Hvad er et S.M.B.A.
Fra : Ukendt

Dato : 06-12-08 14:14

Et S.M.B.A står for Selskab Med Begrænset Ansvar.

Men hvad er det egentlig.

Jeg har googlet efter det og der er en del firmaer, der lever af at
"oprette" sådanne selskaber for folk.

De har alle den samme beskrivelse af et SMBA. Nemlig at det er et selskab
med alle fordelen fra et A/S, men uden ulemperne.

Jeg har ligeledes læst, at det på sigt stort set vil eliminere de personligt
drevne virksomheder, som ikke er i selskabsform, da man bl.a. ikke hæfter i
et selskab.

Der må jo være en hage ved det. Ellers kunne man vel blot lave et SMBA i
stedet for et A/S eller personlig virksomhed

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-12-08 20:49

ak wrote:
> [...]
>
> Der må jo være en hage ved det. Ellers kunne man vel blot lave et SMBA i
> stedet for et A/S eller personlig virksomhed

SMBA selskaber har været lidt diskuteret i dk.videnskab.oekonomi
i tråden   Hvordan beskattes?

JonB

Fra : Sune Christesen

Dato : 07-12-08 16:23

> Der må jo være en hage ved det. Ellers kunne man vel blot lave et SMBA
> i stedet for et A/S eller personlig virksomhed
Det kan være sværere at opnå kredit og det kan opfattes useriøst af potentielle
samarbejdspartnere, kunder og leverandører kontra de traditionelle virksomhedsformer
hvorfor det derfor kan hæmme din forretning (afhængig af hvilken branche
du er i - driver du f.eks. detailforretning tvivler jeg på dine kunder vil
tænke over det). Personligt ville jeg som tingene er i dag til hver en tid
være skeptisk ved et SMBA og stille mig selv spørgsmålet om hvorfor virksomheden
er blevet oprettet som et SMBA, og ikke en enkeltmandsvirksomhed eller f.eks.
et anpartsselskab eller aktieselskab.

Omend det er lidt rodet, så står der en del om det her:
http://www.amino.dk/blogs/toejner/archive/2008/11/14/smba-s-m-b-a-selskab-med-begr-198-nset-ansvar.aspx
--
Mvh, Sune Christesen
http://www.ActiveWebs.dk/ - Dedikeret server, co-location, rackskabe mm.