Forfærdeligt dårligt mobil bredbånd fra 3?
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-12-08 14:01

Hej

Jeg har nu haft mulighed for i ca. 1måned og afprøve mobilt bredbånd
via et std. 3 teleabonnement.
Bruger godtnok en mobilterminal som vist max kan køre 3,6Mbit i
download.

Må ærligt indrømme det er langt fra i nærheden af det man blev stillet
i udsigt af kvalitet.

3 skriver at man vil have en "oplevet" hastighed på mellem 2 og
5Mbit.. Men jeg vil mene jeg har en oplevet hastighed på 200Kbit..

Peek hastighed er op til 3Mbit og kun hvis jeg stresser netværket med
fx download fra 10 forskellige servere på samme tid...

Hvis jeg prøver at streame fra DR tv fx, så kan det kun lade sig gøre
på laveste kvalitet. Inden man starter DR TV, siger den godtnok at den
har testet forbindelsen til at være ca. 700Kbit, men det er kun peek.

Dog er der den at jeg endnu ikke har testet med en anden terminal. for
måske kunne det selvfølgelig tyde på at det er min Sony ericsson C702
der er elendig til det.. for det mærkelige er, at foretager jeg et
telefonopkald, bliver både ping og hastighed bedre på data. hvorefter
den bedre ping forsætter, men falder tilbage til ca. 50ms højere..

Men det med at jeg skal tresse netværket med 10forbindelser for at få
lidt hastighed igennem, kunne jo tyde på et elendigt internet backbone/
peeringer osv som 3 har.?? De har jo nok også høæjst sansynligt max en
100Mbit fiberlink til een internet transsitudbyder er mit gæt....(IP-
only.dk)

Fra : Sune

Dato : 17-12-08 22:09

On Wed, 17 Dec 2008 13:00:49 -0800 (PST), Bjarke Hansen
<bjarke_h@hotmail.com> wrote:

>Men det med at jeg skal tresse netværket med 10forbindelser for at få
>lidt hastighed igennem, kunne jo tyde på et elendigt internet backbone/
>peeringer osv som 3 har.??

Nej, det kunne tyde på at der er mange om din mast og at du tvinger den
til at give netop dig mere båndbredde.

Har intet med deres backbone at gøre.

Mvh
Sune

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-12-08 14:17

On 17 Dec., 22:09, Sune <april2...@tdcadslw.dk> wrote:

> Nej, det kunne tyde på at der er mange om din mast og at du tvinger den
> til at give netop dig mere båndbredde.
>
> Har intet med deres backbone at gøre.

Nu har jeg kørt lidt rundt i bil for at finde en mast med højste
hastighed... Det var et sted i et industrikvarter uden for Roskilde
ved en beton fabrik..... Der fik jeg den højeste mulige hastighed med
download med de 10tråde... men flyttede man sig 20meter var det en hel
anden hastighed igen. Masten her hvor jeg bruger det nu, kan jeg max
få 1,5Mbit og det var også den hastighed der stod på 3´s dækningskort
inden de lavede hele danmark til 7,2Mbit område... altså skar de alle
over 1kam, selvom netværket stadig ikke er opgraderet mange
steder...

Det lokale netværk hos 3 tror jeg nu er belastet da de ikke som tdc
typisk altid bruger fiber til hver mast... pingtider kan nemlig være
voldsom forskellige inden for få minutter... fx:

Tracing route to mon002a.cxnet.dk [81.161.182.226]
over a maximum of 30 hops:

1 278 ms 331 ms 360 ms 10.66.37.66
2 277 ms 366 ms 331 ms 10.66.37.65
3 296 ms 349 ms 361 ms 10.66.9.5
4 287 ms 341 ms 398 ms 10.66.11.2
5 277 ms 327 ms 329 ms SEJAR0001-RD2.ip-only.net
[213.132.96.193]
6 265 ms 322 ms 363 ms SEBOT0001-RC1.ip-only.net
[212.112.160.17]
7 271 ms 339 ms 470 ms 62.109.44.70
8 288 ms 338 ms 339 ms 62.109.44.74
9 318 ms 378 ms 352 ms 192.38.7.12
10 286 ms 348 ms 360 ms ve4022.albcr2.ip.cxnet.dk
[87.72.99.81]
11 327 ms 378 ms 379 ms mon002a.cxnet.dk [81.161.182.226]

Trace complete.

C:\Documents and Settings\Bjarke Hansen>tracert lg.cxnet.dk

Tracing route to mon002a.cxnet.dk [81.161.182.226]
over a maximum of 30 hops:

1 130 ms 128 ms 140 ms 10.66.37.66
2 119 ms 140 ms 150 ms 10.66.37.65
3 128 ms 138 ms 142 ms 10.66.9.5
4 122 ms 140 ms 140 ms 10.66.11.2
5 124 ms 134 ms 160 ms SEJAR0001-RD2.ip-only.net
[213.132.96.193]
6 258 ms 140 ms 257 ms SEBOT0001-RC1.ip-only.net
[212.112.160.17]
7 113 ms 139 ms 261 ms 62.109.44.70
8 138 ms 149 ms 271 ms 62.109.44.74
9 128 ms 140 ms 329 ms 192.38.7.12
10 158 ms 329 ms 129 ms ve4022.albcr2.ip.cxnet.dk
[87.72.99.81]
11 187 ms 138 ms 150 ms mon002a.cxnet.dk [81.161.182.226]

Trace complete.

Fra : Jens

Dato : 24-12-08 12:56

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

>inden de lavede hele danmark til 7,2Mbit område... altså skar de alle
>over 1kam, selvom netværket stadig ikke er opgraderet mange

Det tyder som sagt på at det er din telefon. Prøv med USB dimsen i stedet...

Jens

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-12-08 22:56

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>3 skriver at man vil have en "oplevet" hastighed på mellem 2 og
>5Mbit.. Men jeg vil mene jeg har en oplevet hastighed på 200Kbit..

Det er nu ikke den oplevelse jeg har her i vestjylland.
Der holder det stik med hastighed på mindst 2megabit. Der må være kuk i dit
kort og/eller dit dækningsområde
Der er en del sælgere der kører med det i firmaet og der er ikke nogen der
brokker sig.
Nuvel er det ikke fantastisk at køre WTS via 3G men det er bestemt brugbart.

/Dennis

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 18-12-08 09:14

On Wed, 17 Dec 2008 22:55:41 +0100, Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> brokker sig.
> Nuvel er det ikke fantastisk at køre WTS via 3G men det er bestemt brugbart.

Tø-hø, nu ved jeg ikke om Viborg kan regnes med til vestjylland, men jeg
rykker lige nu håret af i store totter. Har købt en startpakke til
EazyInternet, som jeg bruger til min stationære, da TDC ikke kan levere
bredbåndshastig over 56 kb/sek (ja, det er rigtigt!).

Med det nye USB-modem har jeg - en dag hvor solen skinnede og det var helt
vindstille - haft et peak på 185 kb/sek i download. Som regel ligger den
mellem 40 og 100.

Så meget for Danmarks bedste dækning
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Michael Weber

Dato : 19-12-08 15:39

Mikkel Mikkelsen wrote:

> [...]
> vindstille - haft et peak på 185 kb/sek i download. Som regel ligger den

Jeg har TDC mobilt bredbånd 3 mbit og peeker på ca. 320 kb/s
med en signalstyrke på 92% i Århus N.

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Michael Weber

Dato : 19-12-08 15:36

Dennis Pedersen wrote:
> [...]
> brokker sig.
> Nuvel er det ikke fantastisk at køre WTS via 3G men det er bestemt

Man kan se hvad master, der er i nærheden af ens bopæl her:
http://www.mastedatabasen.dk/

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 19-12-08 21:09

On Fri, 19 Dec 2008 15:36:14 +0100, Michael Weber wrote:

> Man kan se hvad master, der er i nærheden af ens bopæl her:
> http://www.mastedatabasen.dk/

Så kan jeg bedre forstå det. Hvis man indtaster Vinkelvej 240, 8800 kan man
se hvordan både eksisterende og planlagte master placerer sig i en smuk
kreds langt uden om den ødemark jeg bor i

Hvilke master skal jeg kigge efter, når det handler om trådløst bredbånd?
jeg valgte mobiltelefonmaster, men er det rigtigt?

Kan se at der både eksisterer og planlægges to typer: UMTS og GSM 900. Hvad
er forskellen for mig?
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Michael Weber

Dato : 19-12-08 21:27

Mikkel Mikkelsen wrote:

> [...]
> se hvordan både eksisterende og planlagte master placerer sig i en smuk
> kreds langt uden om den ødemark jeg bor i

Dét er bare typisk
Du har lige ramt et sweetspot :)

> Hvilke master skal jeg kigge efter, når det handler om trådløst bredbånd?
> jeg valgte mobiltelefonmaster, men er det rigtigt?

Tjenestetype : Mobiltelefoni
Teknologi : UMTS

> Kan se at der både eksisterer og planlægges to typer: UMTS og GSM 900.
> Hvad
> er forskellen for mig?

Du skal kigge efter UMTS, da det er dét, mobilt bredbånd benytter.

Du skal på kortet lige zoome ud et par gange, og da vil du
kunne se en masse små firkanter med et 3-tal i ved Viborg og Bjerringbro.
Disse kan du klikke på og se hvem operatøren er.

Den nærmeste mast ved dig er (ca. 5 km nord/øst):
Sonofon
Adresse Østervangsvej 25, 8830 Tjele
Teknologi UMTS
Status Eksisterende

Jeg ved man kan få specielle routere der understøtter 3G
f.eks denne:
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=94856&type=0

Så vidt jeg kan se, sidder der en signalforstærker i den,
men om den kan hjælpe dig, ved jeg ikke.
Du kan prøve at undersøge det nærmere.

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 19-12-08 22:28

"Michael Weber" <michael@michaelweber.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så vidt jeg kan se, sidder der en signalforstærker i den,
> men om den kan hjælpe dig, ved jeg ikke.

Det kan evt. krydres med en ekstern antenne der kom udenfor huset at sidde.
De står i ca. en 500mand.

Meen med 5km til næmeste mast bliver det næppe nogen fantastisk hastighed
der kan fremtrylles uanset om der bruges ekstern antenne eller ej.

--
/Dennis
Diverse hardware sælges

Fra : Michael Weber

Dato : 20-12-08 00:24

Dennis Pedersen wrote:
> [...]
>
> Meen med 5km til næmeste mast bliver det næppe nogen fantastisk hastighed
> der kan fremtrylles uanset om der bruges ekstern antenne eller ej.

Uha, det skal jeg ikke kunne svare på.

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-08 23:25

Mikkel Mikkelsen skriver:

> Så kan jeg bedre forstå det. Hvis man indtaster Vinkelvej 240, 8800 kan man
> se hvordan både eksisterende og planlagte master placerer sig i en smuk
> kreds langt uden om den ødemark jeg bor i

Så må du have gang i en ordentlig antenne og en mast.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-12-08 02:34

On 19 Dec., 15:39, "Michael Weber" <mich...@michaelweber.invalid>
wrote:

> Jeg har TDC mobilt bredbånd 3 mbit og peeker på ca. 320 kb/s
> med en signalstyrke på 92% i Århus N.

320Kbyte/s eller 320Kbit/s?

Fra : Michael Weber

Dato : 20-12-08 13:53

Bjarke Hansen wrote:

> 320Kbyte/s eller 320Kbit/s?

heh...
320 Kbyte/s
2560 Kbit/s

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Jens

Dato : 24-12-08 12:53

> [...]

>via et std. 3 teleabonnement.
>bruger godtnok en mobilterminal som vist max kan køre 3,6Mbit i

Prøv med USB dimsen i stedet. Den er forberedt til data, det er de fleste
mobiltelefoner ikke...

>Må ærligt indrømme det er langt fra i nærheden af det man blev stillet
>i udsigt af kvalitet.

Det er mobiltbredbånd. Din placering ifht. masten har meget at sige...

> [...]

>Peek hastighed er op til 3Mbit og kun hvis jeg stresser netværket med
>fx download fra 10 forskellige servere på samme tid...

Jeg har en typisk peekhastighed på op til 5 Mbit/s....

>Hvis jeg prøver at streame fra DR tv fx, så kan det kun lade sig gøre
>på laveste kvalitet. Inden man starter DR TV, siger den godtnok at den
>har testet forbindelsen til at være ca. 700Kbit, men det er kun peek.

Jeg streamer fint med højeste hastighed....

> [...]
>telefonopkald, bliver både ping og hastighed bedre på data. hvorefter
>den bedre ping forsætter, men falder tilbage til ca. 50ms højere..

Prøv med USB dimsen. Du har jo ingen mulighed for at vide hvor problemet
ligger. Hvis der stadig er problemer med forbindelsen når du benytter USB
dimsen har du udelukket dit eget udstyr...

> Men det med at jeg skal tresse netværket med 10forbindelser for at få
> lidt hastighed igennem, kunne jo tyde på et elendigt internet backbone/
> peeringer osv som 3 har.??

Næppe.... Det er rent gæt fra din side...

> [...]
> only.dk)

Næppe... Det er rent gæt fra din side...

(Som skriver fra en 3 mobilt bredbånd forbindelse....)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-12-08 14:26

On 24 Dec., 12:56, "Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote:

> Det tyder som sagt på at det er din telefon. Prøv med USB dimsen i stedet...
>
> Jens

Faktiskt virker det en del bedre nu, ved så ikke om det er fordi jeg
har skrevet om det her inde, eller om det er fordi det virker væseligt
bedre på Ubuntu linux... Her virkede det også bare helt uden
installation af drivere eller noget... Nu kan man da browse lidt
nemmere og hurtigere og download kan godt ligge på 2Mbit... Så det er
jo egenligt fint... men har sku alligevel bestilt ADSL igen.....

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-12-08 14:30

On 28 Dec., 22:25, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> nemmere og hurtigere og download kan godt ligge på 2Mbit... Så det er
> jo egenligt fint... men har sku alligevel bestilt ADSL igen.....

Ved heller ikke om det er en fejl,,, for har kun SURF pakken hos 3, og
selvom der kun skulle være 100MB inkluderet står der sådan her nu:

Data trafik    1443069 Kb    0,00 kr