne ikke tænde den. Det er en digitalvægt.

hehe jeg kender problemet... når de er små, kan man smide dem på
køkkenvægten i en skål, men når de rammer en vis størrelse er det nærmest
umuligt*G*

> Hun vejer 2.8kg og han vejer 2.9kg. Og så det pinlige. De er faktisk kun
> 8mdr, slet ikke et år. Så de må være god underholdning, når man føler man
> har brugt så meget god tid sammen med dem :)

man kan godt se han er lidt slankere og mere "ranglet" men det er klart at
forvente af en "teenager"....

> Tog lige et par frisk billeder af de to søde kræ ;)
> http://www.seth-enoch.dk/kisser/page_01.htm
>
> Den sorte er så vores søde hankat Strit, og den stribede gråmis er vores
> kære hunkat.

han ser fra mit synspunkt her fin ud.... tror bestemt ikke du skal være
bekymret...
han er dog nok til den slanke side... må man spørge hvad du fodrer med??

--
Knus,
Sabina