Andet multimedie
bentjuul 3670
Præsentation på tv-skærm
Fra : Karsten Jensen

Dato : 11-12-08 11:31

Jeg skal lave en PowerPoint præsentation på en 50" Panasonic tv-skærm.

Hvad er pixel-størrelserne på en 50"? Kan nogen oplyse om det? Spørger
mest fordi jeg regner med at billeder vil se bedst ud hvis det rigtige
størrelsforhold er i orden.

Fra : emjeppesen

Dato : 11-12-08 12:14

Karsten Jensen skrev:

> [...]
>
>Hvad er pixel-størrelserne på en 50"? Kan nogen oplyse om det? Spørger
>mest fordi jeg regner med at billeder vil se bedst ud hvis det rigtige

Forholdet er 16:9, så det giver vel sig selv

Hilsen emj

Fra : J

Dato : 11-12-08 12:19

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> Forholdet er 16:9, så det giver vel sig selv
>
> Hilsen emj

Endnu et pletskud fra emj.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-12-08 12:49

Karsten Jensen skrev bl.a.:

> [...]
> Hvad er pixel-størrelserne på en 50"? Kan nogen oplyse om det? Spørger
> mest fordi jeg regner med at billeder vil se bedst ud hvis det rigtige

Det er der ingen som kan svare på ud fra de oplysninger, du giver. Man skal
minimum kende størrelsesforholdet og opløsning. Men ellers fremgår det
sikkert af apparatets produktblad. Men når det er sagt, så kan jeg ikke se,
hvad du kan bruge pixelstørrelsen til. Det er en værdi, som egentlig er
fuldstændig ligegyldig. Det eneste, du har behov for at vide er opløsning og
format. Jeg vil gætte på, at formatet er 16:9 og at der er tale om Full HD
eller HD ready. Det er hvis det er en moderne skærm, der kan jo også være
tale om en gammel 4:3 skærm.

Claus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-12-08 15:12

Claus Tersgov wrote:

> der kan jo også være tale om en gammel 4:3 skærm.

Og skal det pindes ud, er der efter den gamle PAL-standard 625 linjer.
Trækker du så de 25 linjer fra til tekst-TV informatio og bruger lidt
hovedregning, havner du på 800*600 px. Hvis du så måler skærmbredden i mm.
og dividerer med pixeltallet, får du pixelstørrelsen - på en 40 cm bred
skærm er pixelstørrelsen eksempelvis ½ mm.

Men det er som andre har nævnt irrelevante oplysninger.

En gammel tommelfingerregel siger i øvrigt, at man sidder bedst hvor
skærmbredden præcis passer med en knytnæve i udstrakt arm, så den relative
pixelstørrelse (som det opleves ved passende betragtningsafstand) vil være
uændret.

Erik Ginnerskov

Fra : /Peter

Dato : 11-12-08 14:22

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:9qq1k418uta7tfcbdt2k9r8mc8fbij8jml@4ax.com...
> [...]
>
> Hvad er pixel-størrelserne på en 50"? Kan nogen oplyse om det? Spørger
> mest fordi jeg regner med at billeder vil se bedst ud hvis det rigtige

Pixels-størrelsen kan du vist være ligeglad med, altså hvor stor hver enkelt
pixel er,
en pixel på en PC skærm er ca. 0,3 mm.

Men opløsningen på HD er 1920×1080 i 16:9 (anamorphic)
alm. 4:3 TV er 720x576.

Du ka læse mere her, hvis jeg skule have reffereret noget sludder.

Fra : J

Dato : 11-12-08 14:34

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i en meddelelse
> [...]
> alm. 4:3 TV er 720x576.
>
> Du ka læse mere her, hvis jeg skule have reffereret noget sludder.

Du har i hvert "reffereret" ingenting.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-12-08 15:22

/Peter wrote:

> en pixel på en PC skærm er ca. 0,3 mm.

En pixel på en PC-skærm er en relativ størrelse. Det kommer både an på
skærmens størrelse målt i mm. og den opløsning den er indstillet til at
vise.

En mere håndfast værdi er størrelsen på en dot (den mindste enkeltenhed som
kan tildeles en bestemt farve - enheden bruges ved oplysning om dot-pitch,
som oplyser om antallet af mulige farveprikker pr. tomme).

Hvis skærmopløsningen er indstillet optimalt for den pågældende skærm, er
pixelstørrelsen og dotstørrelsen ens. Hvis den indstillede opløsning ikke er
optimal for skærmen, går det ud over skarpheden på farveovergange - ses
tydeligst ved sort/hvis overgange.

Erik Ginnerskov

Fra : Karsten Jensen

Dato : 12-12-08 13:53

On Thu, 11 Dec 2008 15:21:54 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

Tak for den megen info. Ja, jeg var jo altså godt klar over at
forholdet er 16:9

Jeg forestillede mig bare, at man skulle designe selve layoutet til
den enkelte skærmtype/størrelse - men tak for opklaringerne.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-12-08 17:30

Karsten Jensen wrote:

> Jeg forestillede mig bare, at man skulle designe selve layoutet til
> den enkelte skærmtype/størrelse - men tak for opklaringerne.

Det skal man da også. Til de ældre TV-typer med billedrør og
størrelsesforholdet 4:3 har du allerede fået oplyst den pixelstørrelse du
skal regne med.

Til skærmtyper med 16:9 størrelsesforhold skal du så tænke på om det er til
analog eller digital. Analoge TV kan klare samme linjeantal som de gamle
4:3, der er bare de flere punkter pr. linje. De digitale skærme med
højopløsning kan jeg desværre ikke oplyse noget om, da jeg ufrivilligt har
været væk fra branchen i 17 år.

Erik Ginnerskov