INSTANCE_ID ServerVariables
Fra : Rune Jensen

Dato : 19-12-08 12:51

Jeg sad og legede med servervariables, faldt over denne:

Request.ServerVariables("INSTANCE_ID")

Hvad er INSTANCE_ID? Hvad kan det bruges til?

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 19-12-08 21:00

Rune Jensen wrote:
> Jeg sad og legede med servervariables, faldt over denne:
>
> Request.ServerVariables("INSTANCE_ID")
>
> Hvad er INSTANCE_ID? Hvad kan det bruges til?

"INSTANCE_ID : The ID for the IIS instance in text format"
http://www.w3schools.com/asp/coll_servervariables.asp

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-12-08 13:27

On 19 Dec., 21:00, "Michael Weber" <mich...@michaelweber.invalid>
wrote:

> "INSTANCE_ID  : The ID for the IIS instance in text format"http://www.w3schools.com/asp/coll_servervariables.asp

Hej, Michael, og tak for svaret...

Jo, men hvad står IDen for? Er det den version af IIS, man bruger -
det kan i hvert fald ikke passe? Kan den ændres af brugeren, det kan
den jo så nok ikke, vel?

Hm. Og jeg ville nu gerne vide, hvad i alverden man bruger den til -
synes W3schools går lidt let hen over den;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 19-12-08 21:46

Rune Jensen wrote:

> Hej, Michael, og tak for svaret...
>
> Jo, men hvad står IDen for? Er det den version af IIS, man bruger -
> det kan i hvert fald ikke passe? Kan den ændres af brugeren, det kan
> den jo så nok ikke, vel?

Se, det var jo en masse gode spørgsmål du kommer med der.
Personligt har jeg aldrig brugt den, så jeg ved det faktisk ikke.

Dette link giver dog lidt mere hjælp, omend ikke meget:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms524602.aspx

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-12-08 14:15

On 19 Dec., 21:45, "Michael Weber" <mich...@michaelweber.invalid>
wrote:

> Se, det var jo en masse gode spørgsmål du kommer med der.
> Personligt har jeg aldrig brugt den, så jeg ved det faktisk ikke.

> [...]

Det lader til, ikke mange andre bruger den heller, og jeg har aldrig
overvejet den før nu. Det pirrer nu min nysgerrighed, fordi jeg har
haft god brug for rigtig mange andre servervariable, og så dukker der
sådan en (for mig) forholdsvist udokumenteret variabel op - MS går
ikke videre i dybden med det, desværre;)

Hvis bare man i første omgang kan bestemme, om brugeren (clienten) kan
ændre den eller ej, altså om den kan fakes - jeg synes mest det lugter
af, at det er på serveren, det foregår, så den ikke kan ændres.

Men hvordan den dannes, er nu også lidt interessant. Andre steder, jeg
kigger som omhandler den, ser det ud til, den er forskellig fra
hinanden når jeg sammenligner (fra forskellige sites, ved ikke om den
er ens for samme site/side/server).

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 19-12-08 23:06

Rune Jensen wrote:

> [...]
> kigger som omhandler den, ser det ud til, den er forskellig fra
> hinanden når jeg sammenligner (fra forskellige sites, ved ikke om den

Har lige prøvet at oprette 2 websites på samme IIS6.
Hver site får automatisk tildelt et unikt Identifier, som man kan
hente via Instance_id.

Jeg gætter så på at man med dette id, kan hente websites lokale navn i IIS
fra reg.db.

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Michael Weber

Dato : 20-12-08 01:41

Rune Jensen wrote:

> [...]
> kigger som omhandler den, ser det ud til, den er forskellig fra
> hinanden når jeg sammenligner (fra forskellige sites, ved ikke om den

For hel**** da også....
Nu måtte jeg jo til at grave. :)

Forestil sig du har 3 sites på en webserver.

Hola.dk 1
Test.dk 567899
Goddag.dk 889000

Disse tre sites får hvert et unikt id, et Instance_ID.
Dette Instance_ID kan du så bruge til f.eks. at konfigurerer
sitet via IIS W3SVC-objektet.

f.eks:

tmp = "IIS://localhost/W3SVC/" & Request.Servervariables("Instance_ID") &
"/root"
site = GetObject( tmp )
'DoStuff...

Ved at bruge Instance_ID kan man så hente relevante objekter ud for hver
site.
Det kræver så lige at man har tilladelse til det.

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-12-08 20:10

Michael Weber skrev:

> [...]
> site.
> Det kræver så lige at man har tilladelse til det.

Altså man kan dele objecter imellem siderne? Jeg er ikke lige nogen ørn
til det med objecter, men

....når det tilsyneladende kræver at man har flere domæner, de skal ligge
på samme server, og man skal også have rettighederne (er det til
serveren eller bare til domænerne), så kan jeg godt se, hvorfor den er
mindre brugt. Måske det er relevant, hvis man ejer domæner, fra flere
lande, som knytter sig til den samme side (er mit umiddelbare forslag).

I skal have tak for at have bragt det frem og tilfredsstillet min
nysgerrighed. Mere oplysende og dokumenteret end hos Microsoft. De kunne
lære noget;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 27-12-08 05:56

Rune Jensen wrote:

> Altså man kan dele objecter imellem siderne?

Ja.
Mellem sider på samme site, mellem sites på samme server og for den sags
skyld mellem sider på sites på forskellige servere.
Det er vel sådan set kun fantasien og rettigheder (sikkerhed),
der sætter grænserne.

> Jeg er ikke lige nogen ørn
> til det med objecter, men

Må jeg foreslå du kigger lidt nærmere på klasser i VBScript.
Første hit på ASP+Classes på google:
http://www.daniweb.com/tutorials/tutorial19997.html

Har du en forståelse af klasser i VBScript, kan du bruge dennne
forståelse til at lære deciderede objekt-orienterede programmeringssprog.
http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_programming
(Objekter er instanser af klasser)

> [...]
> mindre brugt. Måske det er relevant, hvis man ejer domæner, fra flere
> lande, som knytter sig til den samme side (er mit umiddelbare forslag).

Eller man vil automatiserer forskellige administrative opgaver i.f.b.
med sites på en server.

> I skal have tak for at have bragt det frem og tilfredsstillet min
> nysgerrighed. Mere oplysende og dokumenteret end hos Microsoft. De kunne
> lære noget;)

Må jeg foreslå, du prøver at downloade MS Server 2008 Trial version (60
dages)
og kigger lidt "bag facaden" og hvad det er for en størrelse. Det kan give
dig en
fornemmelse af, den lidt større sammenhæng et website kan spille ind i og,
ikke mindst,
hvordan et site "ser ud" fra en webhosts synspunkt.

Du kan downloade den her :
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=B6E99D4C-A40E-4FD2-A0F7-32212B520F50&displaylang=en

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-12-08 23:00

On Fri, 19 Dec 2008 11:51:19 -0800 (PST), Rune Jensen
<runeofdenmark@gmail.com> wrote:

>Jeg sad og legede med servervariables, faldt over denne:
>
>Request.ServerVariables("INSTANCE_ID")
>
>Hvad er INSTANCE_ID? Hvad kan det bruges til?

Som jeg forstår det er det et ID, som refererer til det aktuelle website
på servere med flere web-domains.

På min lokale IIS på Win XP er tallet 1, på mit webhotel et 5-cifret
tal.

Jeg er dog ikke 100 pct. sikker.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Michael Weber

Dato : 20-12-08 00:06

Jørn Andersen wrote:

> Som jeg forstår det er det et ID, som refererer til det aktuelle website
> på servere med flere web-domains.

Korrekt.

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed