Firewalls
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-12-08 15:03

Jeg sidder et par Windows computer bag to routere med
hver deres firewall.
Er det så også nødvendigt med Windows firewall
(er nu slået fra) og AVG firewall (som jeg ikke
synes at kunne komme uden om fra den ene computer
til den anden)?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Stig Johansen

Dato : 13-12-08 18:00

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Jeg sidder et par Windows computer bag to routere med
> hver deres firewall.
> Er det så også nødvendigt med Windows firewall

Hvis du får gæster der kobler sig på dit LAN kan det være en god idé at have
en firewall kørende, hvadenten det er Windows eller andet.

Jeg har haft meget glæde af min Tiny Personal Firewall når knægtene skulle
mødes med hver deres computer, koblet op på switchen, spille sammen, surfe
på internettet, finde 'crack koder til spil' osv.

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-12-08 18:32

Stig Johansen skrev:

> [...]
> mødes med hver deres computer, koblet op på switchen, spille sammen, surfe
> på internettet, finde 'crack koder til spil' osv.

Mit problem er sådan set at jeg ikke selv kan
finde ud af bruge mit netværk. Der er simpelthen
aldrig noget der bruger nogen af mine computere
andre end min kone, der skriver et papirbrev ca.
en gang hvert halve år.

Jørgen Farum Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-12-08 05:57

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Mit problem er sådan set at jeg ikke selv kan
> finde ud af bruge mit netværk.

Så kan det være vi skal en tur over i dk.edb.netvaerk.
I forhold til dit oprindelige spørgsmål står det lidt uklart hvordan
'et par' .. 'bag to' .. 'hver deres' - hænger sammen.

Men generelt hvis man har en router med NAT, så er computere på 'bagsiden'
beskyttet mod udefra kommende orme og den slags.

Dermed er der ikke bruge for en SW firewall mod den trussel.
Men hvis den først er kommet ind ad andre veje, email, malicious website
osv. så kan den brede sig på det interne LAN hvis man ikke har nogen
beskyttelse der.

Alting er en risikovurdering, men umiddelbart lyder det ikke som om du har
brug for Windows/AVG firewall, men vær opmærksom på truslen hvis du får
gæster på dit net.

Gæster skal her forstås bogstaveligt, ikke virtuelle gæster.

En gang imellem laver jeg noget for nogle kammerater hvor de har deres
bærbare med, og kobler sig på mit trådløse.

Uanset hvor meget jeg stoler på dem, kan de, uden selv at vide det, være
'smittebærere'.

> Der er simpelthen
> aldrig noget der bruger nogen af mine computere
> andre end min kone, der skriver et papirbrev ca.
> en gang hvert halve år.

Hvis du har problemer med at få maskiner til at snakke sammen eller lign vil
jeg foreslå at du skriver ovre i netværksgruppen.

Og lave en beskrivelse af dit setup, evt. med lidt Ascii art.

Når du skriver 2 routere er det lidt svært at vide om du taler om 2 separate
forbindelser med hver sin router, eller en eller anden form for
kaskadekobling af routere.

Stig Johansen