Strømforbrug på et Intel board med Atom CP~
Fra : Jesper Andersen

Dato : 11-12-08 16:01

Hejsa.
Jeg påtænker at samle en lille filserver med et Intel board med den
nye 330 dual core atom cpu, med en SATAII 500gb disk.
Ingen CDrom drev.
Der står motherboard bruger 4W, men kan man regne ud hvad den ca vil
bruge for af strøm på et år... skal helst være så billig så muligt.
Der er heller ingen skærm til den.

Mvh
Jesper

Fra : Infinity

Dato : 11-12-08 16:10

Jesper Andersen wrote:
> [...]
> Der står motherboard bruger 4W, men kan man regne ud hvad den ca vil
> bruge for af strøm på et år... skal helst være så billig så muligt.

Systemet kommer til at bruge 20-25 watt, lidt afhængig af forbrug. Jo mere
harddisken kører jo mere koster det.

Men noget i retning af 20 watt * 24 timer * 365 * 2 kr/1000 watttimer = 350
kr til 450kr.
--
/Infinity

Fra : Svend

Dato : 12-12-08 21:03

Infinity wrote:

> [...]
> harddisken kører jo mere koster det.
>
> Men noget i retning af 20 watt * 24 timer * 365 * 2 kr/1000 watttimer = 350

20 watt må være absolut best case, det kommer meget an på hvor meget
tomgangsstrøm strømforsyningen smider væk.

--
Svend

Fra : Nicolai

Dato : 12-12-08 21:36

> 20 watt må være absolut best case, det kommer meget an på hvor meget
> tomgangsstrøm strømforsyningen smider væk.

Min bærbar med centrino chipset og core duo cpu bruger 25-30 watt, så
ovenstående er da sikkert et meget godt bud? Mit bud var 12-16 watt

Fra : Svend

Dato : 15-12-08 21:23

Nicolai wrote:

> Min bærbar med centrino chipset og core duo cpu bruger 25-30 watt, så
> ovenstående er da sikkert et meget godt bud? Mit bud var 12-16 watt

Yep, men sådan er det bare ikke...

--
Svend

Fra : Infinity

Dato : 13-12-08 12:38

Svend wrote:

> 20 watt må være absolut best case, det kommer meget an på hvor meget
> tomgangsstrøm strømforsyningen smider væk.

Hvis man bruger en Notebook strømforsyning på fx 90 w så er dens tab ca 25%
og bruger systemet uden strømforsyning 16-20 watt holder min tidligere
beregning, men du har nok ret, optil 30 watt skal man nok regne med den
kommer op på i spidsbelastninger.

Her er et eksempel på 29 -30 watt

http://www.pcworld.dk/art/9991?a=category&i=246

--
/Infinity

Fra : Svend

Dato : 15-12-08 21:22

Infinity wrote:

> [...]
> og bruger systemet uden strømforsyning 16-20 watt holder min tidligere
> beregning, men du har nok ret, optil 30 watt skal man nok regne med den

Præcis, og det er svært at komme længere ned med den nordbro de har
smidt på det board.

spcr har testet asus ee boxen og et par andre, og ee boxen er den der
kommer absolut længst ned.

http://www.silentpcreview.com/article896-page5.html

Men bemærk at ee boxen har et andet chipsæt. Så med det foreslåede board
kommer man nok ikke under 25 watt.

Svend

Fra : Steen Suder

Dato : 19-12-08 23:00

Jesper Andersen wrote:

> [...]
> Der står motherboard bruger 4W, men kan man regne ud hvad den ca vil
> bruge for af strøm på et år... skal helst være så billig så muligt.

Overvej evt. en VIA Artigo A2000-barebone i stedet. Der er ikke et
strømslugende chipset på... efter sigende.

--
Steen Suder