Kat - fisk, rejer og tun - rå/kogt m.m.
Fra : Stig Johansen

Dato : 21-12-08 06:43

Hej alle.

I en anden tråd skrev Siri, at man bla ikke må give tun til katte.

Jeg bryder mig ikke selv om tun, så Twix får det heller ikke

Da jeg ikke har hørt om det, og egentlig er lidt overrasket over tun skulle
skille sig ud, satte jeg mig for at undersøge lidt på nettet.

Jeg faldt over denne side, som omhandler hvad man ikke bør give sin kat:
http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+1399&aid=1029
Her er tun ganske rigtigt omtalt, men kun som 'canned for human
consumption', altså dåsetun beregnet til mennesker.

Det vil jeg nok fortolke som 'fisk på dåse', og ikke kun tun.

De skriver også at det er mangel på vitaminer og mineraler, der er
problemet, og ikke indhold af diverse 'stoffer'.

Men en ting der overrasker mig er, at de fraråder rå fisk generelt !?

Hvad mener i om den liste ?

Stig Johansen

Fra : Camilla Baird

Dato : 21-12-08 10:01

> [...]
> problemet, og ikke indhold af diverse 'stoffer'.
>
> Men en ting der overrasker mig er, at de fraråder rå fisk generelt !?

Jeg mener, listen er fin - men meget amerikansk Listen er tydeligvis
skrevet ud fra, at katte ikke må få for meget fisk, hvilket sikkert er
ganske rigtigt. Hvis kattens grundlæggende foder er et lødigt tørfoder,
så kan lidt fisk i ny og næ ikke skade.
Det er helt korrekt, at chokolade, løg og vindruer er dødeligt giftigt
for katte og hunde - selv i små mængder.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-12-08 12:22

In news:494dd7a5$0$90276$14726298@news.sunsite.dk,
Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> typed:

> [...]
> problemet, og ikke indhold af diverse 'stoffer'.
>
> Men en ting der overrasker mig er, at de fraråder rå fisk generelt !?

Hej Stig.

Generelt set er den liste god nok, selvom visse ting måske er en smule
overdrevne.

Tun og rejer må bl.a. ikke gives for ofte på grund af saltindholdet. Katte
kan godt li' salt men det er bedst at helt undlade den slags mad til dem
hvis der er meget salt i. Mini får kun rejer ved festlige lejligheder så som
jul, fødselsdag o.s.v.

Mini får rå sejfilet et par gange om ugen. Rå fisk indeholder et stof der
ødelægger Thiaminet i maden, og derfor er der tilført ekstra Thiamin i de
forarbejdede produkter til katte. Mini får så hovedsagelig Prescription Diet
tørfoder fra dyrlægen, og det er netop tilført alle de ting der er vigtige
for katten, så de par sejfilet'er gør vist ingen skade, når hun får Thiamin
gennem tørfoderet.

En anden ting med rå fisk er, at de kan indeholde parasitter der lever
videre i katten. Det er dog mest sild og makrel, så derfor er det bedst hvis
de har været frosset ned først. Yderligere er der jo desværre tungmetallerne
som bliver optaget i havets fisk, det er dog mest fede fisk man skal passe
på med. De optager flere skadelige tungmetaller end de "magre" fisk.

Mini elsker rå lever, men det er højst en spiseskefuld lever i små bidder
hun får en sjælden gang, for lever kan nemlig også give katten diarré. Hun
kan også godt li' hjerter i begrænset mængde.

Man kan også finde mange helt fornuftige danske sider når man googler, men
de fleste katteejere ved sikkert godt hvad der er sundt for deres kat, og
hvad der ikke er.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Stig Johansen

Dato : 21-12-08 13:51

Tove Krieger wrote:
> En anden ting med rå fisk er, at de kan indeholde parasitter der lever
> videre i katten. Det er dog mest sild og makrel, så derfor er det bedst
> hvis de har været frosset ned først.

Jeg søger lidt viden om jeg gør noget forkert - man er vel lidt bekymret for
'betterøven'.

Men når du siger det med nedfrosset, så er vores traditionelle nytår menu
Sushi, som Twix heller ikke kan lide

Et af kravene til Sushi er netop at de skal have været nedfrosset i 24
timer.

Men sidste år vrængede han på næsen af Sushi, selvom han blev tilbudt det,
så det gør han sikkert også i år.

Men uanset om han kan lide maden eller ej, skal man lige sniffe til hvad 'de
voksne' skal have - nogle gange får man nærmest indtrykket af at det er
ligegyldigt hvad det , bare man kan nappe(aka stjæle) en bid.

Ja - nappe en bid.....

Sidste uge havde vi vores årlige glögg komsammen, og der skulle vi lave en
aftale om at jeg(vi) passer naboens kat et par dage hen over julen.

Stor var min forundring, da naboen fortalte, at vores Twix er 'altædende'q.
Altædende - det må da være en helt anden kat vi snakker om....?

Han besøger Mille, som jeg vil betragte som hans kæreste, og han ved godt,
at han skal ikke røre Mille's mad - ellers vanker der potedask

Når hun er færdig med at spise, så spiser Twix åbenbart resten.

Her hjemme er det lidt omvendt - der kan han sidde og vrænge på næsen til
han får sin vilje - hvis ikke moren giver efter, så gør faren nok

> Man kan også finde mange helt fornuftige danske sider når man googler, men
> de fleste katteejere ved sikkert godt hvad der er sundt for deres kat, og
> hvad der ikke er.

Jo, men een ting er hvad der sundt, og noget andet er hvad der er skadeligt.
Jeg har altid haft den tese, at dyr selv kontrollerer sit behov.

I bund og grund handler det om, om jeg skal fornægte Twix rejer, og dermed
være 'den onde' eller om det egentlig ikke gør så meget.

I går kogte vi lidt sej, og sammen med det havde vi et par kammuslinger,
samt et par styker laks, der blev kogt ved.

Laks? - det gad han overhovedet ikke - vendte ryggen til og så meget
fornærmet ud.

Stig Johansen

Fra : Tove Krieger

Dato : 21-12-08 15:28

In news:494e3c05$0$90267$14726298@news.sunsite.dk,
Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> typed:

> Men sidste år vrængede han på næsen af Sushi, selvom han blev tilbudt
> det, så det gør han sikkert også i år.

Han har min dybeste sympati. Det ville jeg også helt sikkert gøre.

> [...]
> hvad 'de voksne' skal have - nogle gange får man nærmest
> indtrykket af at det er ligegyldigt hvad det , bare man kan nappe(aka

Selvfølgelig skulle han da lige sniffe. Sæt nu det var noget han kunne li'.
Man skal da ikke gå glip af noget.

> [...]
>
> Stor var min forundring, da naboen fortalte, at vores Twix er
> 'altædende'q. Altædende - det må da være en helt anden kat vi snakker

Du ved jo nok at naboens græs altid er grønnere.

> Han besøger Mille, som jeg vil betragte som hans kæreste, og han ved
> godt, at han skal ikke røre Mille's mad - ellers vanker der potedask

Det er nu godt med lidt respekt.

> [...]
>
> Her hjemme er det lidt omvendt - der kan han sidde og vrænge på næsen
> til han får sin vilje - hvis ikke moren giver efter, så gør faren

Han er, efter hvad jeg har forstået, lige så forkælet som vores Mini, så
selvfølgelig skal han da ha' sin vilje - det manglede da bare andet.

> Jo, men een ting er hvad der sundt, og noget andet er hvad der er
> skadeligt. Jeg har altid haft den tese, at dyr selv kontrollerer sit
> behov.

Nej, det skal man ikke altid forlade sig på, for katten kan jo ikke selv
kontrollere hvad der er skadeligt. Bare det smager godt. Der er således
adskillige stueplanter der er giftige for en kat, men de spiser af dem
alligevel, så det er noget vi andre skal checke først.

> I bund og grund handler det om, om jeg skal fornægte Twix rejer, og
> dermed være 'den onde' eller om det egentlig ikke gør så meget.

Nej du skal absolut ikke fornægte rejerne, blot give Twix dem med lidt
omtanke så han ikke får dem for tit. En lille smule af og til gør ingen
skade, det må bare ikke overdrives.

> Laks? - det gad han overhovedet ikke - vendte ryggen til og så meget
> fornærmet ud.

Han manglede vel hollandaisesovsen.

Fra : Tina.

Dato : 21-12-08 21:12

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> problemet, og ikke indhold af diverse 'stoffer'.
>
> Men en ting der overrasker mig er, at de fraråder rå fisk generelt !?

Alt med måde. En lille dåse tun i vand en gang om måneden skader ingen
steder. Ej heller en lille håndfuld rejer en gang om måneden.

Herhjemme ryger der 2 dåser vand oven i tunen. Anden vådfoder (herren er
lidt kræsen på det punkt, så det er små dåser) kommer der også vand i. Han
er vild med "sovsen".

Rå fisk kommer aldrig på tale herhjemme. Jeg har strukket mig langt med en
månedlig dåse tun. Jeg kan ikke fordrage hverken lugten eller smagen af
fisk, uanset om det er frisk fisk, fra frost, dåse, pose, tilberedt,
utilberedt, maskeret med tomatsovs, pizzasmag osv. osv.
Efter 5½ år med kat og dermed 5x12 dåser tun + er jeg ved at vænne mig en
smule til lugten.

Tina